Koniec roku to czas, kiedy w działaniach marketingowych mocno eksploatowane są wszelkie motywy związane ze świętami Bożego Narodzenia oraz z nadejściem Nowego Roku. Nie inaczej jest w branży deweloperskiej. Czym przedstawiciele tego sektora gospodarki kuszą i jak zachęcają klientów rozważających zakup mieszkania?
Ten okres jest na tle ostatnich lat szczególny z paru powodów, które sprawiają, iż okołoświąteczna oferta może okazać się bardzo atrakcyjna. Wśród nich wskazać można m.in.:
- nadpodaż mieszkań na większości rynków pierwotnych przy ich niższych cenach;
- popyt na mieszkania mocno ograniczony możliwościami pozyskania finansowania;
- dobiegający końca program „Rodzina na Swoim”;
- spora część inwestycji oddawana właśnie teraz do użytku;
- niekorzystne prognozy makroekonomiczne na przyszły rok;
- to ostatni moment na poprawę tegorocznych wyników sprzedażowych.
Najbardziej lubianą przez klientów formą promocji jest obniżka ceny mkw. Na tego rodzaju działania zdecydowała się duża część deweloperów, chociaż często czynią to w nieco zawoalowany sposób np. pod postacią zwolnienia klientów z podatku VAT. Oczywiście w wypadku tańszych mieszkań trwa kampania reklamowa łącząca św. Mikołaja z „Rodziną na Swoim”. Duża część deweloperów dysponujących ofertą spełniającą kryteria tego programu nie bawi się jednak teraz nawet w jej odświętne opakowanie, a zdecydowanie bardziej koncentruje przekaz marketingowy na upływającym do jego zakończenia czasie. Co jakiś czas przewijają się oferty, w ramach których deweloper w cenie mieszkania zapewnia wykończenie pod klucz. Licznie występują gratisy, a to komórki lokatorskie, miejsca postojowe, a nawet najmniejsze pokoje. Część deweloperów gotowa jest opłacać czynsz za nabywcę przez parę miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet do dwóch lat. Jeśli inwestycja jest już gotowa klienci kuszeni są wizją zamieszkania w święta we własnym mieszkaniu. Marketingowcom najwyraźniej nie przeszkadza fakt, iż ciężko wyobrazić sobie spędzanie rodzinnych świąt w lokalu oddanym w standardzie deweloperskim. Inną strategią motywującą do szybkiego podjęcie decyzji są oferty tygodnia, bądź rabaty uzależnione od podjęcie szybkiej decyzji.
| |||
Miasto |
Deweloper |
Inwestycja |
Promocja |
Warszawa |
Home Invest |
Wola Prestige |
"Wyprzedzamy Mikołaja" - rabaty do 100 tys. zł |
Kraków |
Instal Kraków |
Nowy Przewóz |
"Świąteczna promocja" - rabaty do 24 tys. zł |
Wrocław |
Egeria Development |
Zabrodzka 2 -4 |
"Oferta świąteczna" - wszystkie mieszkania |
Gdańsk |
Mill-Yon |
Aura Gdańsk |
Z okazji Nowego Roku limitowana oferta - mieszkania wykończone pod klucz z miejscem postojowym od 6 999 zł/mkw. |
Katowice |
Atal |
Ligota Park |
"Promocja Świąteczno-Noworoczna" - przy zakupie mieszkania miejsce postojowe w cenie 20 tys. zł |
Opracowanie: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A.
|
Dla klientów przedświąteczny czas to dobry moment na poszukiwania własnego mieszkania. Jeśli ktoś zdecydował się na skorzystanie z programu „Rodzina na swoim” znajduje się wprawdzie obecnie pod silną presją czasową, ale i tak wybór odpowiednich mieszkań na koniec roku się zwiększył, a deweloperzy ochoczo pomogą załatwić niezbędne formalności. Firmy deweloperskie zabezpieczają się na niepewną przyszłość usiłując upłynnić do końca roku jak największą liczbę mieszkań. Od tego czy im się to uda w dużej mierze zależeć bowiem będzie ich kondycja finansowa w I połowie 2013 roku.
Emmerson S.A.