Najpierw autobusy, potem tramwaje. Ruszyły prace przy budowie wydzielonej trasy na JagodnoMateriały inwestora

Najpierw autobusy, potem tramwaje. Ruszyły prace przy budowie wydzielonej trasy na Jagodno

Tomasz Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA

Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na wrocławskie Jagodno wystartowała. W pierwszej kolejności powstanie buspas dla pojazdów MPK, a w przyszłości również torowisko tramwajowe.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami urzędników, na przełomie września i października ruszyły prace przy budowie wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na Jagodno. W filmie opublikowanym na facebookowym profilu prezydenta Wrocławia można zobaczyć, jak przebiegają pierwsze roboty budowlane.

W 2025 roku mają tędy pojechać wydzieloną trasą autobusy MPK, a w dalszej przyszłości również tramwaje.

Trasa będzie miała około 2,7 kilometra długości. Po drodze zaprojektowano 5 par przystanków. Powstaną na wysokości cmentarza przy ul. Bardzkiej (tu wykonawca rozpoczął prace), ul. Terenowej, ul. Konduktorskiej, ul. Malinowskiego/Lutosławskiego (tu powstanie dodatkowy lewoskręt z Buforowej w kierunku ul. Lutosławskiego), ul. Kopycińskiego. Nowy przystanek wybudowany zostanie także za ul. Świeradowską w kierunku Jagodna. Pętla powstanie przy ul. Kajdasza. Obok wybudujemy park and ride dla 57 aut oraz zadaszony parking dla rowerów. Trasa pozwoli jak najszybciej poprawić układ komunikacyjny Jagodna i przyspieszyć dojazd do centrum. Wybudujemy korytarz, którym będą mogły poruszać się autobusy, a docelowo chcemy, aby mógł tamtędy pojechać również tramwaj – wyliczają przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji.

Jak dodają, geometrycznie trasa jest przystosowana do ułożenia w przeszłości w śladzie torowiska tramwajowego. W magistracie zapewniają, że zostały zachowane rezerwy na słupy i kable trakcyjne, łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do łuków torowiska, perony przystankowe będą spełniać normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów, a podbudowa pod korytarz będzie już częściowo betonowa przygotowana pod obciążenia tramwajami. Koszt tej inwestycji, dofinansowanej z Polskiego Ładu, to ponad 42 mln złotych.

REKLAMA

Najpierw buspas, potem tramwaj

Przypomnijmy, budowa linii tramwajowej na Jagodno to jedna z priorytetowych inwestycji ujętych we Wrocławskim Programie Tramwajowym 2.0. W pierwszym etapie tego przedsięwzięcia powstanie buspas. W kwietniu 2023 roku miasto podpisało umowę z firmą Pro-Tra Building na budowę wydzielonej trasy od ulicy Bardzkiej, przez Buforową do nowej pętli planowanej przy ulicy Kajdasza.

Jak zapewniali wówczas urzędnicy, jednocześnie trwają rozmowy z PKP w sprawie przecięcia linii kolejowej i przyszłej trasy tramwajowej. Kilka miesięcy temu miasto zaprezentowało też pierwsze wizualizacje: pętli autobusowej przy ulicy Kajdasza, a także fragmentu trasy przy skrzyżowaniu ulicy Buforowej z Lutosławskiego, gdzie powstanie lewoskręt w kierunku ulicy Asfaltowej.

Materiały inwestora, Tak ma wyglądać pętla przy ulicy Kajdasza
Materiały inwestora, Tak ma wyglądać pętla przy ulicy Kajdasza
Materiały inwestora, Skrzyżowanie ulicy Buforowej i Lutosławskiego
Materiały inwestora, Skrzyżowanie ulicy Buforowej i Lutosławskiego

Komentarze (2)

Napisz komentarz
Magda(gość)
Pierwsza inwestycja nieudana,rano wydostać się z Jagodna z dziećmi po 7 to koszmar.Wydsuelony bus pas nic nie zmieni,bo już teraz wiadomo,że jedzie się dwoma pasami częściowo,żeby nie było korka po Żerniki Wrocławskie.Zamiast poszerzyć konkretnie drogę dodając kolejny pas ,a jest jeszcze dużo miejsca Pan Prezydent dogadał się z MPK,żeby autobusy nie stały w korkach ,ale o kierowcach aut dalej nikt nie pomyślał.
Raff(gość)
To jest skandal i nadaje się do prokuratury to co wyprawia sutryk najpierw wybudował drogę za grube pieniądze a teraz buduje buspasy sam przecież tą drogę zablokował
REKLAMA