Urzędnicy miejscy przygotowali plan przetargów - pieniądze będą wydawane na torowiska, drogi, bulwary oraz długo wyczekiwane inwestycje.
Jedną z inwestycji, która najdłużej czeka na realizacje, jest budowa kładki pieszo rowerowej łączącej Kazimierz z Ludwinowem. Krakowscy architekci Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak koncepcję kładki stworzyli w 2006 roku. Ich propozycja wygrała w konkursie na wizję dla tej przeprawy, lecz niestety na długie lata trafiła do szuflady. Stało się tak, bowiem w kolejnych budżetach brakowało pieniędzy. Po latach oczekiwań dla tej inwestycji zapaliło się wreszcie zielone światło i w najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg na aktualizację dokumentacji projektowej. Plan na ten rok to uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Prace budowlane rozpoczną się w kolejnych latach (koszt prac projektowych 450 tys. zł).
– W przypadku kładki chcemy, aby w tym roku został wykonany projekt i na to zarezerwowano pieniądze – wyjaśnia na łamach Dziennika Polskiego Michał Pyclik z krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Tunel
Natomiast jeszcze w tym roku ma zostać przebudowana druga część tunelu samochodowego pod rondem Grunwaldzkim. W zeszłym roku wyremontowana została część w kierunku centrum – od strony Wisły, tym razem zostanie wyremontowany sąsiedni korytarz, w którym wymienione zostaną m.in. okładziny sufitu i ścian. W wakacje przejazd tunelem w stronę Podgórza będzie wyłączony z ruchu (koszt 2 mln zł).
– Przetarg zostanie ogłoszony w lutym. Sam remont planowany jest w wakacje – tłumaczy Michał Pyclik.
Bulwary
W tym roku ma też zostać ogłoszony przetarg na kolejną inwestycję w tym rejonie – rewitalizację bulwarów wiślanych i ich oświetlenie (Bulwar Podolski z częścią Bulwaru Lotników Alianckich, Rodła, Tyniecki, Poleski, Wołyński oraz Inflancki, koszt 3,4 mln zł).
Torowiska
Na ten rok zarezerwowane są również przebudowy ulic z torowiskami oraz planowanie następnych tego typu przedsięwzięć na kolejne lata. Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę, który jeszcze w tym roku przebuduje ulicę Basztową wraz z torowiskiem. Zmienić ma się ona w ulice jednokierunkową na odcinku od skrzyżowania z ulicą Długą do skrzyżowania z ulicą Westerplatte (koszt 17 ml. zł).
Do końca marca ZIKiT zamierza ogłosić przetargi na inne ważne zadania tramwajowe, w ramach których wykonawca pracuje projekt, a w kolejnych latach przeprowadzi inwestycje. Wśród nich są m.in.: modernizacja torowiska tramwajowego na al. Solidarności (od placu Centralnego do ulicy Bulwarowej), oraz na ulicy Ujastek, Zwierzynieckiej i Kościuszki (od węzła rozjazdu "Filharmonia" wraz przebudową pętli tramwajowej "Salwator"), na ulicy Starowiślnej (od ulicy Dietla do mostu Powstańców Śląskich wraz z węzłem Wawrzyńca),
Cała lista pozycji, na jakie ZIKiT zamierza ogłosić przetargi w tym roku zawiera 241 pozycji.
– To są plany, które w ciągu roku mogą być modyfikowane – tłumaczy Michał Pyclik.