Ogłoszono przetarg na wielką inwestycję PKP Intercity w Przemyślu za prawie 400 mln zł [WIZUALIZACJE]

Orzech

PKP Intercity planuje dużą inwestycję na Podkarpaciu w ramach największego w swojej historii programu inwestycyjnego. Do 2025 roku na stacji postojowej Przemyśl Bakończyce powstanie ekologiczna myjnia całoroczna, a przebudowie poddana zostanie bocznica kolejowa. Planowany koszt inwestycji to ponad 380 mln zł brutto.

PKP Intercity ogłosiło postępowanie o zamówienie publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych związanych z modernizacją stacji postojowej Przemyśl Bakończyce. Wybór firmy, której powierzone zostanie zadanie planowany jest w trzecim kwartale bieżącego roku.

Cała inwestycja zostanie podzielona na dwa zadania. Pierwsze z nich przewiduje budowę całorocznej myjni automatycznej. Powstanie nowej, ekologicznej myjni podniesie standard utrzymania taboru oraz zminimalizuje oddziaływanie na środowisko naturalne. Dzięki przebudowie zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu oraz możliwe będzie kompleksowe mycie taboru, podgrzewanie składów, a przede wszystkim usprawnienie pracy całej stacji Przemyśl Główny i dostosowanie do obsługi już posiadanych przez spółkę pojazdów, jak i nowoczesnego taboru, planowanego do zakupu.

Drugie zadanie obejmie przebudowę stacji postojowej Przemyśl Bakończyce. Jej modernizacja jest częścią strategii PKP Intercity, która zakłada realizację długoterminowych inwestycji umożliwiających zwiększenie oferty przewozowej. Nowoczesne zaplecza techniczne, takie jak w Przemyślu, pozwolą na bardziej efektywne przygotowanie pociągów do trasy, a rozbudowa układu torowego pozwoli obsłużyć większą liczbę składów.

PKP Intercity ogłosiło postępowanie o zamówienie publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych związanych z modernizacją stacji postojowej Przemyśl Bakończyce. Wybór firmy, której powierzone zostanie zadanie planowany jest w trzecim kwartale bieżącego roku.

Coraz szersza sieć połączeń PKP Intercity

Inwestycja w modernizację stacji postojowej w Przemyślu pozwoli na dalszy rozwój oferty połączeń z i do województwa podkarpackiego. Długofalowe plany wyznaczają kształt siatki połączeń dla województwa do 2030 roku. Przewoźnik ma w planach uruchomienie dodatkowych par dziennych pociągów kategorii IC z Przemyśla i Rzeszowa w kierunku Krakowa i Wrocławia. Przez Kraków do Warszawy dalej ma kursować pociąg EIP obsługiwany przez skład Pendolino. Połączenie ze stolicą mają zapewniać także dodatkowe pary dziennych pociągów IC z Rzeszowa przez Lublin lub Radom.

Czas wielkich inwestycji

Obiekt w Przemyślu to jedna z 7 nowoczesny myjni, które planuje wybudować PKP Intercity. Prace realizowane w ramach budowy myjni są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu "Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A." [POIS.05.01.00-00-0023/17]. PKP Intercity na przedmiotowy projekt pozyskało 495 765 401,97 zł dotacji z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 1 010 972 287,48 zł dotacji.

Pierwsza z myjni PKP Intercity została uruchomiona w ubiegłym roku na stacji postojowej Warszawa Grochów. Dzięki inwestycji skrócił się czas mycia pojedynczego składu i podniesiony został standard utrzymania taboru, a obiekt działa całorocznie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Dodatkowo pod koniec 2022 roku rozpoczęła się budowa nowoczesnej ekomyjni pociągów na stacji postojowej Wrocław Główny, a w marcu br. – na stacji Kraków Główny Zachód.

Aby zapewnić wysoki standard obsługi nowoczesnego taboru, do 2030 roku spółka zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne. Unowocześnienie infrastruktury technicznej przyniesie standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity.

Źródło: PKP Intercity