Kraków: Hangar w Czyżynach w przebudowie

Damian Daraż
Trwają prace budowlane związane z przebudową zabytkowego hangaru lotniczego w Czyżynach. Inwestycja ma kosztować 16 milionów złotych. Obecnie trwają prace związane z rozbiórką budynków. Docelowo w miejscu zabytkowego hangaru ma powstać drugi oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Przebudowa oraz renowacja zabytkowego hangaru lotniczego w Czyżynach wraz z budynkiem kotłowni ma na celu stworzenie w tym miejscu drugiego oddziału Muzeum Inżynierii Miejskiej. Koszt wyniesie 16 milionów złotych. Miasto wyłoży 7,3 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej liczy 5,2 mln zł.
W styczniu 2021 roku ruszyła przebudowa hangaru na potrzeby ekspozycji zabytkowych autobusów i tramwajów. Prace początkowe polegały na ogrodzeniu terenu i zorganizowaniu zaplecza budowy przez firmę budowlaną Łęgprzem z Krakowa. Następnie przystąpiono do rozbiórki przybudówki wschodniej i zachodniej hangaru. Jeszcze w styczniu rozpoczęło się zamurowywanie otworów okiennych na elewacji wschodniej oraz południowej hangaru. Wewnątrz obiektu trwa skuwanie posadzki i kanałów żelbetowych. Wszystkie prace budowlane są nadzorowane przez konserwatora zabytków.
Jak zmieni się hangar? Obiekt wpisany jest do rejestru zabytków, więc wygląd i struktura pozostanie niezmieniona. Wewnątrz pojawi się natomiast antresola, która umożliwi gościom odwiedzającym muzeum oglądanie eksponatów z góry. Przebudowie oraz rewitalizacji ulegnie również kotłownia. Będzie ona połączona z hangarem za pomocą tunelu, który pozwoli na podziwianie podziemnej inżynierii miejskiej. Aby umożliwić swobodne zwiedzanie infrastruktury podziemnej, istniejący tunel techniczny zostanie powiększony. Projekt przebudowy zakłada również rewitalizację terenu wokół hangaru.
W Czyżyńskim oddziale Muzeum Inżynierii Miejskiej prezentowane będą wielkogabarytowe zabytkowe pojazdy miejskie: wśród nich autobusy i tramwaje, ale również pojazdy ze zbiorów muzeum oraz pojazdy służb technicznych. W dalszej perspektywie planowanie jest stworzenie miejsca do prowadzenia prac archiwizacyjnych i badawczych związanych z zabytkami techniki.

Trochę historii

Hangar powstał w 1931 roku jako zaplecze cywilnego portu lotniczego Krakowa. Przed II wojną światową samoloty latały z Czyżyn do Budapesztu, Lwowa, Wiednia i Warszawy. Hangar oraz same lotnisko na tamte czasy wyróżniały się nie tylko imponującym rozmiarem i nowoczesną konstrukcją, ale również dobrze rozwiniętą infrastrukturą techniczną. Pod względem wyposażenia port lotniczy w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie. Podczas II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję zaplecza portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Następnie przez kolejne 30 lat mieściła się w nim zajezdnia autobusowa.