PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wykonanie projektu remontu nastawni bramowej w Bytomiu. Na terenie stacji prowadzone są prace przy przebudowie peronów i hali przy zachowaniu elementów historycznych. Efektem inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie będą sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. Wartość prac to ponad 1,2 mld zł, dofinansowanie z unijnego programu POIiŚ.
PLK SA ogłosiły przetarg na wykonanie projektu remontu, czyli konserwacji i zabezpieczenia nastawni w Bytomiu. W zakresie zadania będzie wykonanie inwentaryzacji obiektu oraz stworzenie kosztorysu prac. Przyszły projektant będzie musiał dobrać technologię robót uwzględniając uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytów. W zakresie zadania będzie między innymi oczyszczenie i malowanie elementów konstrukcji stalowej, remont dachu, odświeżenie elewacji budynku czy wymiana okien i drzwi. Projekt obejmie zapewnienie służbowej drogi dojścia do obiektu lub pozostawienie rezerwy terenu pod budowę bezpiecznego dojścia od nowego peronu nr 1. Prace projektowe planowane są do końca 2023 r. wraz z wystąpieniem o wydanie stosownych zgód administracyjnych. W kolejnych latach, po uzyskaniu finansowania, mogłyby być realizowane prace remontowe w nastawni.

W stacji Bytom budowane są nowe perony
Na terenie stacji Bytom prowadzone są prace, których efektem będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Roboty pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji oraz rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.
Aktualnie prowadzone są prace w przejściach podziemnych i na peronach. Na hali peronowej wykonano piaskowanie części konstrukcji stalowej oraz wzmocnienie fundamentów. Rozbierany jest stary dach. Rozpoczęły się roboty związane z budową niezbędnych wzmocnień konstrukcji. Budowane jest nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa.


W stacji Bytom będą trzy nowe perony, przygotowane z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Windy ułatwią komunikację. Będzie nagłośnienie i czytelne oznakowanie. Wymienione zostanie oświetlenie oraz zamontowane nowe ławki. Projekt zakłada odnowienie hali peronowej nad peronami. Przebudowa obejmuje - zgodnie z ustaleniami pomiędzy PLK SA a Miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony.


Przebudowywany jest wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac planowane jest w 2025 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP PLK