[Wrocław] Tramwaj na Psie Pole: aktywiści apelują do Rafała Dutkiewicza o pilne przygotowanie projektuźródło: UM Wrocławia

[Wrocław] Tramwaj na Psie Pole: aktywiści apelują do Rafała Dutkiewicza o pilne przygotowanie projektu

Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA
Członkowie Akcji Miasto zawnioskowali do prezydenta Rafała Dutkiewicza o pilne opracowanie projektu linii tramwajowej na Psie Pole. – To dziś największe wrocławskie osiedle bez tramwaju – podkreślają.
Aktywiści przypominają, że w miniony czwartek, w porannym szczycie, całe Psie Pole stanęło w ogromnym korku totalnym, a mieszkańcy byli całkowicie odcięci od centrum na skutek wypadku na moście Krzywoustego
Członkowie Akcji Miasto zwracają uwagę, że tramwaj na Psie Pole istnieje w debacie publicznej od lat. Przypominają, że w 2008 roku lokalne media cytowały urzędników, którzy opowiadali, że inwestycja ruszy w ciągu trzech lat. Tak się jednak nie stało, a plany dotyczące przyszłości są bardzo rozmyte. 
Wszystko wskazuje na to, że budowa nie rozpocznie się przed 2022 rokiem – tak wynika m.in. z Wrocławskiego Programu Tramwajowego
A to oznacza – kwitują aktywiści – że do tego czasu mieszkańcy osiedla skazani będą na autobusy, które często stoją w korku lub nie przyjeżdżają w ogóle.
Te plany zostały jednak ogłoszone zanim Wrocław ubiegał się o tytuł Zielonej Stolicy Europy. Liczymy więc, że ta zmiana wizji miasta i kierunku jego rozwoju przyspieszy inwestycje w transport zbiorowy. Wcześniejsze projektowanie linii tramwajowych doskonale realizuje większy priorytet dla "zielonych" działań – zaznacza Jakub Nowotarski z Akcji Miasto.
Jak tłumaczą społecznicy, projekt, a następnie budowa linii tramwajowej to jedyna szansa dla mieszkańców Psiego Pola na transportową normalność
– Autobusy już teraz są przepełnione, a z szacunków urzędników wynika że do 2022 roku liczba pasażerów na trasie do Ronda Reagana podwoi się! Receptą na to jest właśnie tramwaj, który może przewieźć więcej pasażerów niż autobus. Nie będzie też stał w korkach, więc zniknie ryzyko dużego spóźnienia do pracy, którego doświadczyli mieszkańcy w czwartek – podkreślają członkowie Akcji Miasto.
Ich zdaniem, sam projekt trasy tramwajowej jest potrzebny Wrocławiowi z wielu powodów. Po pierwsze – tłumaczą – że daje dużą szansę na to, że na koniec perspektywy unijnej uda się uzyskać wysokie dofinansowanie. Wszystko wskazuje na to, że podobnie jak kilka lat temu, nie wszystkie środki z UE zostaną wydane np. przez PKP (które ma pulę aż 67 mld zł). 
– Taka sytuacja zdarzyła się 4 lata temu i ministerstwo oficjalnie spytało naszych urzędników o szybką możliwość realizacji trasy na Jagodno. Magistrat nie sięgnął wtedy po pieniądze, które leżały na ziemi, bo nie mieliśmy gotowego projektu trasy – przypominają aktywiście.

Po drugie, projekt konkretnego przebiegu linii tramwajowej pozwoli uniknąć problemów w przyszłości, np. z tytułu sprzedaży działek. Wreszcie, zaznacza społecznicy, gotowy projekt sprawi, że następca Rafała Dutkiewicza będzie mógł zacząć urzędowanie od wbicia łopaty, a nie od długotrwałych analiz i konsultacji. Ten drugi scenariusz odsunąłby inwestycję w czasie.
W Akcji Miasto podkreślają, że gigantyczne korki w zeszłym tygodniu przypomniały wielu mieszkańcom, jak bardzo brakuje szybkiej i wydzielonej trasy komunikacji zbiorowej na Psie Pole. Dodają, że to dziś największe wrocławskie osiedle bez tramwaju. Aby to zmienić, potrzebujemy działań już teraz.
– Decyzja o projektowaniu będzie mocnym dowodem dla mieszkańców, że miasto na poważnie podchodzi do kandydowania o tytuł Zielonej Stolicy Europy – podsumowuje Jakub Nowotarski.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

W centrum Wrocławia trwa budowa biurowca Brama Oławska [FILM + ZDJĘCIA + WIZUALIZACJE]
Przy skrzyżowaniu ulic Oławskiej i Piotra Skargi we Wrocławiu budowany jest nowy biurowiec Brama Oła...
Warszawa: Nowi najemcy 195-metrowego wieżowca Skyliner
Blisko 5 tys. mkw. powierzchni zajmą łącznie nowi najemcy Skylinera – DXC Technology i Luxoft. Obie...
Kraków: Dobiega końca budowa ostatniego etapu kompleksu biurowego High5ive [FILM + ZDJĘCIA]
W samym centrum stolicy Małopolski, przy ulicy Pawiej w pobliżu Dworca Głównego PKP i Galerii Krakow...
Międzynarodowy koncern GlobalLogic otwiera biuro w Gdańsku
Kolejna międzynarodowa firma z branży IT inwestuje w Gdańsku. To GlobalLogic, amerykańska firma...
Kolejna międzynarodowa firma z branży IT inwestuje w Krakowie
Kolejna międzynarodowa firma z branży IT stawia na stolicę Małopolski. DataArt, firma zajmująca się...
Przy ulicy Rembielińskiego w Łodzi powstaje budynek wielorodzinny Park Poniatowskiego I [WIZUALIZACJE]
Stołeczna spółka generalnego wykonawstwa Totalbud SA realizuje w Łodzi inwestycję mieszkaniową pn. P...
Wzrost aktywności na rynku biurowym w Warszawie
Skutkiem wybuchu pandemii COVID-19 było przejście większości firm na pracę zdalną i ograniczenie zap...
Warszawa Zachodnia – w grudniu wsiądziemy do pociągów z nowego peronu [ZDJĘCIA]
Konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi kilkanaście metrów nad peronami, szerokie podziem...
Accolade inwestuje w Jeleniej Górze. Będą nowe miejsca pracy
Grupa Accolade zdecydowała się na nową inwestycję na Dolnym Śląsku. Tym razem postawiła na Jelenią G...
Jest zgoda na budowę Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu [WIZUALIZACJE]
W samym centrum stolicy Dolnego Śląska, między placem Uniwersyteckim, ulicą Fredry i Szewską wybudow...