Kto kupi fabrykę magazynów energii Northvolt w Gdańsku?Fot. Northvolt

Kto kupi fabrykę magazynów energii Northvolt w Gdańsku?

Orzech
Orzech
REKLAMA

Co dalej z fabryką magazynów energii szwedzkiego koncernu Northvolt w Gdańsku i jej ok. 300 pracownikami? 22 listopada Northvolt AB ogłosił zakończenie części działalności związanej z rozwojem i produkcją magazynów energii w Polsce i Szwecji.

Oznacza to, że działalność fabryki Northvolt przy ul. Andruszkiewicza w Gdańsku, produkującej systemy magazynowania energii, nie będzie kontynuowana, a zakład zostanie przygotowany do sprzedaży.

Powyższe decyzje nie oznaczają całkowitego wyjścia firmy Northvolt z Polski. Kontynuowana będzie działalność Centrum Skalowania Biznesu w Gdańsku, świadczącego usługi w zakresie HR, IT, finansów, zakupów i logistyki dla spółek z grupy Northvolt.

Decyzje Northvolt dotyczące Northvolt Systems wynikają z przeglądu strategicznego firmy, który ma na celu uproszczenie struktury organizacyjnej i skoncentrowanie się na wielkoskalowej produkcji ogniw bateryjnych.

Spółka prowadzi rozmowy ze związkami zawodowymi w Szwecji oraz Przedstawicielami Pracowników w Polsce w sprawie sprzedaży biznesu systemów bateryjnych dla przemysłu i zakończenia działalności związanej z magazynami energii.

– Podczas gdy kontynuujemy obiecujące rozmowy dotyczące sprzedaży biznesu systemów bateryjnych dla przemysłu, niestety podjęliśmy trudną decyzję o zakończeniu rozwoju i produkcji magazynów energii. Mimo naszych wysiłków nie udało się znaleźć inwestora dla tej części działalności i w związku z tym zamknięta zostanie fabryka przy ul. Andruszkiewicza w Gdańsku. Teraz najważniejszym zadaniem jest wsparcie pracowników dotkniętych tą decyzją – mówił 22 listopada Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.

Northvolt Systems zatrudnia 269 pracowników w Szwecji, 281 pracowników w fabrykach w Polsce oraz 64 osoby w Centrum Skalowania Biznesu w Gdańsku.

Chiński CATL nie zainwestuje w Northvolt

29 listopada szwedzka gazeta Dagens Nyheter poinformowała, że ​​Northvolt prowadzi rozmowy z chińskimi producentami akumulatorów, w tym z Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), największym na świecie producentem akumulatorów do samochodów elektrycznych. Według informacji gazety, negocjacje z CATL trwają od lata, kiedy przedstawiciele spotkali się w siedzibie CATL w Ningde. W artykule jednak nie podano źródła tej informacji.

Okazuje się jednak, że CATL nie planuje inwestować w dotkniętego kryzysem szwedzkiego konkurenta Northvolt AB. Informacje o możliwości zainwestowania w zmagającą się z wielkimi problemami finansowymi firmę Northvolt, zdementował współzałożyciel CATL, Pan Jian w wywiadzie dla Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

– "Inwestowanie w Northvolt „nie jest dla nas priorytetem". Jesteśmy otwarci na pomoc europejskim firmom, które potrzebują naszej pomocy.” cytuje go niemiecka gazeta w wywiadzie opublikowanym w sobotę, 30 listopada. – "Istnieje nadal możliwość, że możemy im pomóc po stronie produkcyjnej" – dodał.

Rozmowy pomiędzy Northvolt a CATL jednak faktycznie miały miejsce, jak współzałożyciel CATL, Pan Jian, ujawnia teraz w wywiadzie dla "Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Potwierdził, że "kontaktowali się przez ostatnie sześć miesięcy".

REKLAMA

– "Toczyły się dyskusje na temat tego, czy moglibyśmy pomóc Northvolt w zakresie produkcji i technologii. Chodziło o model licencjonowania, taki jak ten, który mamy w przypadku Forda” – potwierdził współzałożyciel CATL.

Jednak inwestycja finansowa, która w obecnej sytuacji byłaby niezwykle istotna dla Northvolt AB (gdyż CATL z pewnością zabezpieczyłaby swoją inwestycję odpowiednim wsparciem technologicznym i produkcyjnym), jest mało prawdopodobna. Zapytany o to Pan Jian powiedział w rozmowie z Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung: – "To jeszcze bardziej skomplikowane niż partnerstwo licencyjne. Jest wiele do rozważenia.".

To, że pierwotne negocjacje w sprawie modelu licencyjnego nie zakończyły się pomyślnie, było prawdopodobnie spowodowane niezwykle napiętą sytuacją finansową Northvolt – przynajmniej z perspektywy CATL.

– "Nie wiedzieliśmy, że byli już w tak trudnej sytuacji finansowej. Gdyby Northvolt zgłosił się rok lub dwa wcześniej, byłoby łatwiej, ponieważ firma nadal była stabilna finansowo" – poinformował Pan Jian. – "Ale nadal istnieje możliwość, że możemy im pomóc w produkcji" – zadeklarował.

Problemy Northvolt

Przypomnijmy, problemy finansowe Northvolt zostały potwierdzone oficjalnie latem. W tym czasie udziałowiec firmy, niemiecki koncern BMW anulował warte miliardy dolarów zamówienie, ponieważ Northvolt spóźniał się z harmonogramem – zamówienie dotyczyło ogniw pryzmatycznych, takich jak te, których BMW używa w swoich obecnych modelach elektrycznych i które Northvolt produkuje w swojej fabryce Northvolt Ett w północnej Szwecji. Ogniwa akumulatorowe są tam produkowane od końca 2021 r., jednak produkcja rośnie powoli i jest znacznie opóźniona w stosunku do planu. Ponieważ BMW przechodzi na okrągłe ogniwa w swoich nadchodzących samochodach elektrycznych opartych na Nowej Klasie, ogniwa pryzmatyczne nie będą już potrzebne w późniejszym terminie.

Połączenie anulowanych zamówień i kapitałochłonnych problemów związanych ze zwiększeniem produkcji postawiło firmę w trudnej sytuacji finansowej. W rezultacie spółka rozpoczęła „przegląd strategiczny”, ogłosiła cięcia kosztów i zrestrukturyzowała zarząd. Ale to nie wystarczyło; w listopadzie Northvolt złożył w USA wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11, a dyrektor generalny Peter Carlsson złożył rezygnację tego samego dnia.

O Northvolt Systems:

Northvolt Systems zostało założone przez spółkę Northvolt AB w 2018 roku, z zamiarem opracowywania i produkcji systemów bateryjnych dla klientów przemysłowych oraz bateryjnych systemów magazynowania energii. Zazwyczaj podmioty działające w tym segmencie rynku korzystają z ogniw od zewnętrznych dostawców. Plan biznesowy Northvolt zakładał inne podejście, czyli produkcję zarówno ogniw, jak i kompletnych systemów bateryjnych w ramach własnej działalności.

Northvolt Systems opracował portfolio produktów opartych na ogniwach wykonanych w technologii litowo-jonowej, produkowanych w zakładach w Gdańsku oraz dostarczanych m.in. do takich klientów Northvolt, jak: Epiroc, Konecranes, Mecalac, Pon, Dynell.

Fot. Northvolt
Fot. Northvolt

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA