Trwa projektowanie drogi z wydzielonym pasem dla autobusów na Jagodno, a pierwsze roboty budowlane powinny ruszyć jeszcze w tym kwartale. Wiemy, jak będzie wyglądać nowa trasa i pętla przy ulicy Kajdasza.
Prace, które zgodnie z zapowiedziami urzędników mają wystartować w trzecim kwartale 2023 roku, rozpoczną się od strony ulicy Świeradowskiej w kierunku wiaduktu kolejowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wrocławianie pojadą wydzieloną trasą dla autobusów wiosną 2025 roku.
Miasto zaprezentowało też pierwsze wizualizacje: pętli autobusowej przy ulicy Kajdasza, a także fragmentu trasy przy skrzyżowaniu ulicy Buforowej z Lutosławskiego, gdzie powstanie lewoskręt w kierunku ulicy Asfaltowej.
Najpierw buspas, potem tramwaj
Przypomnijmy, budowa linii tramwajowej na Jagodno to jedna z priorytetowych inwestycji ujętych we Wrocławskim Programie Tramwajowym 2.0. W pierwszym etapie tego przedsięwzięcia powstanie buspas. W kwietniu 2023 roku miasto podpisało umowę z firmą Pro-Tra Building na budowę wydzielonej trasy od ulicy Bardzkiej, przez Buforową do nowej pętli planowanej przy ulicy Kajdasza.
– To kolejna wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia. Pozwoli jak najszybciej poprawić układ komunikacyjny Jagodna i przyspieszyć dojazd do centrum. Wybudujemy korytarz, którym będą mogły poruszać się autobusy, a docelowo chcemy, aby mógł tamtędy pojechać również tramwaj. Inwestycja jest współfinansowana z Polskiego Ładu. Jej koszt to 42 679 770 zł. Dofinansowanie to 40 545 781,50 złotych – wyliczał prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Jak zapewniali urzędnicy, jednocześnie trwają rozmowy z PKP w sprawie przecięcia linii kolejowej i przyszłej trasy tramwajowej.
Jak będzie przebiegać nowa trasa na Jagodno?
Trasa będzie miała 2,7 km długości. Jego początek zaplanowano na ulicy Bardzkiej, a koniec – na pętli przy ulicy Kajdasza. Po drodze znajdzie się 5 par przystanków. Powstaną na wysokości cmentarza przy ulicy Bardzkiej, ulicy Terenowej, Konduktorskiej, Malinowskiego/Lutosławskiego oraz Kopycińskiego. Nowy, pojedynczy przystanek powstanie także za ulicą Świeradowską w kierunku Jagodna.
Trasa będzie przebiegać pozostawioną rezerwą terenową na tę inwestycję. Wykorzystany zostanie przejazd pod wiaduktem kolejowym, który został przebudowany i przystosowany do takiej obsługi komunikacyjnej podczas prac prowadzonych wcześniej przy przebudowie ulicy Buforowej. Wykonawca na dwóch skrzyżowaniach doda również relacje skrętne dla kierowców, wybuduje odwodnienie nowej trasy autobusowej oraz oświetlenie. Przygotuje też nowe nasadzenia zieleni.
Obok pętli będzie parking
Inwestycja ma już projekt budowlany. Geometrycznie jest przystosowana do ułożenia w przeszłości w śladzie torowiska tramwajowego.
– Mamy zachowane rezerwy na słupy i kable trakcyjne, łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do łuków torowiska, perony przystankowe będą spełniać normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów, podbudowa pod buspas będzie już częściowo betonowa przygotowana pod obciążenia tramwajami. W ramach zadania wykonawca najpierw musi przygotować projekty wykonawcze, a następnie będzie mógł przystąpić do prac budowlanych. Zadanie powinno zostać zrealizowane w 24 miesiące – mówił Łukasz Cwojdziński, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji nadzorujących prace.
W ramach tej inwestycji przy ulicy Kajdasza planowany jest parking Park&Ride na 57 aut (3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami). Powstanie także zadaszona wiata z parkingiem rowerowym.