Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) uzyskała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwia rozpoczęcie prac na ok. 10-kilometrowym odcinku S1. Trasa zaczyna się węzłem Mysłowice Kosztowy, a kończy przed węzłem Bieruń. Tym samym cały odcinek drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą przejdzie w fazę realizacji robót budowlanych.
Uzyskanie decyzji ZRID pozwala także na rozpoczęcie przez Wojewodę Śląskiego procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje:
S1 Mysłowice - Bielsko-Biała
To 40 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem. Wraz z budową S1 powstanie też 300 m S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów, 3,4 km drogi krajowej nr 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia oraz 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia. Większość budowanej S1 przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim. Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3 mld zł.
Udostępnienie do ruchu
W pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S1. GDDKiA przewiduje, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Bielska-Białej nastąpi w III kwartale br. Następnym udostępnionym odcinkiem będzie Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (IV kwartał br.). O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planujemy także udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem.
Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 r. Na poprawę funkcjonalności oddawanego układu drogowego S1 wpłynie udostępnienie części obwodnicy Oświęcimia realizowanej przez krakowski Oddział GDDKiA. W połowie roku planowane jest udostępnienie do ruchu 3,6 km odcinka obwodnicy, który swój początek ma na węźle Oświęcim, a koniec na skrzyżowaniu z ul. Wojewódzką. Całość 9-kilometrowej obwodnicy w ciągu DK44 powinna zostać ukończona w II kwartale 2026 r.
Od Mysłowic do Bierunia
4 lipca 2022 r. podpisano umowę z firmą Budimex na zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem. Odcinek ten obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych: Kosztowy II i Lędziny. Ponadto powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód i Lędziny Zachód), 12 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy wynosi prawie 490 mln zł.
Pierwotny termin zakończenia prac na tym odcinku przypadał na październik 2025 r. 28 kwietnia 2023 r. do Wojewody Śląskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID. Długotrwały proces jej wydawania wynikał m.in. z konieczności uzyskania postanowienia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) oraz zmian stanu prawnego części nieruchomości objętych inwestycją, co wymusiło ich uwzględnienie w dokumentacji i ponowną jej weryfikację. Wszystko to sprawiło, że decyzja ZRID została wydana dopiero w styczniu 2025 r. W efekcie główny front robót zostanie otwarty po okresie zimowym.
Od Bierunia do Oświęcimia
30 listopada 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Strabag na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Wartość umowy to blisko 213 mln zł. Dotyczy ona budowy fragmentu S1 o długości 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 2,7 km. W ramach tej inwestycji powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) – pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości 1,3 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich.
Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. W sierpniu 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla tego odcinka drogi. 20 sierpnia 2024 r. przekazaliśmy wykonawcy teren budowy. Zaawansowanie prac szacujemy na 20 proc.
Od Oświęcimia do Dankowic
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości ok. 15 km podpisaliśmy 14 maja 2020 r. Ten fragment S1 wybuduje konsorcjum firm PORR oraz DUNA POLSKA (dawniej Mota-Engil). Pierwotna wartość umowy to blisko 990 mln zł. Po wprowadzonych zmianach kontraktowych oraz zwiększeniu limitu waloryzacji wartość ta obecnie wynosi prawie 1,2 mld zł.
W ramach inwestycji powstanie m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa, po dwa pasy ruchu, z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz te obsługujące tereny przyległe. 12 września 2022 r. uzyskaliśmy decyzję ZRID. 15 września 2022 r. przekazaliśmy wykonawcy teren budowy. Umowna data zakończenia kontraktu przypadała na czerwiec 2024 r. Jednakże z uwagi na już złożone oraz możliwe do złożenia w najbliższym czasie roszczenia terminowe wykonawcy, szacujemy, że do zakończenia inwestycji dojdzie w III kwartale 2025 r.
Roszczenia związane są z przebudową magistrali wodociągowej Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, powodzią z września 2024 r., odmiennymi warunkami gruntowymi oraz pogodą w listopadzie i grudniu 2024 r. Obecnie zaawansowanie robót zbliża się do 90 proc.
Od Dankowic do Bielska-Białej
Umowę z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia na projekt i budowę podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. Pierwotna wartość umowy to blisko 587 mln zł. Po wprowadzonych zmianach kontraktowych oraz zwiększeniu limitu waloryzacji wartość ta obecnie wynosi prawie 681 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Hałcnów (Suchy Potok) to prawie 12 km.
Uzyskanie decyzji ZRID 27 września 2022 r. pozwoliło na rozpoczęcie prac w październiku 2022 r. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych Dankowice Wschód i Zachód, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Umowna data zakończenia robót przypadała na 30 września 2024 r. Jednakże z uwagi na roszczenia terminowe wykonawcy, złożone w oparciu o niesprzyjające warunki pogodowe i ich skutki, a także powódź, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., szacujemy, że zakończenie robót i oddanie do użytkowania tego odcinka będzie możliwe w IV kwartale 2025 r. Obecnie zaawansowanie prac dochodzi do 80 proc.
Przybędza - Milówka
Na południu województwa finiszujemy także z budową obejścia Węgierskiej Górki. Od października 2019 r. trwa budowa 8,5 km odcinka drogi ekspresowej, z dwoma dwunawowymi tunelami o długości 830 i 1000 m oraz prawie kilometrową estakadą. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 r. Wartość umowy to blisko 1,4 mln zł. Zaawansowanie prac na tym odcinku dochodzi do 90 proc.
S1 W PRZYGOTOWANIU
Od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla przechodzącego przez Dąbrowę Górniczą odcinka o długości 2,7 km podpisaliśmy 25 października 2019 r. Dokumentacja obejmuje projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. 9 sierpnia 2023 r. otrzymaliśmy zamienną decyzję środowiskową (DŚU). Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2028.
20 grudnia 2024 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie projektu dłuższego, 4,2-kilometrowego odcinka od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca. Dokumentację projektową, w 19 miesięcy (III kwartał 2026 r.), za niemal 2,5 mln zł, wykona firma Gramar z Lublińca. Dokumentacja obejmuje projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. Inwestycję zrealizujemy w systemie tradycyjnym w latach 2028-2030.
Od Sosnowca do Lędzin
Opracowanie dokumentacji rozbudowy podzieliliśmy na cztery części. Umowę dla odcinka rozpoczynającego się przed węzłem Porąbka i kończącego na wysokości ul. Inwestycyjnej w Sosnowcu, o długości 5,9 km, podpisaliśmy 7 lutego 2022 r. Dokumentacja obejmuje wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. Przewidujemy, że uzyskanie DŚU może nastąpić w II kwartale 2025 r. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2029. Wyłączony z tego odcinka jest ponad kilometrowy fragment projektowany przez miasto Sosnowiec, na którym powstanie węzeł Klimontów. Oba te zadania muszą zostać zrealizowane jednocześnie z uwagi na rozwiązania projektowe węzła Klimontów (konieczność zachowania rzędnych niwelety drogi oraz węzła). Na tę okoliczność w listopadzie 2024 r. podpisaliśmy porozumienie na projekt i budowę węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu.
Dla dwóch kolejnych odcinków, pomiędzy ul. Inwestycyjną i węzłem Sosnowiec Jęzor (2,7 km) i dalej do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach (również 2,7 km) umowy z biurem projektowym podpisaliśmy 1 czerwca 2022 r. Dla „sosnowieckiego” odcinka decyzję środowiskową otrzymaliśmy 31 maja 2024 r., a dla „mysłowickiego” 24 kwietnia 2024 r. Projektanci pracują obecnie nad projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz materiałami do wniosków o decyzje ZRID. Inwestycje planowane są do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2029.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy ostatniego odcinka rozpoczynającego się za węzłem Brzęczkowice i kończącego na zaprojektowanym węźle Kosztowy II w Mysłowicach (około 5,4 km) podpisaliśmy 5 lipca 2019 r. DŚU otrzymaliśmy 13 lipca 2022 r. Obecnie ponownie analizowany jest projektowany przekrój tego odcinka z 2/2 do 2/3.
Od morza do ... morza
Droga ekspresowa S1 Pyrzowice - Zwardoń znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. Obecnie ciąg drogi krajowej nr 1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez czterech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za 136 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Dąbrowa Górnicza (4,6 km), Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km).
W części to droga klasy GP, a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, trasa ta będzie w całości drogą ekspresową o długości ponad 133 km i będzie zarządzana tylko przez GDDKiA. W realizacji mamy już blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Wartość umów na aktualnie budowane odcinki S1 to blisko 4 mld zł.
Źródło finansowania
Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
![GDDKiA](https://investmap.pl/_i/image/250/122/72186_1200x.jpg)
Źródło: GDDKiA