Efektem zakończonej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest nowa oferta podróży pociągiem do portu lotniczego Katowice Airport. Odbudowana linia kolejowa od 10 grudnia umożliwia kursowanie pociągów na trasie Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko – Zawiercie. Dostęp do pociągów zwiększą nowe przystanki i wygodne stacje. Projekt o wartości 660 mln zł jest współfinansowany z funduszy unijnych.
Od niedzieli, 10 grudnia, dojedziemy pociągiem – najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego – do portu lotniczego Katowice Airport od strony Zawiercia i Tarnowskich Gór. Połączenia będą realizowane w relacji Częstochowa – Tarnowskie Góry. To nowa oferta podróży pociągiem, która poprawi skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami woj. śląskiego i usprawni kolej aglomeracyjną. Najszybszy pociąg z Zawiercia do lotniska dojedzie w 22 min, a z Tarnowskich Gór w 17 min. Podróżnym z Częstochowy przejazd zajmie około 1h.
– Inwestycja na linii kolejowej Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zapewni większą dostępność do kolei i lepszą komunikację. Pasażerowie samolotów zyskają wygodną możliwość dostania się do miasta. To impuls dla rozwoju gospodarczego w regionie – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Połączenie Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zwiększy dostępność do kolei w woj. śląskim. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie portu lotniczego z miastami w regionie. Projekt ma również istotne znaczenie dla rozwoju sprawnych przewozów towarowych. Inwestycja pozwoli na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dostęp do kolei zwiększy nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów (PLK SA umożliwią pasażerom korzystanie z przystanku Zawiercie Kądzielów po tym, jak przewoźnik złoży wniosek). Wygodne podróże zapewni nowy peron na stacji Zawiercie oraz przebudowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Wszystkie obiekty są dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, dzięki windom lub pochylniom. Perony wyposażono w wiaty, ławki, oświetlenie. Orientację w podróży ułatwią tablice informacyjne, nagłośnienie oraz wyświetlacze zawierające wizualne informacje o najbliższych pociągach. Montaż monitoringu zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odbudowały 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem, dzięki czemu pociągi wróciły na tory po 30 latach. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyła łącznie ok. 48 km linii od Tarnowskich Gór do Zawiercia. Wybudowane łącznice w Zawierciu i Tarnowskich Górach pozwolą na sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Linią pojadą też cięższe składy.
Inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą DW 908, nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą DW 913. Wybudowano nowe przejścia podziemne w stacjach Pyrzowice Lotnisko i Siewierz. W Siewierzu powstało też lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu na całej linii.
Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem lotniczym.
Wartość zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto. Projekt jest dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP PLK S.A.