Buspas na Jagodno coraz bliżej. Tak będzie wyglądać nowa pętla przy Kajdasza Materiały inwestora

Buspas na Jagodno coraz bliżej. Tak będzie wyglądać nowa pętla przy Kajdasza

WIZUALIZACJE
Tomasz Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA

Trwa projektowanie drogi z wydzielonym pasem dla autobusów na Jagodno, a pierwsze roboty budowlane powinny ruszyć jeszcze w tym kwartale. Wiemy, jak będzie wyglądać nowa trasa i pętla przy ulicy Kajdasza.

Prace, które zgodnie z zapowiedziami urzędników mają wystartować w trzecim kwartale 2023 roku, rozpoczną się od strony ulicy Świeradowskiej w kierunku wiaduktu kolejowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wrocławianie pojadą wydzieloną trasą dla autobusów wiosną 2025 roku.

Miasto zaprezentowało też pierwsze wizualizacje: pętli autobusowej przy ulicy Kajdasza, a także fragmentu trasy przy skrzyżowaniu ulicy Buforowej z Lutosławskiego, gdzie powstanie lewoskręt w kierunku ulicy Asfaltowej.

Materiały inwestora, Tak ma wyglądać pętla przy ulicy Kajdasza
Materiały inwestora, Tak ma wyglądać pętla przy ulicy Kajdasza

Najpierw buspas, potem tramwaj

Przypomnijmy, budowa linii tramwajowej na Jagodno to jedna z priorytetowych inwestycji ujętych we Wrocławskim Programie Tramwajowym 2.0. W pierwszym etapie tego przedsięwzięcia powstanie buspas. W kwietniu 2023 roku miasto podpisało umowę z firmą Pro-Tra Building na budowę wydzielonej trasy od ulicy Bardzkiej, przez Buforową do nowej pętli planowanej przy ulicy Kajdasza.

To kolejna wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia. Pozwoli jak najszybciej poprawić układ komunikacyjny Jagodna i przyspieszyć dojazd do centrum. Wybudujemy korytarz, którym będą mogły poruszać się autobusy, a docelowo chcemy, aby mógł tamtędy pojechać również tramwaj. Inwestycja jest współfinansowana z Polskiego Ładu. Jej koszt to 42 679 770 zł. Dofinansowanie to 40 545 781,50 złotych – wyliczał prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Jak zapewniali urzędnicy, jednocześnie trwają rozmowy z PKP w sprawie przecięcia linii kolejowej i przyszłej trasy tramwajowej.

Materiały inwestora, Skrzyżowanie ulicy Buforowej i Lutosławskiego
Materiały inwestora, Skrzyżowanie ulicy Buforowej i Lutosławskiego
REKLAMA

Jak będzie przebiegać nowa trasa na Jagodno?

Trasa będzie miała 2,7 km długości. Jego początek zaplanowano na ulicy Bardzkiej, a koniec – na pętli przy ulicy Kajdasza. Po drodze znajdzie się 5 par przystanków. Powstaną na wysokości cmentarza przy ulicy Bardzkiej, ulicy Terenowej, Konduktorskiej, Malinowskiego/Lutosławskiego oraz Kopycińskiego. Nowy, pojedynczy przystanek powstanie także za ulicą Świeradowską w kierunku Jagodna.

Trasa będzie przebiegać pozostawioną rezerwą terenową na tę inwestycję. Wykorzystany zostanie przejazd pod wiaduktem kolejowym, który został przebudowany i przystosowany do takiej obsługi komunikacyjnej podczas prac prowadzonych wcześniej przy przebudowie ulicy Buforowej. Wykonawca na dwóch skrzyżowaniach doda również relacje skrętne dla kierowców, wybuduje odwodnienie nowej trasy autobusowej oraz oświetlenie. Przygotuje też nowe nasadzenia zieleni.

fot. Jakub Zazula, Tu powstanie nowa pętla
fot. Jakub Zazula, Tu powstanie nowa pętla

Obok pętli będzie parking

Inwestycja ma już projekt budowlany. Geometrycznie jest przystosowana do ułożenia w przeszłości w śladzie torowiska tramwajowego.

Mamy zachowane rezerwy na słupy i kable trakcyjne, łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do łuków torowiska, perony przystankowe będą spełniać normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów, podbudowa pod buspas będzie już częściowo betonowa przygotowana pod obciążenia tramwajami. W ramach zadania wykonawca najpierw musi przygotować projekty wykonawcze, a następnie będzie mógł przystąpić do prac budowlanych. Zadanie powinno zostać zrealizowane w 24 miesiące – mówił Łukasz Cwojdziński, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji nadzorujących prace.

W ramach tej inwestycji przy ulicy Kajdasza planowany jest parking Park&Ride na 57 aut (3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami). Powstanie także zadaszona wiata z parkingiem rowerowym.

fot. Jakub Zazula, Obok pętli znajdzie się parking P&R
fot. Jakub Zazula, Obok pętli znajdzie się parking P&R

Komentarze (6)

Napisz komentarz
Mirek(gość)
Projektantom przebudowy tej drogi gratuluję wyobraźni. Bardziej nie dało się tego skomplikować. Gratulacje też dla władz miasta i zarządcy drogi.
Jan Augustynowski
@
Mieszkaniec Jagodna
(gość)
DWA PASY W KAZDA STRONE TRZEBA TAM ZROBIC !!! + ZJAZDY BOCZNE !!!! a nIe Buforowa Szeroka jak autostrada a tam pitu pitu jakieś dojazdy gówna porobione I ZWEZENIA DO UEDNEGO PASA... ZRÓBCIE 4 PASY DLA AUT A POTEM SIE BAWCIE!!!
Po 4 pasy w każdą stronę, bezkolizyjne skrzyżowania i wiadukty!
Hrabio(gość)
4 pasy dla aut to korków tam nie bedzie
Mieszkaniec Jagodna(gość)
DWA PASY W KAZDA STRONE TRZEBA TAM ZROBIC !!! + ZJAZDY BOCZNE !!!! a nIe Buforowa Szeroka jak autostrada a tam pitu pitu jakieś dojazdy gówna porobione I ZWEZENIA DO UEDNEGO PASA... ZRÓBCIE 4 PASY DLA AUT A POTEM SIE BAWCIE!!!
X-er(gość)
Od lat istnieje taki wynalazek, jak tramwaj dwusystemowy, tylko po co o tym wiedzieć, jeśli można zbudować trzy równolegle do siebie jezdnie... Wywala się wiecznie kasę na badania i opracowania, które zostają na papierze. Kończę, bo lecę na stację metra, które u nas niebawem pobije to londyńskie!
Marek59(gość)
Super Sutryk  wydał kasę tak że droga całkowicie.  Jest zablokowana i teraz kolejna przebudowa. Ta można się bawić do usranej śmierci ważne że nie za swoje. Sutryk ty jesteś miszcz jak dutkiewicz
REKLAMA