Powstanie Dolnośląska Autostrada Rowerowa o długości ponad 500 kilometrów

Orzech
Na terenie Dolnego Śląska powstanie sieć nowych, wygodnych dróg rowerowych o długości ponad pól tysiąca kilometrów. We wtorek 15 września w Rudzie Sułowskiej samorządowcy i przedstawiciele instytucji zaangażowanych w projekt pn. Dolnośląska Autostrada Rowerowa (DAR) podpisali list intencyjny.
Pomysłodawcą przedsięwzięcia jest stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna, skupiające kilkadziesiąt dolnośląskich samorządów i od lat wspierające rozwój społeczny, kulturowy i gospodarczy na Dolnym Śląsku. W projekcie uczestniczy 37 samorządów. Trasa będzie przebiegała m.in. do granicy z Niemcami. Szerokość dróg będzie wynosiła 3-3,5 metra. Trasa autostrady rowerowej będzie skorelowana z połączeniami Kolei Dolnośląskich.
– Dzięki porozumieniu między województwem, samorządami i instytucjami państwowymi zrealizujemy inwestycję, która ustanowi nowe standardy budowy tras rowerowych. Wytyczne określone przez Instytut Rozwoju Terytorialnego pozwolą wybudować ścieżki bezpieczne, dobrze oznakowane i solidnie wykonane. Dzięki rozmowom i zawartemu porozumieniu elementy tras budowane przez poszczególne samorządy będą łączyć się w całość – informuje marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski.
– To wyjątkowa inwestycja integrująca samorządowców w różnych częściach Dolnego Śląska, którzy w ramach stowarzyszenia mogą realizować interesy i potrzeby swoich społeczności – podkreśla Dariusz Stasiak, członek zarządu tego stowarzyszenia Rzeczpospolita Samorządna i przewodniczący sejmikowej komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dolnośląska Autostrada Rowerowa ma dać impuls regionowi

Oprócz dolnośląskich samorządów partnerami przedsięwzięcia są PKP S.A., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Wody Polskie i Lasy Państwowe, czyli instytucje, które są w części właścicielami działek, przez które ma w przyszłości przebiegać Dolnośląska Autostrada Rowerowa. Poszczególne samorządy mają być przede wszystkim odpowiedzialne za zapewnienie wkładu własnego do finansowania, wybór wykonawców projektu i robót budowlanych, a także późniejsze utrzymanie nowej infrastruktury na swoim terenie.
UMWD
Dolnośląska Autostrada Rowerowa ma uzupełnić układ transportowy na Dolnym Śląsku i pozwolić ograniczać zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Jak zapowiadają przedstawiciele dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego projekt ma dać także nowy impuls lokalnym planom rozwoju ruchu turystycznego i promocji. Ma również pozytywnie wpłynąć na dynamiczny rozwój na poziomie lokalnym i regionalnym.
Zawarte we wtorek 15 września porozumienie wpisuje się w lokalne strategie rozwoju, a także w Dolnośląską Politykę Rowerową. Realizacja Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej jest oczekiwana przez mieszkańców zarówno w aspekcie dostępności transportowej, jak i rozwinięcia całego wachlarza usług turystycznych.