fot. Damian Daraż

Kraków: Jesienią rusza budowa tramwaju na Górkę Narodową

Damian Daraż
Wykonawca inwestycji, konsorcjum firm Tor-Krak i Intercor, zakończył prace związane z opracowaniem projektu budowlanego linii tramwajowej, zaczynającej się od pętli tramwajowej Krowodrza Górka na Górkę Narodową. Rozpoczęły się czynności związane z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD). Prace budowlane ruszą w czwartym kwartale tego roku.
Przedsięwzięcie ma na celu skomunikowanie północnej dzielnicy miasta z centrum. W ramach tej inwestycji zostanie wybudowane torowisko o długości około 5,5 km oraz pięciokilometrowa droga. Zostaną rozbudowane ulice Siewna, Bociana i Pachońskiego. Powstanie też nowy odcinek drogi łączący ulicę Banacha z aleją 29-go Listopada. 
Projekt budowlany zakłada wybudowanie kładki dla pieszych na wysokości ulicy Szopkarzy i W. Danka, dwóch mostów: nad potokiem Bibiczanka oraz nad rzeką Białucha, wiaduktu pod linią kolejową dla tramwajów, pieszych i rowerzystów, tunelu w ciągu ulicy Opolskiej oraz estakady nad potokiem Sudoł.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną także trzy parkingi typu Park&Ride. Pierwszy, największy na końcu trasy przy pętli tramwajowej Górka Narodowa na 300 miejsc, oraz dwa mniejsze – jeden przy pętli Krowodrza Górka, drugi w rejonie ulicy Szopkarzy i Pachońskiego – obydwa na 100 samochodów.
Trasa tramwajowa została zaprojektowana przez biuro projektowe Autostrada II. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie zapewnia, że projekt jest tak przystosowany, by można było realizować 520 kursów na dobę.
Zakończenie prac budowlanych jest zaplanowane na czwarty kwartał 2020 roku. Inwestycja jest finansowana ze środków własnych miasta oraz środków unijnych. Koszt wynosi 380 mln zł.