Autobus Jelcz 272 MEX
Pierwsze autobusy Jelcz 272 MEX pojawiły się w Krakowie w 1963 roku. Były to pierwsze autobusy komunikacji miejskiej, produkowane w zakładach Jelczu-Laskowicach, wytwarzane na licencji czeskiej firmy Skoda. Ich dostarczenie do Krakowa pozwoliło na wycofanie awaryjnych autobusów marki SAN, których innowacyjna konstrukcja nie sprostała warunkom dużych napełnień pojazdów. Popularne w całym kraju "Ogórki" – tak zostały nazwane po przez swój opływowy kształt, przez ponad 20 lat stanowiły podstawę taboru komunikacji miejskiej w Krakowie, a przez kilka lat były nawet jedynym typem taboru autobusowego eksploatowanym przez miejscowego przewoźnika.
Pierwsze autobusy Jelcz 272 MEX pojawiły się w Krakowie w 1963 roku. Były to pierwsze autobusy komunikacji miejskiej, produkowane w zakładach Jelczu-Laskowicach, wytwarzane na licencji czeskiej firmy Skoda. Ich dostarczenie do Krakowa pozwoliło na wycofanie awaryjnych autobusów marki SAN, których innowacyjna konstrukcja nie sprostała warunkom dużych napełnień pojazdów. Popularne w całym kraju "Ogórki" – tak zostały nazwane po przez swój opływowy kształt, przez ponad 20 lat stanowiły podstawę taboru komunikacji miejskiej w Krakowie, a przez kilka lat były nawet jedynym typem taboru autobusowego eksploatowanym przez miejscowego przewoźnika.
Jelcze 272 MEX były autobusami miejskimi, bazującymi na konstrukcji podwozi samochodów ciężarowych. Spowodowało to umiejscowienie silnika nad przednią osią autobusu, po prawej stronie kierowcy. Pojazdy te posiadały dwie pary drzwi automatycznych oraz specjalne drzwi dla kierowcy po jego lewej stronie. Nowością w wyposażeniu było wspomaganie kierownicy, które niestety nie wystarczało, by ułatwić jazdę w warunkach miejskich. Nad przednią szybą, a także iż boku autobusu znajdowały się specjalne miejsca na tablice kierunkowe. W godzinach szczytu pojazdy miały możliwość podpięcia przyczep, co pozwalało na przewóz większej liczby pasażerów. Pomimo licznych wad, pojazdy te okazały się bardzo trwałe, w porównaniu do poprzednich konstrukcji, dzięki czemu sprawdziły się w warunkach gospodarki "centralnie planowanej" i nie dofinansowanego taboru.
Prezentowany na zdjęciach autobus Jelcz 272 MEX "ogórek" został wyprodukowany w 1971 roku dla krakowskiego MPK jako Jelcz 043, czyli wersja przeznaczona do komunikacji podmiejskiej. W 2000 roku podjęto działania na rzecz wyremontowania tego autobusu i przebudowy jego nadwozia na wersje miejską, która była w Krakowie zdecydowanie popularniejsza. Rekonstrukcja odbywała się w warsztatach krakowskiego przewoźnika oraz na linii montażowej Jelczańskich Zakładów Samochodowych, dzięki czemu już po dwóch latach zakończono remont autobusu. Do dziś można zobaczyć na ulicach Krakowa ikonę komunikacji miejskiej czasów PRL-u jaki i wiele innych eksponatów, w ramach linii muzealnych.
Dane techniczne
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe
Rodzaj autobusu: Wysokopodłogowy Autobus Miejski Klasy MAXI
Lata produkcji: 1963-1977
Lata eksploatacji w Krakowie: 1963-1985
Autobus zabytkowy: - od 2002 roku
Długość całkowita: 10 870 mm
Masa własna: 8 420 kg
Silnik: ŚKODA 706RT (Diesel, 160 KM)
Skrzynia biegów: manualna zsynchronizowana (5b)
Miejsc siedzących: 28
Liczba miejsc ogółem: 81