Ponad 120 pociągów zatrzymało się na nowym przystanku w Żurawnicy między Zamościem a Szczebrzeszynem. To kolejny, piąty obiekt po Wólce Niedzieliskiej, Niedzieliskiej Kolonii, Szczebrzeszynie Miasto i Długim Kącie, który zapewnia wygodny dojazd do pracy i szkół na linii kolejowej 69. Przystanek powstał w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
W oparciu o fundusze z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” pasażerowie od 2 stycznia 2024 r. korzystają z nowego przystanku w Żurawnicy między Zamościem a Szczebrzeszynem (lk 69). Przystanek zapewnia lepsze podróże w kierunku Zamościa, Rzeszowa oraz Lublina. Nowy, jednokrawędziowy peron został dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych. Ustawione są wiaty, ławki, oznakowanie i tablice z rozkładami jazdy. Na potrzeby rowerzystów ustawiono stojaki rowerowe. Do peronu jest dojście chodnikiem z pochylnią od strony przejazdu kolejowo-drogowego. Wartość prac to ok. 2 mln zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w styczniu br. na tej samej linii kolejowej, udostępniły pasażerom także zmodernizowany przystanek w Wólce Niedzieliskiej na tej samej linii kolejowej. Obiekt został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Są ścieżki naprowadzające, jasne oświetlenie, wiaty, ławki i tablice informacyjne. Wartość prac to ok. 2,9 mln zł.
Między Zamościem a Bełżcem, w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do użytku w 2023 r. przystanki: Wólka Niedzieliska, Niedzieliska Kolonia, Szczebrzeszyn Miasto, Długi Kąt.
Od końca 2023 r. pasażerowie korzystają również ze zmodernizowanego przystanku Zamość Starówka na linii kolejowej nr 72. Peron Zamość Starówka po przebudowie jest dłuższy. Taka zmiana umożliwi przewoźnikom sprawniejsze planowanie postojów na przystanku, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych. Dodatkowo przystanek został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zbudowano pochylnię, system ścieżek naprowadzających, zamontowano nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne.
Obecnie w woj. lubelskim trwają prace przy budowie i modernizacji 5 kolejnych przystanków z Programu Przystankowego. Są to przystanki w Milanowie, Bezwoli, Lisiowólce, Jaskach, Aleksandrowie na linii kolejowej nr 30, między Lublinem a Łukowem. Projektowany jest również przystanek w Chełmie Miasto.
Program Przystankowy w woj. lubelskim
W województwie lubelskim program przystankowy obejmuje 20 lokalizacji. Są to przystanki w Chełmie, Grabowie Szlacheckim, Milanowie, Bezwoli, Lisiowólce, Szczebrzeszynie, Długim Kącie, Zamościu, Jaskach, Aleksandrowie, Łagiewnikach, Żurawnicy, Leopoldowie, Sarnowie, Bystrzycy koło Lublina, Kraśniku, Wólce Niedzieliskiej, Chotyłowie oraz w Zaklikowie. Podróżni korzystają już z efektów programu w następujących lokalizacjach: Leopoldów, Sarnów i Grabów Szlachecki (lk26), Chotyłów (lk2), Wólka Niedzieliska, Niedzieliska Kolonia, Szczebrzeszyn Miasto, Długi Kąt i Żurawnica (lk69), Kraśnik (lk68), Bystrzyca koło Lublina i Łagiewniki (lk30), Zamość Starówka (lk72). Wartość Programu Przystankowego w woj. lubelskim to ok. 57 mln zł.
Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej
Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. W skali całego kraju w ramach Programu Przystankowego przewidziano budowę lub modernizację 207 przystanków kolejowych (dodatkowe 107 jest na liście rezerwowej). Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na budowę parkingów to 74,31 mln zł. Obecnie zakończono budowę miejsc parkingowych w dziewięciu lokalizacjach, w trzydziestu jeden postępują prace budowlane, a dla trzynastu trwają postępowania przetargowe.
Źródło: PKP PLK S.A.