Ruch pasażerski na linii kolejowej relacji Wrocław Główny – Jedlina-Zdrój zawieszono w 2000 roku. Końcem obecnego, na zrewitalizowany odcinek między Wrocławiem a Świdnicą, po ponad 20 latach, ponownie pojadą pociągi pasażerskie. Aktualnie kończy się układanie torowiska na odcinku do Sobótki.
Przygotowywane są również perony, przejazdy i mijanki. Ostatnimi odcinkami, na których prowadzone będą prace związane z uzupełnieniem podkładów i szyn, są mijanki w Bielanach Wrocławskich i Kobierzycach. Polsko-niemieckie konsorcjum firm, które realizuje zadanie, po demontażu starego toru, wzmocniło grunt pod nową linię. Odnowiono odwodnienie terenów. Przygotowywana jest również infrastruktura towarzysząca, która zapewni prawidłową obsługę ruchu. Do regularnego kursowania pociągów dostosowywane są również mosty i wiadukty. W sierpniu przywrócono już ruch towarowy z Sobótki Zachodniej do Świdnicy.
Nowe przystanki na trasie Wrocław – Świdnica
Podróżując na trasie z Wrocławia do Świdnicy pasażerowie skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami. Są to następujące przystanki: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno i Świdnica Przedmieście.
Przystanki zostaną odpowiednio oznakowane, zyskają wiaty, ławki i gabloty informacyjne, a nocą rozświetli je nowe oświetlenie. Miejsca będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a korzystający z jednośladów bezpiecznie pozostawią swoje rowery w zaplanowanych stojakach.
REKLAMA
Pociąg na terenie miasta Wrocław zatrzymywać będzie się na dwóch przystankach: Wojszyce i Partynice. Pierwszy przy ul. Grota-Roweckiego, drugi bliżej ul. Zwycięskiej.
PKP PLK
Szerszy zakres prac
Plany rozwoju kolei – budowy drugiego toru na odcinku Wrocław Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) spowodowały rozszerzenie zakresu prac. Układ torów w Kobierzycach, w stosunku do pierwotnej koncepcji, został gruntownie przeprojektowany. Dodatkowy zakres w tym obszarze, który jak opisują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., poprawi podróże po Dolnym Śląsku i pozwoli na optymalne wykorzystanie linii, wymaga dłuższego czasu realizacji. Zakończenie tych prac przewidziano na koniec przyszłego roku.
Inwestycja w liczbach
Przywracane połączenie na trasie Wrocław – Świdnica to odcinek ok. 60-kilometrowy. Wartość inwestycji opiewa na blisko 217 mln zł i jest współfinansowane ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum niemieckiej firmy Schweerbau GmbH & Co.KG i polskiego przedsiębiorstwa SBM Sp. z o.o.