Podczas wtorkowej konferencji w Warszawie zaprezentowano wyniki dwóch projektów dofinansowanych ze środków unijnych w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Mowa o tzw. kolejowym „Y” oraz tunelu dalekobieżnym w Łodzi. W wydarzeniu udział wzięli m.in. wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, członek zarządu CPK Marcin Michalski oraz zastępca dyrektora CUPT Sylwia Cieślak-Wilk.
Dotychczas na realizację projektów kolejowych z programu CEF, Spółka Centralny Port Komunikacyjny pozyskała dofinansowanie w kwocie ponad 500 milionów złotych. Kolej (największy komponent inwestycji CPK), to najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. Podróże pociągami idealnie wpisują się więc w politykę klimatyczną Unii Europejskiej.
Konferencja 20 sierpnia poświęcona była projektom pn: „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linie nr 14. usprawniające połączenie na sieci bazowej TEN-T (prace projektowe)” oraz „Prace studyjne dla uzupełnienia brakującego odcinka w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie: Kolej Dużych Prędkości pomiędzy Warszawą i Poznaniem”. Projekty dotyczyły opracowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej w tym uzyskania decyzji środowiskowych dla odcinków „Igreka” oraz pozwolenia na budowę dla Tunelu KDP w Łodzi. Obie inwestycje są ważnymi elementami „Y” zapewniającego kręgosłup sieci połączeń dalekobieżnych w Polsce i umożliwiającego szybkie podróże między największymi miastami w kraju.
Realizacja projektów umożliwiła stawianie kolejnych ważnych kroków na drodze do osiągnięcia jednego ze strategicznych celów spółki CPK, jakim jest budowa sieci Kolei Dużych Prędkości w oparciu o „Y”. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ścisła i profesjonalna współpraca CPK z instytucjami unijnymi, ministerstwami i CUPT’em.
– W przypadku kolejowego „Y” mamy osiągnąć co najmniej trzy bardzo znaczące efekty: istotnie skrócić czasy przejazdów z Warszawy do Poznania i Wrocławia, uwolnić przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy, a także włączyć w ten system transportowy nowe lotnisko – podkreślił podczas konferencji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. – Koszt „Y” to miliardy złotych. Najważniejsze, by za te pieniądze stworzyć infrastrukturę dopasowaną do realnych potrzeb i przyszłych potoków pasażerskich. Tak, aby nie było to ani przeskalowanie, ani zbyt mała infrastruktura, która po kilku latach wyczerpie swoją przepustowość – dodał.
– Instrument „Łącząc Europę” (CEF) jest jednym z tych, który będziemy chcieli wzmacniać negocjując przyszłą perspektywę budżetową UE. Dziś jest on ważnym źródłem finansowania projektów CPK – zaznaczył Jan Szyszko, wiceminister ministerstwa funduszy i polityki regionalnej. Przypomniał, że po 10 latach obowiązywania tego instrumentu, Polska jest jego największym beneficjentem w sekcji transportowej.
– To z jednej strony bardzo dobry mechanizm realizacji większych, ambitniejszych projektów tj. CPK, a jednocześnie ścieżka, w której można skutecznie realizować infrastrukturę podwójnego zastosowania, co leży w interesie Polski, ale także większości państw europejskich – mówił Szyszko.
Członek zarządu spółki CPK Marcin Michalski mówił m.in. o stopniu zaawansowania prac. – Dziś w Łodzi trwają już zaawansowane prace budowlane związane ze wzmocnieniem fundamentów Łódzkiego Domu Kultury oraz przy komorze startowej Retkinia. W lipcu ogłosiliśmy przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych, związanych z budową tunelu KDP w Łodzi. Zostanie on wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów i będzie miał ok. 4,6 km długości – zaznaczył. Jak dodał Marcin Michalski, nie byłoby to możliwe, gdyby nie ścisła i profesjonalna współpraca CPK z instytucjami unijnymi, ministerstwami infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej, a także przedstawicieli CUPT.
– Trzeba podkreślić, że z punktu wdrażania CEF-u oba projekty, które są przedmiotem dzisiejszej konferencji, są już na ostatnim etapie realizacji – wskazywała dziękując za efektywną współpracę Sylwia Cieślak–Wilk, zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – W przypadku tunelu w Łodzi zaawansowanie finansowe sięga 82%, natomiast prace studialne dla odcinka Warszawa – Poznań to prawie 80% wartości projektu – zaznaczała.
CPK