Pierwsza nowa PESA dla Wrocławia już prawie gotowa! MPK Wrocław

Pierwsza nowa PESA dla Wrocławia już prawie gotowa!

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Pierwszy nowy tramwaj PESA dla MPK Wrocław jest już niemal gotowy. Do stolicy Dolnego Śląska dotrze na wiosnę. Tramwajów miało być 24...ale jest szansa, że będzie ich łącznie aż 40! Jak zapowiedział prezydent miasta Jacek Sutryk, miasto Wrocław zamierza skorzystać z opcji dokupienia jeszcze 16 nowych tramwajów marki PESA. Opcja zakupu dodatkowych 16 tramwajów to bardzo korzystne rozwiązanie dla miasta Wrocław.

Przypomnijmy, Pesa Bydgoszcz S.A. w 2021 roku wygrała przetarg na dostawę 24 tramwajów. 20 grudnia 2021 r. MPK Wrocław podpisało umowę z PESĄ Bydgoszcz na dostawę 24 nowych tramwajów niskopodłogowych z opcją dostarczenia jeszcze kolejnych 16. Umowa opiewa na 204 mln zł. Koszt jednego tramwaju to 8,5 mln zł. W przypadku dokupienia dodatkowo 16 pojazdów łączny koszt zakupu 40 sztuk wyniesie 337,5 mln zł. MPK Wrocław ma aż 27 miesięcy na skorzystanie z tej opcji, czyli do marca 2024 r. Dodatkowa opcja zakupu kolejnych 16 tramwajów to dodatkowe 133,5 mln zł.

Opcja zakupu dodatkowych 16 tramwajów to bardzo korzystne rozwiązanie, bowiem wrocławskie MPK może je dokupić za cenę oferowaną w 2021 roku. Biorąc pod uwagę to, co się od tamtego czasu wydarzyło na świecie i Polsce z cenami surowców, energii i kosztami pracy, to gdyby to miał być teraz organizowany, zupełnie nowy przetarg od podstaw, trudno byłoby o porównywalną ofertę cenową.

Pierwszy z wcześniej zamówionych 26 tramwajów już powstaje w fabryce w Bydgoszczy. Pierwsza PESA, która pojawi się we Wrocławiu otrzyma numer taborowy 3401.

MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław

Nowe tramwaje PESY

Każdy z pojazdów będzie miał niespełna 29 m długości i pomieści 200 pasażerów. Poprzednie, kursujące już po wrocławskich torowiskach PESY, mają prawie 40 m. Dodatkowym udogodnieniem dla niepełnosprawnych będzie specjalna pętla indukcyjna, która pomoże osobom używającym aparatów słuchowych w lepszym rozumieniu komunikatów głosowych emitowanych w pojeździe.

Nowe tramwaje będą w całości niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz seniorów. Dodatkowo pojazdy będą wyposażone w absorbery, czyli tłumiki hałasu. Nowe PESY będą także wyposażone w system odzyskiwania energii i baterie umożliwiające jazdę w przypadku braku zasilania w sieci.

Tramwaje PESA Twist, które zostaną wyprodukowane w Bydgoszczy, mają ok. 27 m długości.

– Nowy wóz jest krótszy, takie są potrzeby wynikające z natężenia ruchu na trasach, gdzie pojawi się tramwaj. Bardziej efektywnie będzie można pomieścić je w zajezdni. Liczba miejsc dla pasażerów jest skrojona na potrzeby Wrocławia – informuje MPK Wrocław.

Pesa Twist to tramwaj trójczłonowy, wyposażony w wózki skrętne. Jak zapewnia producent nowe wozy będą mniej eksploatować torowisko. I będą ciche. Tramwaje są efektywne energetycznie, wyciszone i nie będą uciążliwe dla pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Nowa Pesa posiada sporo elektroniki, systemów informacji i bezpieczeństwa.

Mowa m.in. o zderzakach ze zwiększonym współczynnikiem pochłaniania energii, energonomicznej kabinie motorniczego, w pełni klimatyzowanej i wyposażonej w pulpit z centralnym terminalem wielofunkcyjnym. Zastosowano antypoślizgową wykładzinę, zamontowano na poręczach ładowarki USB. We wrocławskiej Pesie Twist pojawią się cztery podwójne drzwi i jedno pojedyncze najbliżej kabiny motorniczego. O otwieraniu i zamykaniu drzwi poinformują dodatkowo listwy świetlne.

Pesa Twist ma być pierwszym tramwajem w Polsce, gdzie zastosowano pętlę indukcyjną wzmacniającą dźwięk zapowiedzi głosowych dla osób niesłyszących. Ponadto, specjalny układ napędowy ma umożliwić odzyskanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. A to oznacza, że np. w przypadku awarii wóz może poruszać się przy użyciu energii zgromadzonej w baterii akumulatorów.

Ma być również bezpiecznie – o to zadba szereg kamer i możliwość zdalnego podglądu obrazu w czasie rzeczywistym dla każdego tramwaju. Ponadto, układ sterowania ma umożliwić wykrywanie i likwidowanie poślizgów występujących podczas rozruchu i hamowania.

REKLAMA
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław
MPK Wrocław

Nowe tramwaje mają przyjechać do Wrocławia w ramach trwającej akcji #TORYwolucji. W jej ramach MPK Wrocław zamówiło wcześniej 46 nowych składów ModerusGamma 2.

Pierwsze nowe PESY dotrą z Bydgoszczy do Wrocławia 2024 roku, a kolejne będą systematycznie przyjeżdżać do Wrocławia do stycznia 2025 r.
Zanim pierwszą nową PESĘ zobaczymy na liniowych kursach musi przejść proces homologacji, a to może potrwać nawet kilka miesięcy. Z pewnością znacznie wcześniej możemy liczyć na to, że MPK Wrocław zaprezentuje nam oficjalnie nowy pojazd. Kiedy możemy liczyć na pierwsze, regularne kursy? Prawdopodobnie wiosną lub na początku lata.

PESA
PESA
PESA
PESA

Rośnie liczba tramwajów PESA we Wrocławiu

MPK Wrocław posiada obecnie w swoim taborze osiem bydgoskich pojazdów Pesa TWIST 2010NW wyprodukowanych w 2015 roku. Nowe tramwaje, jakie pojawią się w stolicy Dolnego Śląska, to jednak zupełnie inny, najnowszy model.

Nowe PESY zastąpią stare Konstale

Nowe PESY będą sukcesywnie zastępowały zmodernizowane, jednak już wyeksploatowane Konstale serii 105, dwuwagonowe tramwaje z czasów PRL-u. Wrocławskie MPK obecnie dysponuje 80 składami. Gdyby udało się jednak zakupić nie 26 a aż 40 nowych PES, pozwoliłoby zmniejszyć liczbę Konstali o połowę. Wówczas te tramwaje stanowiłyby wtedy mniejszość floty MPK, tym samym pasażerowie rzadko trafialiby na tramwaje pozbawione niskiej podłogi i nie posiadające klimatyzacji.

Nowe tramwaje we Wrocławiu - 17 Moderusów Gamm

MPK Wrocław przypomina, że w tym roku czeka na jeszcze 17 Moderusów Gamma. Te tramwaje są już nam dobrze znane. Jeździ ich obecnie już 29. Te, które przyjeżdżają teraz, są z drugiego kontraktu. Pierwszy opiewał na 25 pojazdów, ale przetarg również zawierał opcję dokupienia jeszcze 21 sztuk. Właśnie one teraz docierają na zajezdnię. Za 46 pojazdów MPK zapłaciło 372 mln zł.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA