Po ponad 30 latach pociągi znów pojadą ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju PKP PLK / Foto: Magdalena Janus

Po ponad 30 latach pociągi znów pojadą ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju

FILM
Orzech
Orzech
REKLAMA

Po ponad 30 latach pociągi znów pojadą ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. Zapewniony będzie dogodny dostęp do kolei dla mieszkańców m.in. Bystrzycy, Lubachowa i Jugowic. Turyści zyskają atrakcyjne przejazdy w rejon Gór Sowich i rzeki Bystrzycy.

W nowym rozkładzie jazdy pociągów, który będzie obowiązywał od grudnia tego roku, podróżni znajdą codzienne połączenia do Jedliny Zdroju. Zawiozą ich tam pociągi Kolei Dolnośląskich, a regularne, codzienne kursy wrócą na nią po przeszło 30 latach.

– Zgodnie z deklaracjami wraz z nowym rozkładem jazdy doprowadziliśmy do uruchomienia codziennego połączenia kolejowego do stacji Jedlina-Zdrój Centrum i dalej do Głuszycy. Obecne pociągi weekendowe cieszą się dużym obłożeniem i są użytkowane przede wszystkim przez turystów dojeżdżających na ziemię wałbrzyską. Od grudnia natomiast uruchamiamy codzienne połączenia po to, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, którzy także w dni powszednie chcą dojechać do Wrocławia czy Świdnicy. Liczymy na dalsze duże zainteresowanie podróżnych i zachęcamy do korzystania z oferty przewozowej Kolei Dolnośląskich – mówi Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Linia kolejowa nr 285 niegdyś łączyła Wrocław z Jedliną Zdrój przez Kobierzyce oraz Świdnicę. Odcinek między Świdnicą i Jedliną-Zdrój (dziś nr 266), nazywany linią Doliny Bystrzycy, to jedna z najpiękniej krajobrazowo położonych linii kolejowych w Polsce. Zły stan techniczny torów wymusił jej zamknięcie na początku lat 90-tych. Po przeprowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe remoncie ruch na niej wrócił w czerwcu tego roku.

Wspomniany odcinek to typowa linia górska – na długości 22 km teren wznosi się o ponad 200 m. Z uwagi na jego ukształtowanie trasa składa się z wielu łuków, wiaduktów i mostów. W sumie na całej trasie modernizacje objęły 113 obiektów inżynieryjnych.

Po remoncie uruchomiono na odcinku między Świdnicą a Jedliną-Zdrój połączenia weekendowe, które cieszyły się dużą popularnością. Odpowiadając na nią Koleje Dolnośląskie uruchomią na tej trasie codzienne połączenia w zasadniczej relacji z Jaworzyny Śląskiej do Głuszycy. Już od grudnia br. nowy rozkład zakłada kursowanie 6 par codziennych połączeń dla pociągów kończących lub rozpoczynających bieg w Jaworzynie Śląskiej zaplanowano skomunikowanie z pociągami na linii Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Górna – Szklarska Poręba Górna. Oprócz połączeń bezpośrednich do/z Wrocławia (w tym 1 para codzienna bezpośredniej relacji do/z Kudowy-Zdroju plus dodatkowe weekendowe) oferta zakłada również jedną parę połączeń do/z Legnicy oraz jedną parę weekendowo-świątecznych połączeń do i z Kłodzka.

Przebudowana trasa Świdnica – Jedlina-Zdrój zwiększy możliwości komunikacji kolejowej w aglomeracji wałbrzyskiej. Po ponad 30 latach zapewnione będą sprawne i bezpieczne przejazdy koleją w rejon Gór Sowich i Wałbrzyskich.

REKLAMA

Podróżni zyskają dogodny dostęp do kolei z nowych przystanków: Burkatów i Jedlina-Zdrój Centrum oraz odbudowanych peronów w Bystrzycy Górnej, Lubachowie, Zagórzu Śląskim, Jugowicach i Jedlinie-Zdroju.

Prace na całej linii zostały w znacznej części dofinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego i dzięki nim możliwy stał się na dojazd do takich turystycznych atrakcji jak Góry Sowie czy Zamek Grodno w Zagórzu Śląskim.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odtworzyły połączenia na górskiej trasie w ramach projektu „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój” za ok. 130 mln zł (netto). Prace, zrealizowane przez Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z. o.o., przeprowadzono z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Linia kolejowa Świdnica – Jedlina Zdrój (nr 266) nie była wykorzystywana w ruchu pociągów od 1992 r. Górska trasa wznosi się o ponad 200 m (początek: 240,2 m n.p.m., koniec: 495,64 m n.p.m.), zawiera liczne zakręty i wiadukty.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Źródło: PKP PLK

Źródło filmu: youtube.com/@polskieradiowroclaw

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA