Impulsy są jak na razie najszybszymi polskimi pociągami jeżdżącymi na Polskich torach, podczas testów przeprowadzonych w 2015 roku, rozwinęły prędkość 225,2 km/godz. Niebawem z nowosądeckich zakładów Newag wyjedzie sześć nowych pociągów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Najnowsze Impulsy będą wozić pasażerów z Krakowa do Tarnowa.
W największej hali montażowej Newagu, wybudowanej na potrzeby budowy pociągów dla warszawskiego metra, stoją już gotowe Impulsy dla województwa małopolskiego. Marszałek odbierze je jeszcze przed końcem listopada.
W największej hali montażowej Newagu, wybudowanej na potrzeby budowy pociągów dla warszawskiego metra, stoją już gotowe Impulsy dla województwa małopolskiego. Marszałek odbierze je jeszcze przed końcem listopada.
– Pierwsze sześć sztuk pojazdów dla Małopolski zgodnie z umową mamy przekazać do 30 listopada. Pociągi są poddawane ostatnim próbom, testom i odbiorom wewnętrznym – mówi na łamach Gazety Wyborczej Patrycja Kurczab, kierowniczka projektu realizowanego przez Newag dla województwa małopolskiego.
Według umowy zakłady Newag wyprodukują i dostarczą na początek sześć z trzynastu Impulsów. Kolejne pociągi będą przekazywane od stycznia do 25 lutego 2017 roku.
– Siedem pojazdów, czyli elektrycznych zespołów trakcyjnych, jest obecnie na różnych etapach produkcji: większość już na montażu, pozostałe na etapie malowania czy budowy konstrukcji – dodaje Kurczab.
Takich pociągów nowosądecki producent wykonał już ponad setkę w różnych wersjach. Impuls jest najszybszym polskim pociągiem, w 2015 roku rozwinął podczas testów rekordową prędkość 225,2 km/h.
Barwy
Nowosądeckie pociągi jeżdżą m.in. w barwach województw podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego oraz mazowieckiego. Koleje Małopolskie (KMŁ) mają już w swojej flocie sześć trójczłonowych Impulsów, lecz nowa wersja zaprezentowana przez producenta (za równo czteroczłonowa, jak i pięcioczłonowa), jest zupełnie inna. Na sam początek rzuca się w oczy wielokolorowe poszycie karoserii.
– W tym roku województwo małopolskie wprowadziło nową księgę znaków i określoną w niej kolorystykę pojazdów. Przygotowaliśmy kilka wersji malatury, a klient wybrał właśnie tę, w której dominuje kolor srebrnoszary, odznaczają się żółte drzwi, a poza nimi wiele innych barw nawiązujących do logo województwa – podkreśla Patrycja Kurczab.
Wewnątrz pojazdu dostrzec można szarości rozweselone zielonymi elementami. Zdaniem kierowniczki projektu wybrano najlepszy projekt. – Pojazdy są piękne, będą wizytówką województwa małopolskiego. Dzięki odejściu od koloru białego w malaturze zewnętrznej, będą również łatwiejsze w utrzymaniu – zaznacza.
Impuls dla województwa małopolskiego wyraźnie odróżnia się już w hali produkcyjnej, m.in. od czerwono-biało-czarnej wersji przygotowanej na zamówienie włoskiego Bari. To jest pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Newagu dla zagranicznego klienta.
– Koncentrujemy się na rynku włoskim. W ubiegłym roku dostarczyliśmy cztery wąskotorowe spalinowe pojazdy "Vulcano", które jeżdżą wokół Etny. W tej chwili jesteśmy na końcowym etapie produkcji pięciu elektrycznych pojazdów Impuls II dla włoskiego zamawiającego Ferrovie del Sud Est – mówi na łamach GW, Łukasz Mikołajczyk, rzecznik Newagu.
Wyposażenie
Cała flota rodziny Impulsów różni się między sobą nie tylko kolorystyką, ale również wyposażeniem i systemami bezpieczeństwa. Dla przykładu – włoskie pociągi mają systemy gaszenia pożarów, mazowieckie – możliwość zabudowy szaf z przekąskami i napojami, świętokrzyskie – siedzenia obite skórą.
A czym wyróżnią się małopolskie pociągi? Na tablicach będą wyświetlane zaawansowane informacje dla pasażerów, m.in. informacje o przystankach, opóźnieniach, możliwości przesiadek, w pociągach znajdą się również defibrylatory, automaty biletowe, internet bezprzewodowy, gniazdka USB, klimatyzacja, miejsca na rowery.
– To co znajduje się wewnątrz pojazdu, zależy w większości od uzgodnień z klientem, np. kolorystyka, siedzenia pasażerskie czy wiatrołapy. Ale pojazd służy przede wszystkim do szybkiego i bezpiecznego przemieszczania się w komfortowych dla pasażera warunkach. Pod tym względem Impuls jest produktem sprawdzonym, dlatego staramy się zachować wypracowane konstrukcje oraz rozwiązania technologiczne. Czemu jednak nie uczynić podróży przyjemniejszą i nie dodać bezprzewodowego internetu lub gniazdek do ładowania laptopów? Ten pojazd też je posiada – zapewnia Kurczab.
Maszyniści z Kolei Małopolskiej przetestowali już Impulsy. Najnowsze zestawy Newaga będą jeździć głównie na trasie Kraków-Tarnów, której to obsługę przewoźnik przejmuje 11 grudnia. 28 listopada w Nowym Sączu odbędzie się uroczystość oddania pociągów.