Obwodnica Szczuczyna: Plac budowy ożył

Obwodnica Szczuczyna: Plac budowy ożył

podlaskie
RynekInfrastruktury
RynekInfrastruktury
REKLAMA

Rozkręca się budowa 8-kilometrowej obwodnicy Szczuczyna w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61. Wykonywane są wykopy, wymiana gruntów, wiercenia pali oraz roboty branżowe z zakresu energetyki i wodociągów.

 

Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest przed miejscowością Szczuczyn w km 197+550 istniejącej drogi krajowej nr 61. Droga omija miejscowość Szczuczyn po stronie zachodniej.

 

Koniec projektowanej trasy (w km 205+557) przewidziano za miejscowością Szczuczyn na włączeniu w istniejącą drogę krajową Nr 61. Obwodnica przebiega w geograficznym układzie północ-południe przez teren województwa podlaskiego (powiat Grajewo).

 

Budowa nowej trasy wiąże się z koniecznością dostosowania jej do istniejącego układu komunikacyjnego – drogi bezpośrednio krzyżujące się z obwodnicą zostaną odpowiednio przebudowane z uwzględnieniem odległości pomiędzy skrzyżowaniami właściwych dla drogi klasy GP. Z tego względu przewidziano budowę dróg dojazdowych umożliwiających obsługę terenów przyległych do obwodnicy.

 

W celu bezkolizyjnego przeprowadzenia ruchu pojazdów nad drogami, ciekami wodnymi i przejściami dla zwierząt zaprojektowano obiekty inżynierskie, dla których wybrano optymalne rozwiązania techniczne. Wybudowane zostaną też odpowiednie urządzenia ochrony środowiska.

 

REKLAMA

W zakres inwestycji wchodzą następujące podstawowe roboty budowlane: budowa obwodnicy m. Szczuczyn o długości 8,007 km, w I etapie o przekroju jednojezdniowym – 1 x 2 pasy ruchu (na węźle 2 x 2 pasy ruchu), budowa dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego „Szczuczyn”, budowa dróg dojazdowych zapewniających dojazd do pól, lasów i posesji, w tym tzw. dróg autobusowych, budowa 9 obiektów inżynierskich w ciągu i nad obwodnicą, budowa przepustów, budowa urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne, ogrodzenie, zieleń izolacyjna, urządzenia oczyszczające wody opadowe i roztopowe).

 

Ponadto, na drodze pojawi się oświetlenie węzła drogowego i skrzyżowań, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, między innymi bariery ochronne, ekrany przeciwolśnieniowe, ogrodzenia i stacja meteorologiczna. Przebudowane zostaną istniejące drogi w zakresie inwestycji, powstanie system odwodnienia pasa drogowego oraz przebudowane zostaną istniejące urządzenia uzbrojenia terenu i powstaną nowe.


Obwodnica Szczuczyna realizowana na parametrach drogi ekspresowej będzie budowana w dwóch etapach. Pierwszy to budowa obwodnicy o przekroju jednojezdniowym (jedynie w rejonie węzła „Szczuczyn” przekrój dwujezdniowy) oraz skrzyżowań jednopoziomowych na włączeniach do istniejącej drogi krajowej nr 61.

 

Obwodnica będzie funkcjonowała jako droga klasy GP  1 jezdnia po 1 pasie ruchu w każdym kierunku na odcinku od km 197+550,00 do km 199+804,47 (przed węzłem „Szczuczyn”) i od km 202+475,95 do km 205+557,00 (za węzłem „Szczuczyn”) oraz 2 jezdnie po 2 pasy ruchu od km 200+426,62 do km 201+902,65 (węzeł „Szczuczyn”). Powstaną również dwa odcinki przejściowe z przekroju jednojezdniowego na dwujezdniowy od km 199+804,47 do km 200+426,62 i od km 201+902,65 do km 202+475,95.

 

II etap to dobudowa drugiej jezdni na odcinkach „przed” i „za” węzłem „Szczuczyn” o przekroju 2 x 2 oraz zlikwidowanie skrzyżowań jednopoziomowych; obwodnica będzie wtedy pełnić funkcję drogi klasy S. W sytuacji wzrostu natężenia ruchu istnieje możliwość dobudowy trzeciego pasa ruchu dla każdej jezdni (do wewnątrz jezdni). Już w etapie I korpus drogowy na odcinku dwujezdniowym zostanie wykonany z uwzględnieniem szerokości pod trzy pasy ruchu i nie będzie wymagał poszerzenia.

 

Wartość całkowita projektu to 151 mln zł. z kolei wartość kontraktu brutto wynosi 124,803 mln zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma wartość 35,412 mln zł.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA