PKP PLK zakończyły modernizację stacji kolejowej Kraków Bonarka [FILM + ZDJĘCIA]

Orzech

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły modernizację stacji kolejowej Kraków Bonarka. Od 16 lipca znów zatrzymują się przy niej pociągi. Do dyspozycji pasażerów są dwa nowoczesne perony oraz kładka, która ułatwi komunikację w tej części miasta. Stacja to część linii kolejowej łączącej Kraków z sąsiednią Skawiną. Inwestycja usprawni rozwój kolei aglomeracyjnej w stolicy Małopolski.

PKP PLK zwiększyły dostęp do kolei w Krakowie. Zmodernizowana stacja Kraków Bonarka jest tak przygotowana, by łatwo korzystać z niej mogli wszyscy podróżni, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonawcy wybudowali dwa perony (200 i 300 metrów długości). Platformy są większe i wyższe od dotychczasowych. Wyposażono je w ścieżki naprowadzające i nawierzchnie o zróżnicowanej strukturze. Na stacji pojawiły się też oznaczenia w alfabecie Braille’a.

Nowością jest kładka, która łączy perony z położonymi po obu stronach torów ul. Puszkarską i ul. Tischnera. Kładka jest w pełni zadaszona i wyposażona w windy i klatki schodowe. Konstrukcja jest szersza od podobnych tego typu obiektów. W przyszłości, po wykonaniu przez lokalny samorząd następnego etapu prac, obiekt będzie przedłużony do ul. Łagiewnickiej, a budowa najazdów pozwoli korzystać z niego również rowerzystom.

Wykonawcy na stacji wymienili również tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Pojawiły się nowe urządzenia kolejowe i cyfrowe systemy sterowania ruchem. Dwie nastawnie zostały zastąpione jednym nowoczesnym budynkiem. Pracują w nim kolejarze odpowiedzialni za bezpieczny i sprawny przejazd pociągów.

Kolejowy rodowód z Galicji

Na peronach zamontowano wiaty, ławki i tablice informacyjne. Różnią się one od standardowych elementów małej architektury, spotykanych na podobnych stacjach. Są stylizowane i malowane w kolorze antracytowym, podobnie jak latarnie i bariery ochronne. Stacja wpisana jest do rejestru zabytków, a jej współczesne wyposażenie ma przypominać o historii tego miejsca – pierwsze pociągi pojawiły się tutaj w 1884 roku, gdy otwarto Galicyjską Kolej Transwersalną.

Modernizacja krakowskiej Bonarki to element przebudowy linii kolejowej 94, na odcinku od Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. W ramach wartej przeszło 250 mln zł inwestycji, finansowanej ze środków budżetowych, powstały m.in. dwa nowe przystanki – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Nowe oblicze zyskały również stacje w Skawinie i Podborach Skawińskich, oraz przystanki Skawina Zachodnia i Kraków Sidzina.

KO