Port Gdynia z rekordowym budżetem inwestycyjnym na 2025 rok. Rusza kolejna faza rozwoju infrastruktury morskiej. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zapowiada intensyfikację działań inwestycyjnych w nadchodzącym roku.. W 2025 r. na rozwój infrastruktury portowej przeznaczone zostanie 449,8 mln zł, a dodatkowe 31,5 mln zł trafi na remonty i konserwację istniejących obiektów. To część ambitnego programu modernizacyjnego o wartości 1,3 mld zł, zaplanowanego na lata 2025–2027.
Strategiczne inwestycje: modernizacja nabrzeży i rozbudowa obrotnicy
W ramach programu inwestycyjnego przewidziano m.in.. modernizację nabrzeży Helskiego I oraz Indyjskiego, a także rozbudowę obrotnicy nr 2. Realizacja tych projektów ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia efektywności operacyjnej portu oraz jego konkurencyjności na rynku międzynarodowym.
Po zakończeniu prac potencjał przeładunkowy Portu Gdynia wzrośnie z obecnych 42,04 mln ton do około 47 mln ton rocznie. W perspektywie ukończenia I fazy budowy Portu Zewnętrznego, zdolności przeładunkowe osiągną poziom 65 mln ton rocznie.
Wzrost nakładów i wsparcie unijne
Od 2000 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia zrealizował inwestycje o łącznej wartości 2,86 mld zł. W samych ostatnich pięciu latach nakłady wyniosły 1,24 mld zł, co świadczy o dynamicznym tempie rozwoju infrastruktury portowej.
Na realizację projektów infrastrukturalnych spółka pozyskała znaczące wsparcie ze środków unijnych – łącznie 779,1 mln zł, w tym 181,2 mln zł w roku 2024. Dotacje te stanowią istotny element finansowania rozbudowy portu i umożliwiają realizację przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla gospodarki morskiej.
Inwestycje w 2024 roku: infrastruktura i suprastruktura
W 2024 roku Port Gdynia przeznaczył na inwestycje łącznie 286,6 mln zł. Z tej kwoty 272,1 mln zł zainwestowano w infrastrukturę, natomiast 14,5 mln zł w suprastrukturę (zapewnia obsługę ładunkową środków transportu).
Port Gdynia konsekwentnie realizuje strategię rozwoju, której celem jest umocnienie pozycji jednego z najważniejszych węzłów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego. Planowane inwestycje nie tylko zwiększą możliwości operacyjne portu, lecz także przyczynią się do wzrostu jego znaczenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw.
