W stolicy Małopolski powstanie nowa, futurystyczna kładka pieszo-rowerowa, która połączy dwie krakowskie dzielnice Kazimierz i Podgórze (osiedle Ludwinów). Inwestycja planowana jest do realizacji już od wielu. Była też przez pewien czas blokowana przez Małopolską Konserwator Zabytków.
Jak informuje Urząd Miasta w Krakowie do 18 kwietnia można składać oferty w przetargu na budowę kładki nad Wisłą pomiędzy Kazimierzem a osiedlem Ludwinów. Zarząd Inwestycji Miejskich szuka firmy, która wykona kolejną w Krakowie przeprawę dla pieszych i rowerzystów.
Kładka jest niezwykle wyczekiwana przez mieszkańców. Realizacja tej inwestycji pozwoli na sprawne przemieszczanie się przez Wisłę, bez konieczności okrężnej drogi przez most Dębnicki lub most Piłsudskiego. Konstrukcja będzie obiektem o długości około 130 metrów i szerokości ok. 14 metrów, a w najwyższym punkcie wysoka będzie na blisko 16 metrów. Będą mogli z niej korzystać zarówno piesi, jak i rowerzyści. Dodatkowo zostanie wyznaczony na niej środkowy, widokowy pas. Rozpiętość łuków ma wynieść prawie 130 m. Całkowita szerokość pomostów to 13,60 m, a wysokość mierzona w najwyższym punkcie – 15,80 m.
Nowa kładka przez Wisłę w Krakowie ma połączyć Bulwar Inflancki pomiędzy ul. Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z Bulwarem Wołyńskim w pobliżu ul. Ludwinowskiej po stronie Ludwinowa.
Budowę próbowała zablokować Wojewódzka Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska, która uchyliła wydane w 2018 roku pozwolenie wydane przez jej poprzednika. Ostatecznie jednak Generalna Konserwator Zabytków dr hab. Magdalena Gawin nie podzieliła opinii Bogdanowskiej i w całości uchyliła jej decyzję.
Dzięki tej decyzji możliwa jest realizacja tej ważnej dla Krakowa inwestycji.
Przeprawa zapewni dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Oznacza to usprawnienie podróży i skrócenie czas dojazdu pomiędzy obszarami miasta zlokalizowanymi po przeciwnych stronach rzeki. Tereny sąsiadujące z nową przeprawą staną się bardziej atrakcyjne dla mieszkańców. Budowa kładki zwiększy również wykorzystanie walorów Wisły oraz jej bulwarów.
– Po żmudnych i czasochłonnych przygotowaniach tego projektu, uzyskaniu wszelkich zgód administracyjnych i zapewnieniu finansowania, ogłosiliśmy przetarg na budowę kładki. Termin zgłaszania ofert mija 18 kwietnia – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie. Sama realizacja inwestycji miałaby potrwać ok. 26 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą.
Szacuje się, że budowa kładki wyniesie ok. 100 mln zł. Jednak jakie będą faktyczne koszty dowiemy się po otwarciu ofert przetargowych. Warto dodać, że rząd przyznał dofinansowanie w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
Kładka Kazimierz – Ludwinów realizowana jest według koncepcji Biura Projektów Lewicki Łatak.