Krok milowy Biedronki w zielonej transformacji energetycznejFot. Materiały prasowe

Krok milowy Biedronki w zielonej transformacji energetycznej

Orzech
Orzech
REKLAMA

Największa sieć handlowa w kraju już od 30 lat konsekwentnie realizuje inicjatywy, które mają realny wpływ na klimat, ochronę środowiska i budowanie prośrodowiskowych nawyków wśród konsumentów. Dziś Biedronka ogłasza znaczący krok milowy w swojej transformacji energetycznej - ponad 2000 sklepów w całej Polsce zostało wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne, które każdego dnia zasilają placówki zieloną energią pochodzącą ze słońca. Ponadto, w czerwcu 2025 roku sieć osiągnęła rekordowy wynik pod względem produkcji energii odnawialnej w swoich obiektach w całym kraju – 17 500 MWh.

Dzięki dynamicznemu rozwojowi infrastruktury odnawialnych źródeł energii, Biedronka redukuje swój ślad węglowy. Ponadto wzrost liczby instalacji sprawia, że sieć wyróżnia się na tle konkurencji jako lider pod względem tempa inwestycji w OZE w sektorze handlu detalicznego w Polsce. Rozpoczynając swoją drogę do zielonej transformacji od zaledwie 8 sklepów w 2022 roku, sieć osiągnęła w zaledwie trzy lata imponującą liczbę 2072 sklepów z aktywnymi instalacjami PV. Ten wzrost jest dowodem na rzeczywistą transformację energetyczną Biedronki, realizowaną we współpracy z partnerami technologicznymi, takimi jak firma GreenYellow.

– W Biedronce transformacja energetyczna to nie hasło, lecz realne działania. Każda nowa instalacja fotowoltaiczna zarówno przybliża nas do realizacji założonych celów, jak też stanowi realną korzyść w postaci optymalizacji kosztów operacyjnych. Ponad 2000 działających instalacji to wyraźny sygnał, że Biedronka stawia na przyszłość, inwestując w efektywność energetyczną i odpowiedzialne gospodarowanie zasobami. Wszędzie, gdzie jest to technicznie możliwe inwestujemy w OZE i nie zwalniamy tempa. – podkreśla Natalia Rompska-Żuk, Menedżer ds. Zarządzania Energią w sieci Biedronka.

– Firma GreenYellow będąca na polskim rynku od 2022 roku inwestuje w rozwój energii odnawialnej i pomaga dużym podmiotom w transformacji energetycznej, redukując ich ślad węglowy oraz obniżając koszty. Towarzyszy partnerom biznesowym na każdym etapie projektu – od planowania i projektowania, poprzez realizację, aż po eksploatację instalacji. Współpraca z partnerem takim jak Biedronka przy największym projekcie tego typu w Polsce otwiera nowy etap w rozwoju energetyki odnawialnej. – mówi Paweł Leszczuk, Dyrektor Projektu GreenYellow Polska.

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

Co istotne, działania obejmują również infrastrukturę logistyczną sieci. W ramach długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju, Biedronka wdraża rozwiązania fotowoltaiczne także w centrach dystrybucyjnych. Obecnie panele słoneczne funkcjonują w 8 z 17 obiektów, a partnerem strategicznym odpowiedzialnym za ich instalację jest firma EDP Group, globalny lider w dziedzinie energii odnawialnej.

– W EDP z wielką przyjemnością wspieramy Biedronkę w jej drodze ku dekarbonizacji i jesteśmy pod wrażeniem silnego zaangażowania firmy w przechodzenie na czystą energię. Wykorzystując rozwiązania oparte na odnawialnych źródłach energii, możemy pomóc wywrzeć znaczący wpływ – na środowisko, gospodarkę oraz system energetyczny Polski. – dodaje Ireneusz Kulka, Country Lead w EDP w Polsce.

REKLAMA
Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

Efektywna strategia – rekord produkcji i korzyści dla klimatu

Skala inwestycji Biedronki w odnawialne źródła energii przekłada się na konkretne, mierzalne efekty środowiskowe. W samym czerwcu bieżącego roku, dzięki instalacjom w sklepach i centrach dystrybucyjnych, wyprodukowano rekordowe 17 500 MWh zielonej energii. Jest to najwyższy miesięczny wynik w historii działania tych instalacji i jasny dowód na efektywność przyjętej przez sieć strategii.

Dzięki inwestycji w zieloną energię, w pierwszym półroczu 2025 roku, sieć uniknęła emisji 85 tysięcy ton CO₂ do atmosfery. Warto podkreślić, że taka ilość zaoszczędzonego dwutlenku węgla odpowiada efektowi posadzenia 3,9 miliona drzew, które absorbują CO₂ przez okres jednego roku. Ponadto wyprodukowana energia mogłaby zasilić ponad 53 tysiące gospodarstw domowych, co pokazuje skalę i realny wpływ tych działań na środowisko.

Zielona energia to realny wpływ na codzienne zakupy

Dzięki inwestycjom w instalacje fotowoltaiczne, Biedronka może zasilać swoje sklepy czystą energią w sposób natychmiastowy. Około 16% całkowitego zużycia energii w sklepach wyposażonych w instalacje PV pochodzi dziś ze słońca. Energia wytwarzana na dachach sklepów wykorzystywana jest w czasie rzeczywistym – zasila oświetlenie, urządzenia chłodnicze, systemy kasowe czy klimatyzację. Klienci sięgający po produkty spożywcze mogą mieć pewność, że część energii potrzebnej do ich przechowywania pochodzi z odnawialnego źródła. Dzięki takiemu podejściu Biedronka nie tylko zmniejsza zużycie energii z sieci, ale również optymalizuje koszty operacyjne, co w perspektywie długoterminowej ma znaczenie zarówno dla środowiska, jak i dla wyników firmy. Zielona energia wspiera zatem zrównoważony model rozwoju sieci - odpowiadający zarówno na wyzwania klimatyczne, jak i oczekiwania świadomych konsumentów.

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA