Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na wrocławskie Jagodno wystartowała. W pierwszej kolejności powstanie buspas dla pojazdów MPK, a w przyszłości również torowisko tramwajowe.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami urzędników, na przełomie września i października ruszyły prace przy budowie wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na Jagodno. W filmie opublikowanym na facebookowym profilu prezydenta Wrocławia można zobaczyć, jak przebiegają pierwsze roboty budowlane.
W 2025 roku mają tędy pojechać wydzieloną trasą autobusy MPK, a w dalszej przyszłości również tramwaje.
– Trasa będzie miała około 2,7 kilometra długości. Po drodze zaprojektowano 5 par przystanków. Powstaną na wysokości cmentarza przy ul. Bardzkiej (tu wykonawca rozpoczął prace), ul. Terenowej, ul. Konduktorskiej, ul. Malinowskiego/Lutosławskiego (tu powstanie dodatkowy lewoskręt z Buforowej w kierunku ul. Lutosławskiego), ul. Kopycińskiego. Nowy przystanek wybudowany zostanie także za ul. Świeradowską w kierunku Jagodna. Pętla powstanie przy ul. Kajdasza. Obok wybudujemy park and ride dla 57 aut oraz zadaszony parking dla rowerów. Trasa pozwoli jak najszybciej poprawić układ komunikacyjny Jagodna i przyspieszyć dojazd do centrum. Wybudujemy korytarz, którym będą mogły poruszać się autobusy, a docelowo chcemy, aby mógł tamtędy pojechać również tramwaj – wyliczają przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji.
Jak dodają, geometrycznie trasa jest przystosowana do ułożenia w przeszłości w śladzie torowiska tramwajowego. W magistracie zapewniają, że zostały zachowane rezerwy na słupy i kable trakcyjne, łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do łuków torowiska, perony przystankowe będą spełniać normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów, a podbudowa pod korytarz będzie już częściowo betonowa przygotowana pod obciążenia tramwajami. Koszt tej inwestycji, dofinansowanej z Polskiego Ładu, to ponad 42 mln złotych.
Najpierw buspas, potem tramwaj
Przypomnijmy, budowa linii tramwajowej na Jagodno to jedna z priorytetowych inwestycji ujętych we Wrocławskim Programie Tramwajowym 2.0. W pierwszym etapie tego przedsięwzięcia powstanie buspas. W kwietniu 2023 roku miasto podpisało umowę z firmą Pro-Tra Building na budowę wydzielonej trasy od ulicy Bardzkiej, przez Buforową do nowej pętli planowanej przy ulicy Kajdasza.
Jak zapewniali wówczas urzędnicy, jednocześnie trwają rozmowy z PKP w sprawie przecięcia linii kolejowej i przyszłej trasy tramwajowej. Kilka miesięcy temu miasto zaprezentowało też pierwsze wizualizacje: pętli autobusowej przy ulicy Kajdasza, a także fragmentu trasy przy skrzyżowaniu ulicy Buforowej z Lutosławskiego, gdzie powstanie lewoskręt w kierunku ulicy Asfaltowej.