Województwo Łódzkie stawia na rozwój kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 kwietnia Pakt Kolejowy z Ministerstwem Infrastruktury oraz Województwem Łódzkim, dotyczący współpracy i współdziałania przy planowaniu i budowie nowych linii kolejowych, które połączą Bełchatów z Łodzią, Piotrków Trybunalski z Tomaszowem Mazowieckim, Wieluń z Chorzewem Siemkowicami i Bełchatowem.
• Pakt obejmuje również modernizację i rewitalizację istniejącej infrastruktury w celu usprawnienia połączeń kolejowych m.in. pomiędzy Zgierzem a Kutnem, Łodzią a Opocznem i Skierniewicami.
• Sygnatariusze Paktu dostrzegają potrzebę zwiększenia dostępności transportowej województwa łódzkiego, wzmocnienia wewnętrznej spójności regionu oraz wykorzystania jego centralnego położenia.
• Strony będą dążyły do tego, aby maksymalnie wykorzystać możliwości transportu kolejowego po ukończeniu inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego.
Wśród nich są projekty realizowane: w Łódzkim Węźle Kolejowym przez PLK SA oraz Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., na Centralnej Magistrali Kolejowej (budowa stacji Biała Rawska), a także w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 i środków programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027. Celem Paktu jest osiągnięcie synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych, która umożliwi efektywną realizację przewozów wojewódzkich i międzywojewódzkich.
– Wspólnie z samorządem oraz PLK będziemy dążyć do zapewnienia synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych poprzez bilansowanie inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego realizowanych obecnie w regionie. Zwiększenie dostępności transportowej województwa pozwoli na wzmocnienie jego wewnętrznej spójności oraz maksymalne wykorzystanie geograficznego, centralnego położenia. Kolej jako transport publiczny odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu i zrównoważonym rozwoju regionów. Wpływa pozytywnie na wiele aspektów życia mieszkańców. Poprawa dostępu do kolei i lepsze połączenia transportowe będą skutkować zmniejszeniem wykluczenia komunikacyjnego w regionie – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Rozwój infrastruktury kolejowej w województwie łódzkim przyczyni się do lepszej integracji regionalnych połączeń, co umożliwi sprawniejsze i bardziej efektywne przewozy między miastami. Dzięki temu mieszkańcy zyskają więcej opcji podróży a przedsiębiorstwa będą mogły szybciej i łatwiej transportować towary. To przyniesie korzyści zarówno dużym miastom, jak i lokalnym społecznościom – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– Rozbudowa sieci kolejowej w województwie łódzkim to kluczowy element naszych działań na rzecz zwiększenia efektywności przewozów pasażerskich i towarowych. Inwestycje, w tym budowa kolejnych tras, pozwolą na stworzenie nowej siatki połączeń w regionie i kraju. Wspólnie przeprowadzimy analizy dotyczące poprawy przepustowości na kluczowych liniach, co przyczyni się do dalszego dynamicznego rozwoju infrastruktury kolejowej – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.
– Nasz region stoi przed transportową rewolucją. Olbrzymie projekty, takie jak Kolej Dużych Prędkości czy budowa dwóch tunelów pod centrum Łodzi otwierają przed nami nowe możliwości rozwoju społecznego, kulturalnego i gospodarczego. Jednak te inwestycje nie mogą istnieć bez swoich „dopływów” w postaci połączeń regionalnych. Odpowiedzią na dynamiczne zmiany w Łódzkiem jest właśnie Pakt Kolejowy. To trójstronne zobowiązanie do wspólnej pracy na rzecz rozwoju sieci komunikacyjnej w województwie zapewni nam konkretny plan działania na najbliższe lata. Bardzo dziękuję naszym partnerom – Ministerstwu Infrastruktury i PKP Polskim Liniom Kolejowym za to, że dostrzegają olbrzymi potencjał regionu, wynikający z centralnego położenia i rozumieją nasze potrzeby – powiedziała Joanna Skrzydlewska, Marszałek Województwa Łódzkiego.
W przypadku dostępności środków planuje się realizację poniższych prac:
• na linii kolejowej nr 16 na odcinku Zgierz - Kutno, obejmujących dwa etapy:
a) podniesienie prędkości do 160 km/h,
b) budowę mijanek z założeniem rozbudowy w przyszłości linii kolejowej do układu dwutorowego na całym odcinku tej linii kolejowej,
• na linii kolejowej nr 25 na odcinku Łódź Widzew - Tomaszów Mazowiecki - Opoczno, w celu usprawnienia zarówno ciągu komunikacyjnego Łódź - Kielce oraz połączenia z Centralną Magistralą Kolejową,
• w zakresie wykonania Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, obejmującego analizę poprawy przepustowości m.in. na liniach kolejowych nr: 14, 15, 16, 17, 25, 458, 540 i 541,usprawnienie połączenia na odcinku Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice w ramach prac na liniach kolejowych nr 1, 17 i 25.
Powyższe działania zostaną zainicjowane w 2025 r. przez uruchomienie procedury przetargowej dla:
• rewitalizacji linii kolejowej nr 16 wraz z odbudową wybranych mijanek na odcinku Zgierz – Kutno,
• modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna (prace projektowe),
• opracowania Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej.
Kolejne działania i priorytety inwestycyjne ustalone zostaną na podstawie wyników Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej. Województwo Łódzkie w miarę dostępności środków finansowych, działając w porozumieniu z PLK SA, podejmie działania wyprzedzające, zmierzające do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą potencjalną oś rozwoju kolei w regionie w zakresie:
• budowy linii kolejowej na odcinku Bełchatów – Łódź,
• budowy linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki.
Województwo Łódzkie podejmie też działania zmierzające do uruchomienia szybkiego połączenia kolejowego na odcinku Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Warszawa. Dofinansowanie projektów nastąpi ze środków będących w dyspozycji stron Paktu Kolejowego.
Województwo Łódzkie deklaruje, że zapewni wykonywanie przewozów wojewódzkich o charakterze użyteczności publicznej na udostępnionej przez PLK SA infrastrukturze kolejowej z założeniem uruchomienia bądź utrzymania minimum 8 par pociągów na dobę.

Źródło: PKP PLK S.A.