[Kraków] Budowa łącznicy na półmetku, gigantyczne estakady podparte

Damian Daraż
Budowa gigantycznej łącznicy kolejowej pomiędzy stacjami Krzemionki a Zabłocie jest już na półmetku, wszystkie estakady są już podparte, lecz to nie koniec utrudnień.

Tempo prac przy budowie łącznicy kolejowej jest imponujące, widać już całą konstrukcję estakad po których pojadą pociągi. W sobotę wprowadzone zostaną pierwsze ułatwienia w przejeździe przez skrzyżowanie ulic Wielickiej z Powstańców Śląskich, na razie tylko dla pasażerów komunikacji miejskiej. Na swoje stałe trasy powrócą autobusy numer 174 i 178, przejeżdżając na wprost przez skrzyżowanie.
Kierowcy jeszcze przez miesiąc muszą liczyć się z utrudnieniami w rejonie skrzyżowania, dokładnie 29 października ponownie całe skrzyżowanie ma być w całości przejezdne. Nie oznacza to jednak całkowitego końca utrudnień w Podgórzu. Kolejarze z PKP PLK mówią wprost, że w połowie listopada, na kilka tygodni zostanie całkowicie zamknięta estakada Obrońców Lwowa, którą kierowcy podróżują w stronę Nowej Huty, Ograniczenia w ruchu pojawiać się będą okresowo za równo listopadzie, jak i w grudniu, wiązać się to będzie z pracami konstrukcyjnymi estakady, oraz podwieszaniem nowej stacji Kraków Krzemionki. Po Nowym Roku utrudnień już nie powinno być.
Budowa łącznicy kolejowej rozpoczęła się w listopadzie 2015 roku, i potrwa jeszcze 12 miesięcy, budowa obejmuje budowę estakad, wraz z 30 podporami, jak i również stacje Kraków Krzemionki i Kraków Zabłocie.

Kraków Zabłocie

Na stacji Zabłocie powstanie hala z której pasażerowie wyjadą schodami bezpośrednio na peron. Do tej pory wykonano już część peronów i stalowej konstrukcji zadaszenia, wybudowane zostały szyby windowe, oraz fundamenty pod schody ruchome. Obiekt wyposażony zostanie w wiaty, windy, ławki, ruchome schody, tablice informacyjne, oświetlenie. Pod stacją w wydzielonej części podziemnej znajdzie się miejsce na lokale usługowe.

Kraków Krzemionki

Prace budowlane wykonywane są jednocześnie przy stacji Krzemionki, które na chwilę obecną koncentrują się przy przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy ruch pociągów, w kolejnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych, funkcjonalnych i w pełni wyposażonych peronów na łącznicy, przystanek będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pasażerowie zyskają dogodny punkt przesiadkowy do komunikacji miejskiej. Trwają również prace na częściach torów z Bonarki do Prokocimia. Przebudowywane są również chodniki i układ drogowy w rejonie przystanku Krzemionki, powstanie nowy parking, oraz dojścia na perony i przejścia podziemnego pod torami.   
Po nowych estakadach pociągi pojadą dopiero w ostatnim kwartale 2017 roku. Za nim przejedzie po niej pierwszy kursowy pociąg przez ponad trzy miesiące konstrukcje estakad będą poddawane testom.
Dzięki nowej łącznicy kolejowej o kilkanaście minut skróci się czas przejazdu z Zakopanego do Krakowa. Pociągi nie będą już musiały wjeżdżać na stację w Płaszowie i tam zmieniać kierunku jazdy (przepinanie lokomotywy) tylko bezpośrednio dojadą do stacji Kraków Główny. Umożliwi także szybszy i bezpośredni przejazd pociągiem z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia. Zwiększy się dostępność w centrum Krakowa do linii kolejowej, będą komfortowe przystanki Zabłocie, Krzemionki, a pasażerowie będą mieli możliwość dogodnej przesiadki w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, a oznacza to, że będą mogli szybko i sprawnie zmieniać środek transportu, z komunikacji miejskiej na kolej i odwrotnie.