W Warszawie powstaje pierwsza podziemna trasa tramwajowa. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Nowa trasa powstaje wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Prace budowlane są zaplanowane na lata 2024 i 2025. Trasa o długości około 1,6 km zacznie się na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy będzie obok zejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym.
Długość tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr wyniesie około 500 metrów. Długość zielonych torów wyniesie ok 900 m. Czas przejazdu z Grójeckiej: ok. 5 minut. Czas przejazdu ze stacji Metro Politechnika: ok. 15 minut.
Nowa trasa tramwajowa poprawi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się najważniejszym węzłem przesiadkowym zachodnich dzielnic Warszawy. Tramwaj, który dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów, jest ważnym elementem przebudowy i rozbudowy stacji kolejowej. Realizacja tej inwestycji, która na kolejne dziesięciolecia ulepszy transport publiczny w tej części Warszawy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm ZUE i Fabe. Posadowienie dla nowego odcinka podziemnego tunelu tramwajowego na Ochocie wykonuje firma Soletanche Polska.
Co mieszkańcy zyskają dzięki tramwajowi do Warszawy Zachodniej?
W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa z 500-metrowym tunelem tramwajowym. Podziemny przystanek końcowy znajdzie się obok zejścia na Dworzec Zachodni i będzie połączony schodami ruchomymi oraz windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Podróżni dostaną się tędy także do istniejącego dworca autobusowego.
Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.. Czas przejazdu tramwaju do Grójeckiej wyniesie 5 minut, do placu Narutowicza 10, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.
Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli trasy, która połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. W zeszłym roku zostały uruchomione dwa odcinki – w maju na Sielce, a pod koniec października do Wilanowa. Z linii 14 i 16 do połowy stycznia skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln na nowym odcinku.
Jaki będzie tramwaj z Warszawy Zachodniej?
Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.
Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy – pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.
Przystanek pod ziemią
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnił się będzie od niej wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.
Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?
Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.






![Ruszyła budowa 150-metrowego wieżowca AFI Tower w Warszawie [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE+FILM]](https://investmap.pl/_i/image/24/24/77336_100x70.jpg)
![Co się buduje w Katowice Airport? [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/196/68/660932_100x70.jpg)



![Komfortowe podróże koleją z Chorzowa przez Bytom do Nakła i Tarnowskich Gór [ZDJĘCIA+FILMY]](https://investmap.pl/_i/gallery/226/98/685794_100x70.jpg)

![Grupa BMW Bońkowscy rozpoczyna budowę dwóch nowych salonów w Koszalinie i Wrocławiu [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/12/12/77324_100x70.jpg)
![Budowa wielkiego parku handlowego w Dzierżoniowie nabiera tempa [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/123/123/679291_100x70.jpg)
![W Szczecinie powstaje I etapu dużego, wielofunkcyjnego kompleksu Silver Garden [FILM+WIZUALZIACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/107/107/672875_100x70.png)
![[Wrocław] Unieważnili część przetargu na trasę tramwajową wzdłuż Hubskiej. Bo za drogo](https://investmap.pl/_i/image/39/39/28199_100x70.jpg)
![[Wrocław] Budowa torowiska na Hubskiej opóźni się? Jest odwołanie od wyników przetargu](https://investmap.pl/_i/image/24/24/30488_100x70.jpg)
![[Wrocław] Nowa trasa tramwajowa na Hubskiej: miasto bierze się za budowę](https://investmap.pl/_i/image/233/105/25577_100x70.jpg)
![[Wrocław] 38 mln złotych na trasę tramwajową wzdłuż Hubskiej. Ogromne zainteresowanie budową](https://investmap.pl/_i/image/151/23/27543_100x70.jpg)
![[Wrocław] Budowa trasy tramwajowej na Hubskiej coraz bliżej. Jest wykonawca!](https://investmap.pl/_i/image/203/75/30155_100x70.jpg)
![Postępują prace na budowie nowej trasy tramwajowej przez Popowice [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/221/93/51421_100x70.jpeg)
![[Wrocław] Tramwaj na Popowice coraz bliżej. Jest decyzja środowiskowa](https://investmap.pl/_i/image/167/39/33959_100x70.jpg)

![Można już rozpocząć budowę ostatniego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/9/9/52745_100x70.jpg)
![[Wrocław] Nowa linia tramwajowa na Popowice: RDOŚ odstąpił od oceny środowiskowej](https://investmap.pl/_i/image/162/34/33186_100x70.jpg)