Ponad 1,33 mln pasażerów i rekordowy sezon wakacyjny na wrocławskim lotniskuMateriały prasowe

Ponad 1,33 mln pasażerów i rekordowy sezon wakacyjny na wrocławskim lotnisku

REKLAMA

Kończący się powoli sezon wakacyjny był rekordowy w historii Portu Lotniczego Wrocław. Liczba pasażerów obsłużonych od początku czerwca do końca sierpnia tego roku przekroczyła 1,33 mln, co oznacza wzrost o ponad 300 tys. względem analogicznego okresu w 2022 roku. Tylko w sierpniu z usług jednego z największych portów lotniczych w Polsce skorzystało 454 tys. podróżnych.

Po pandemii Port Lotniczy Wrocław konsekwentnie odbudowuje się szybciej niż pierwotnie zakładano. W okresie letnim – od czerwca do sierpnia – obsłużył rekordowe 1,33 mln pasażerów, na co złożyły się wzrosty miesięczne o 16-18% w porównaniu do najlepszego jak dotąd 2019 roku.

– Naszym celem jest harmonijny rozwój każdego z rodzajów ruchu, tak aby efektywnie zaspokajać potrzeby mieszkańców Dolnego Śląska. Skuteczność naszej strategii i dobrej współpracy akcjonariuszy Portu Lotniczego Wrocław potwierdzają ostatnie miesiące, rekordowe w naszej historii. W samym tylko sierpniu obsłużyliśmy 454 tys. pasażerów, czyli 23% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Rok 2023 planujemy zakończyć na poziomie ok. 3,9 mln podróżnych, co przełoży się na wzrost o ponad 30% względem poprzednich dwunastu miesięcy. Kolejne rekordy mają nam zapewnić inwestycje w infrastrukturę. Budowa płyty postojowej, równoległej drogi kołowania i drogi szybkiego zjazdu – to gwarancja, że ruch na wrocławskim lotnisku będzie dalej dynamicznie wzrastał – mówi Cezary Pacamaj, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Turecka Antalya wciąż najchętniej wybieranym kierunkiem

W bieżącym roku na wrocławskim lotnisku najszybciej rośnie ruch turystyczny obsługiwany przez przewoźników czarterowych i niskokosztowych. Liczba osób korzystających z lotów czarterowych jest zdecydowanie najwyższa od lat. W sezonie wakacyjnym z oferty blisko 30 takich połączeń skorzystało niemal 390 tys. pasażerów, co oznacza wzrost rok do roku o 35%.

Letnie miesiące jak zwykle sprzyjały wylotom na południe Europy. Polacy, w tym głównie mieszkańcy regionu, latali do popularnych destynacji z intensywnością niespotykaną w historii. Loty do Włoch, Hiszpanii, Grecji, Bułgarii, Albanii czy Chorwacji osiągały regularnie 90% wypełnienia.

Pozycję lidera, z uwzględnieniem zarówno lotów czarterowych, jak i niskokosztowych, utrzymała turecka Antalya. Od początku czerwca do końca sierpnia z tego połączenia skorzystało aż 58 tys. podróżnych, o ponad 10 tys. więcej niż przed rokiem. Podium uzupełniły bułgarskie Burgas (17,2 tys.) oraz grecka wyspa Rodos (16,8 tys.).

Trzema najczęściej wybieranymi w okresie wakacyjnym krajami były kolejno: Grecja (78,8 tys.), Turcja (77,6 tys.) oraz Włochy (68,2 tys.).

Materiały prasowe
Materiały prasowe

W całym okresie letnim największą popularnością standardowo cieszyły się połączenia niskokosztowe

Blisko 770 tys. pasażerów takich lotów stanowiło 58% w całej siatce połączeń wrocławskiego lotniska. Liderem w tym obszarze okazały się Ateny. Na wycieczkę do greckiej stolicy zdecydowało się 12 tys. podróżnych. Niewiele mniej, 11,3 tys. pasażerów, wybrało chorwacki Zadar. Ostatnie miejsce na podium przypadło zeszłorocznemu liderowi – włoskiej Bolonii, gdzie wybrało się 9,2 tys. osób.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Nowe połączenia w zimowej ofercie wrocławskiego lotniska Obsługując pasażerów wybierających się na letni wypoczynek, Port Lotniczy Wrocław pracował jednocześnie nad atrakcyjną ofertą na zbliżający się sezon zimowy. W ostatnim czasie sfinalizowano rozmowy, na mocy których w 2024 roku rozpoczną się loty do Helsinek obsługiwane przez Finnair. Pasażerowie będą mogli polecieć bezpośrednio do stolicy Finlandii. Dzięki temu na wrocławskim lotnisku będą obecni przewoźnicy wszystkich międzynarodowych sojuszy lotniczych – Star Alliance, Sky Team oraz Oneworld, do którego należy właśnie fiński przewoźnik.

Do Amsterdamu poleci dodatkowy drugi w ciągu dnia rejs KLM, a do Zurychu trzeci, realizowany przez Swiss.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

Nowościami w zimowej siatce połączeń będą także loty przewoźników niskokosztowychRyanair i Wizz Air – do Walencji, Malagi, Lizbony oraz marokańskiego Agadiru. Z kolei tour operatorzy przygotowali dla osób podróżujących ze stolicy Dolnego Śląska egzotyczną ofertę połączeń z Kenią, Omanem i Dubajem.

Prawdziwy hit czeka na pasażerów już jesienią. Od 3 listopada polecą bezpośrednio ze stolicy Dolnego Śląska do Seulu najnowocześniejszym samolotem świata, Boeingiem 787-8 Dreamliner, który będzie mógł zabrać na pokład 252 osoby w klasach Business, Premium oraz Economy.

PLL LOT / Foto: Jacek Bonczek
PLL LOT / Foto: Jacek Bonczek
REKLAMA

Port Lotniczy Wrocław to jedno z największych i najważniejszych lotnisk w Polsce. Wrocławskie lotnisko jest doskonale skomunikowane z siecią autostrad (A4 i A8) i dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), co umożliwia szybki i wygodny dojazd również z dalej położonych regionów Polski. Na lotnisku podróżni mają do dyspozycji ok. 4 tys. miejsc parkingowych.

Pasażerowie korzystający z usług Port Lotniczego Wrocław mają też do dyspozycji liczne sklepy, bary, kawiarnie i restauracje, także całodobowe.

Port Lotniczy Wrocław sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę. Od 2012 roku pasażerowie są obsługiwani w nowoczesnym terminalu. Lotnisko dysponuje też systemem nawigacyjnym wyższej kategorii (ILS Cat. II), umożliwiającym realizację operacji lotniczych również w trudniejszych warunkach atmosferycznych.

Wrocławskie lotnisko jest doceniane za wysoki standard obsługi. W 2012 roku port został uznany przez pasażerów najbardziej przyjaznym lotniskiem w Polsce. Czterokrotnie otrzymał też nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego regionalnego lotniska w kraju.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Port Lotniczy Wrocław zostanie rozbudowany

Jeszcze w tym roku ruszy rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska. Jako pierwsze rozpoczną się prace przy nowej płycie postojowej. Potem powstanie droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania. Koszt inwestycji to 350 mln zł, z czego 50 proc. dopłaci Unia Europejska.

Najbliższe lata to spore zmiany na wrocławskim lotnisku. W tym roku rozpoczną się prace przy największym polskim projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2), a ich celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska pod potrzeby operacji wojskowych.W praktyce oznacza to rozbudowę infrastruktury, która będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu.

– To bardzo istotna inwestycja nie tylko dla naszych pasażerów, ale również i dla całej Europy. Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej zwiększymy przepustowość lotniskai przyspieszymy wykonywanie operacji lotniczych – mówi Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Oznacza to m.in. krótszy czas wykonywania operacji lotniczych i więcej miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich.

Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław

Kalendarium rozbudowy

Pod koniec tego roku rozpocznie się budowa płyty postojowej, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” tej już istniejącej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się na niej 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).

W II kwartale 2024 roku ruszy realizacja drogi szybkiego zjazdu umożliwiającej sprawniejsze opuszczenie przez samoloty drogi startowej, co w praktyce oznacza krótszy czas operacji lotniczych. W tym samym czasie rozpoczną się także prace przy równoległej drodze kołowania, dzięki której wykonywanie manewrów przez samoloty wojskowe będzie możliwe bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich.

Rok później, czyli w II kwartale 2025 roku, przebudowana zostanie obecna droga kołowania, a także rozpocznie się realizacja nowej płyty do odladzania samolotów po zachodniej stronie lotniska. Pozwoli to odladzać cztery maszyny w tym samym czasie, a samoloty będą mogły startować z obu kierunków. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem.

Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław

Rozbudowa terminalu – wstępna koncepcja

Port Lotniczy Wrocław w planach ma także drugi bardzo ważny projekt dotyczący modernizacji infrastruktury i skupiający się na rozbudowie terminala.

– Liczba pasażerów na naszym lotnisku cały czas wzrasta. Wiemy już, że w tym roku osiągniemy rekordową liczbę obsłużonych osób na poziomie 3,9 mln i liczymy, że w kolejnych latach będziemy odnotowywać kolejne wzrosty. Rozbudowa terminala jest więc koniecznością – mówi Przemysław Myszakowski, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Docelowo nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II).

Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław

W pierwszym etapie, w którym powierzchnia terminala zwiększy się o blisko 60 proc., zaplanowano m.in.: rozbudowę terminala od strony zachodniej oraz wschodniej o dodatkowe 75 m, co umożliwi budowę dodatkowych trzech mostów wraz z rękawami od strony płyty lotniska, zwiększenie liczby stanowisk check-in, powiększenie hali odbioru bagażu, wzrost liczby gatów w strefie Schengen oraz Non-Schengen. Planowana jest także budowa „wieży” kontroli ruchu statków powietrznych na płytach postojowych.

W drugim etapie projekt przewiduje m.in. rozbudowę terminala o pirs o długości 165 m w formie dwukondygnacyjnego budynku z czterema dodatkowymi mostami wraz z czterema rękawami i strefą trzech bus gatów, zwiększenie liczby gatów oraz powierzchni komercyjnej. Dodatkowo planowany jest 5-poziomowy parking na blisko 600 samochodów, który zrekompensuje zlikwidowane miejsca na parkingu naziemnym.

Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA