Kraków: Koleją do Nowej Huty Przyszłości

Damian Daraż
Miasto Kraków chce w tym roku ogłosić przetarg na opracowanie koncepcji połączenia kolejowego linii numer 95 do przystanku Kraków Nowa Huta Przyszłości. Przebieg oraz parametry torowiska będą przedmiotem analiz w ramach zamówienia. Urzędnicy chcieliby, aby nowe połączenie Lotnisko - Nowa Huta Przyszłości powstało w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Magistrat przekonuje, że celem wpisania tego zadania do budżetu miasta jest weryfikacja techniczna i funkcjonalna możliwości realizacji połączenia wskazanego w studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa. Takie torowisko zostało uwzględnione w jednym z wariantów rozwoju SKA i zweryfikowane pozytywnie pod względem efektywności ekonomicznej.
Nowa trasa kolejowa do nowej dzielnicy Krakowa miałaby prowadzić od linii nr 95, która łączy stację Kraków Mydlniki ze stacją Podłęże i przebiegającą również przez Nową Hutę. Studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa zawiera propozycję połączenia Nowej Huty Przyszłości z lotniskiem i przystankami w rejonie Luboczy, Nowej Huty, Prądnika Czerwonego, Alei 29 Listopada i Bronowic.
Koncepcja toru kolejowego od linii 95 do przystanku Nowa Huta Przyszłości ma powstać w ramach zadania "Koncepcje programowo-przestrzenne rozwoju systemu transportu", na które w budżecie miasta na 2021 rok zarezerwowano 4,3 miliona złotych. Pieniądze zostaną przeznaczone między innymi na utworzenie koncepcji nowych linii tramwajowych: Prokocim Szpital - osiedle Rżąka, ulica Lema, Mały Płaszów - Rybitwy, Nowy Kleparz - Plac Inwalidów, a także drogi z lotniska w Balicach do ulicy Armii Krajowej.

Nowa Huta Przyszłości

Projekt strategiczny Nowa Huta Przyszłości zakłada realizację czterech odrębnych zadań inwestycyjnych:
  • Park Naukowo-Technologiczny "Branice",
  • Centrum Logistyczno-Przemysłowe "Ruszcza",
  • centrum rekreacji i wypoczynku "Przylasek Rusiecki";
  • centrum wielkoskalowych plenerowych wydarzeń kulturalnych "Błonia 2.0".