Mniejsze ośrodki miejskie przeżywają boom budowlany. Zrealizowano w nich 68% nowopowstałej powierzchni handlowej w 1 kw. 2012 r. i stanowią blisko 40% nowej powierzchni budowanej w kraju.

Kajtman

Jones Lang LaSalle podsumował rynek centrów handlowych w Polsce w 1 kw. 2012 r. Najważniejsze wnioski płynące z nowego raportu to:


  • Podaż: Całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi obecnie około 7 648 000 mkw. W I kw. 2012 r. podaż powierzchni w kraju wzrosła jednak nieznacznie -  zaledwie o 89 500 mkw. Otwarto pięć nowych obiektów, a trzy rozbudowano. Zdecydowana większość, bo aż 61 000 mkw. przypadła na miasta o liczbie ludności poniżej 100 000 mieszkańców. Największym projektem oddanym do użytku w I kw. jest Centrum Alfa w Grudziądzu, wybudowane przez JWK Invest. Pozostałe otwarcia to m.in. Galeria Świdnicka w Świdnicy, Galeria  Starówka w Stargardzie Szczecińskim oraz Galeria Pruchnicka w Jarosławiu. Natomiast rozbudowane obiekty to: Magnolia Park we Wrocławiu (otwarcie Castoramy), Galeria Szperk w Kosakowie pod Gdynią i Galeria Venus w podlubelskim Świdniku.

  • Popyt: Poziom powierzchni niewynajętej centrów handlowych w miastach powyżej 200 000 mieszkańców wyniósł średnio 2%, przy czym w ośmiu największych aglomeracjach wskaźnik ten był średnio o połowę niższy niż w miastach między 200 000, a 400 000 mieszkańców. Najwięcej wolnej powierzchni zaobserwowano na rynkach, na których w ostatnim okresie pojawiły się duże obiekty, m.in. w Toruniu i w Radomiu. Miasta, w których odsetek pustostanów jest obecnie najniższy to m.in. Szczecin i Lublin.

1 kw. 2012 r. przyniósł zapowiedzi rozpoczęcia działalności w Polsce przez kilka zagranicznych sieci handlowych. Swoje sklepy chcą rozwijać niemieckie sieci KIK, NKD czy Maxi Zoo. Zainteresowane polskim rynkiem są także: rosyjska sieć obuwnicza Kari, portugalski Lanidor, łotewska sieć drogerii Attirance czy niemiecka Bonita. Swój pierwszy sklep w Polsce, w Silesia City Center w Katowicach, otworzy wkrótce turecki LC Waikiki. Natomiast właściciel popularnego H&M zapowiada otwarcie w Warszawie pierwszego w Polsce sklepu pod marką COS (Collection of Style). Dodatkowo swoją ekspansję na rynku polskim w 2012 r. planują koncepty gastronomiczne Nordsee, Iceland Foods i Belgian Beer Cafe.


  • Perspektywa roku 2012: Z biegiem roku weryfikacji ulegają zapowiedzi otwarć nowych obiektów w 2012 r. Obecnie przewidujemy, że bieżący rok przyniesie wzrost podaży o ok. 445 000 mkw. Aktualnie w budowie jest ok. 755 000 mkw., z czego zdecydowana większość (87%) przypada na nowe obiekty. Pozostała powierzchnia to rozbudowa już istniejących centrów. Wciąż najwięcej powierzchni realizowanej jest w obiektach małych i średnich (62%). Pod względem wielkości rynku największa aktywność obserwowana jest w głównych aglomeracjach (45%) oraz w miastach o liczbie ludności poniżej 100 000 mieszkańców (38%). Ciekawie zapowiada się sytuacja na rynkach Bełchatowa i Łomży, miast ok. 70 000 mieszkańców, gdzie wkrótce zaczną działać po dwie nowe galerie handlowe. Najmniejsza aktywność budowlana jest obecnie obserwowana w miastach między 200 000 a 400 000 mieszkańców. Większość tych rynków znajduje się aktualnie na granicy nasycenia. Jednak miasta takie jak Lublin czy Bydgoszcz wciąż leżą w kręgu zainteresowań deweloperów.

Marta Augustyn, Dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych komentuje: „W I kw. 2012 r. nie zmieniło się zasadniczo nastawienie najemców  do nowych otwarć. Wciąż bardzo uważnie analizowane są wszystkie potencjalne lokalizacje, a proces decyzyjny trwa średnio kilka miesięcy. Niesłabnącym popytem cieszą się wciąż  najlepsze obiekty działające w największych aglomeracjach. Właściciele centrów, które są gorzej postrzegane przez rynek, a także tych, które znajdują się w miastach o wysokiej konkurencji, wciąż muszą liczyć się ze zwiększoną presją na obniżkę czynszów oraz wysokimi oczekiwaniami najemców co do wkładu finansowego dewelopera/ właściciela w  wykończenie lokali.”