Pasażerowie metra w Warszawie mogą już korzystać z blisko czterokilometrowego, bródnowskiego odcinka M2

Orzech

Trzy nowe stacje, ściany zatorowe zaprojektowane przez znanego artystę i dojazd do centrum w niecałe 20 minut – tak w skrócie prezentuje się oddana właśnie inwestycja. W środę 28 września pierwszy pociąg zabrał pasażerów z Bródna. Ruszył w kierunku centrum, a dalej Bemowa.

Dokładnie o godzinie 14:01 drzwi zostały otwarte, a o 14:05 pociąg nr 63 jako pierwszy odjechał ze stacji Bródno w stronę Bemowa.

Nowy odcinek drugiej linii metra (wschodnio-północny) ma 3,9 kilometra, a jego tunele blisko 5,8 km. Zapewni sprawne, szybkie i wygodne połączenie Targówka i Białołęki z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem. Na nowo otwarty odcinek składają się trzy stacje:

- C19 Zacisze – zlokalizowana pod ul. Figara przy skrzyżowaniu z ulicami Codzienną, Rolanda i Spójni (długa na 176 metrów, o kubaturze 74 199 metrów sześciennych). Jest najdalej położoną na wschód stacją warszawskiego metra.

- C20 Kondratowicza – zlokalizowana pod ul. Kondratowicza między skrzyżowaniami z ul. Malborską i 20 Dywizji Piechoty PW a ul. Św. Wincentego (długa na 314 m, o kubaturze 93 420 metrów sześciennych). Znajduje się przy urzędzie dzielnicy Targówek.

- C21 Bródno – zlokalizowana w ul. Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniami ulic Bazyliańską/Rembielińską i Łabiszyńską (długa na 697,5 m – wraz z komorami rozjazdów i torów odstawczych, o kubaturze 469 891 metrów sześciennych). Bródno jest najdalej na północ wysuniętą stacją warszawskiego metra.

– Odcinek bródnowski domyka wschodnią część drugiej linii metra. To ogromna zmiana, gwarancja dynamicznego rozwoju oraz zwiększenie atrakcyjności tej części Warszawy. Dzisiejsze otwarcie nie byłoby jednak możliwe bez wsparcia Unii Europejskiej – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

– Gdybyśmy musieli sami finansować rozbudowę metra, bez możliwości korzystania z funduszy unijnych, to dzisiaj kończylibyśmy dopiero budowę odcinka centralnego drugiej linii. Serdecznie za to wsparcie dziękuję – dodaje.

Prace tunelowe na tym odcinku rozpoczęły się w maju 2020 roku – po wybudowaniu korpusów nowych stacji. Maszyny rozpoczęły wtedy drążenie tuneli metra. Udawało im się osiągać prędkość blisko 20 metrów na dobę. Tarcze jednocześnie drążyły i układały betonowe pierścienie obudowy tunelu. Sama budowa odcinka bródnowskiego zakończyła się 24 sierpnia. Od tego czasu trwało uzyskiwanie pozwoleń niezbędnych do otworzenia stacji.

Na Bródnie i w okolicach mieszka blisko 150 tys. osób. Stołeczne władze zachęcają każdego mieszkańca do codziennego korzystania z metra – to nie tylko ekologiczna alternatywa dla samochodów, ale także oszczędność dla domowego budżetu.

By utrzymać komfort podróżowania metrem na dotychczasowym, wysokim poziomie przy większej liczbie pasażerów, od czwartku 29 września podziemna kolej będzie kursowała z większą częstotliwością niż obecnie – w godzinach szczytu na linii M1 co 2 minuty i 20 sekund, a na linii M2 co 2 minuty i 50 sekund.

W związku z otwarciem bródnowskiego odcinka drugiej linii metra Miasto od 1 października 2022 r. wprowadza zmiany w kursowaniu Warszawskiego Transportu Publicznego. Pozwolą one maksymalnie wykorzystać potencjał komunikacyjny nowych stacji, poprawią lokalne połączenia na Targówku i Białołęce, a także przybliżą metro mieszkańcom aglomeracji.

Szczegółowe informacje o zmianach dostępne są w serwisie Warszawskiego Transportu Publicznego.

Ułatwienia dla pasażerów

Na nowych stacjach po raz pierwszy zastosowano system wspomagania słuchu. Zainstalowane zostały pętle indukcyjne, czyli urządzenia, które łączą się bezpośrednio z aparatami słuchowymi. Komunikaty nadawane na stacjach (w głośnikach) będą równolegle wzmacniane w aparatach. Dzięki temu osoby używające tego typu urządzeń nie będą narażone na szumy, zakłócenia i echa.

Na trzech najnowszych stacjach, oprócz schodów ruchomych, nie zabraknie wind. Pomogą one m.in. osobom z niepełnosprawnościami lub z wózkami dostać się na perony, antresole i poziomy przejść podziemnych. Na posadzkach wytyczono linie prowadzące, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym. Z kolei przy krawędziach peronów zainstalowano tzw. guzki. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane są także toalety. Jest tu też miejsce na przewijaki.

Udogodnieniem dla pasażerów są także ruchome chodniki – znane np. z lotnisk. Zainstalowano je w jednym z najdłuższych korytarzy podziemnej kolei – na stacji C20 Kondratowicza, pod ulicą św. Wincentego. To rozwiązanie jest szczególnie istotne z uwagi na bliskość szpitala i pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się.

Sztuka na ścianach

Charakterystycznym elementem stacji są widoczne z peronów ściany, które znajdują się za torami. Składają się z aluminiowych paneli. Metodą sitodruku nałożono na nie grafiki wybitnego polskiego artysty – Piotra Młodożeńca. Przedstawiają najbliższe otoczenie danej stacji, czyli na przykład bloki, skrzyżowanie czy drzewa. Do każdej stacji przypisano inne barwy: dla C20 Kondratowicza to kolory żółty, pomarańczowy czy czerwony, dla C21 Bródnofiolet i granat, a dla C19 Zacisze zieleń.

Przedszkole na nowo

Na czas budowy stacji Bródno musiało zostać rozebrane pobliskie przedszkole. Dzieci znalazły miejsce w szkole. A przedszkole wraz z końcem prac przy budowie metra zyskało nową placówkę przy ulicy św. Hieronima. To budynek o powierzchni 500 metrów kwadratowych. Ma jedną kondygnację, z dogodnym wejściem z poziomu terenu co umożliwia łatwy dostęp i wygodne poruszanie się wewnątrz. Wszystkie posadzki są antypoślizgowe, a przy każdej sali dydaktycznej znajduje się toaleta dla osób ze szczególnymi potrzebami. Koszt to blisko 4 mln zł.

Aleja tysiąca drzew

Wraz z końcem 2022 r. Warszawa planuje ukończyć prace drogowe wzdłuż ul. Kondratowicza. Obecnie można nią już dojechać do nowej stacji metra. Ze względów logistycznych, ale też bezpieczeństwa, modernizacja ulicy nie mogła być realizowana jednocześnie z budową metra – ulica stanowiła zaplecze budowlane metra. Będzie nowocześnie, komfortowo i bezpiecznie. Będzie też zielono, do 300 istniejących drzew dołączy 700 nowych, jakie posadzi Miasto. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na I połowę 2023 r.

Z Bródna na Bemowo

Warto przypomnieć, że 30 czerwca tego roku druga linia metra wydłużyła się o dwie stacje na zachodzie Warszawy. Chodzi o przystanki M2 Ulrychów i Bemowo. Z Bródna pasażerowie metra dojadą tam w około 30 minut. Do ukończenia drugiej nitki metra brakuje jeszcze ostatniego odcinka. Do realizacji pozostają stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także stacja techniczno-postojowa.

Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

– Obecny rząd dotychczas nie okazał nam wsparcia w pozyskaniu finansowania budowy brakującego odcinka. Choć inwestycja idealnie wpisuje się w założenia KPO, to odmówiono nam jej ujęcia w planie. Mam nadzieję, że władze centralne jednak zmienią podejście, przy okazji prac nad polityką spójności – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

– Swoją pomoc w pozyskaniu finansowania budowy ostatnich stacji zaoferowała Elisa Ferreira, unijna komisarz ds. spójności i reform. Dziękuję pani komisarz i urzędnikom unijnym za ogromne wsparcie i przychylność – mówi prezydent.

Źródło: Urząd Miasta Warszawa