Zbliża się dokończenie wschodniej obwodnicy Wrocławia. Są przetargi na południowy odcinekfot. investphoto.pl

Zbliża się dokończenie wschodniej obwodnicy Wrocławia. Są przetargi na południowy odcinek

REKLAMA
Mimo licznych protestów i problemów z wydaniem decyzji środowiskowej droga będzie jednak przebiegać przez Wysoką. Fragment od ronda w Żernikach Wrocławskich do ulicy Grota-Roweckiego ma być gotowy w 2021 roku, a przedłużenie do alei Karkonoskiej – w 2022 r.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła 6 marca dwa przetargi w formule "zaprojektuj i buduj" na utworzenie południowego odcinka WOW. Pierwszy, z terminem realizacji do 30 października 2021 roku, obejmuje trasę od ronda w Żernikach Wrocławskich do skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego. Drugi (30 września 2022 r.) dotyczy fragmentu biegnącego dalej, m.in. przez Wysoką, do węzła A4 Bielany Wrocławskie (al. Karkonoska). W obu przypadkach chętni mogą zgłaszać się do 23 kwietnia. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich.
Budowa wymienionego odcinka drogi stanowić będzie przedłużenie nowo wybudowanej 13-kilometrowej drogi wojewódzkiej (DW372), okalającej aglomerację Wrocławską od strony południowo-wschodniej, łączącej rondo na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 395 i 372 w Żernikach Wrocławskich z rondem na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 w Siechnicach i dalej rondem na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 455 (ul. Strachocińska), a także będącego w trakcie budowy 10-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej od ronda na skrzyżowaniu z DW455 do skrzyżowania z drogą krajową nr 98, tzw. łącznik autostradowy autostradowej obwodnicy Wrocławia – informuje DSDiK.

Częściowo trasa dwujezdniowa

Przebieg trasy jest zbliżony do tego obowiązującego w planach miejscowych. Przy al. Karkonoskiej powstanie dwupasowe rondo, a nad linią kolejową nr 285 Wrocław – Świdnica Kraszowice – wiadukt o długości około 70 m. Następnie wykonawca wybuduje kolejne rondo z dwoma pasami (skrzyżowanie z ul. Niebieską), most nad Ślęzą, a za nim – jednopoziomowe, dwupasowe rondo (skrzyżowanie ul. Ołtaszyńskiej i Radosnej). Dalej droga o szerokości jezdni 7 m będzie przebiegać wciąż w wykopie. Nad nim (w Wysokiej) zwycięska firma utworzy kładkę dla pieszych. W Wysokiej powstaną ekrany akustyczne w formie półtunelu nad jezdnią. Na przecięciu z ul. Kutrzeby znajdzie się rondo o dwóch pasach ruchu. Ten odcinek (ok. 2,7 km) powstanie jako układ docelowy, czyli dwujezdniowy.
Fragment od ul. Kutrzeby do Grota-Roweckiego (ok. 0,9 km) wykonawca zrealizuje w wariancie przejściowymjednojezdniowym. Zostanie jednak zachowana rezerwa także pod trasę południową. W ramach inwestycji mieszkańcy zyskają także ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 m o nawierzchni asfaltowej (w Wysokiej może przebiegać drogami osiedlowymi), dwie zatoki autobusowe (przy ul. Radosnej i Ołtaszyńskiej) oraz trzy parkingi po 35 miejsc każdy (w obrębie ronda przy ul. Radosnej/Ołtaszyńskiej).
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei

Zabrakło kilkanaście milionów

Odcinek objęty drugim z ogłoszonych wczoraj przetargów, od ul. Grota-Roweckiego do ronda w Żernikach Wrocławskich, również powstanie w wariancie przejściowym z rezerwą pod trasę południową. Docelowy wariant (dwie jezdnie) ma być zrealizowany na dojazdach do rond. Oprócz budowy 2,5-kilometrowej trasy z ścieżką pieszo-rowerową wykonawca przebuduje jeszcze odcinek ul. Buforowej do granicy Wrocławia (ok. 200 m). Powstaną chodnik i ścieżka rowerowa.
Pierwsze postępowanie na realizację tego zadania DSDiK unieważniła 25 lutego. Zamierza wydać 21 mln 591 tys. zł brutto. Oferty (wpłynęły cztery) wahały się w przedziale 29,214-39,015 mln zł, przy udzieleniu dziesięciu lat gwarancji.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei

Większy komfort, oszczędność czasu i szybszy rozwój aglomeracji

Kontynuowanie ciągu drogi wojewódzkiej docelowo umożliwiając objazd aglomeracji Wrocław od jego południowej i wschodniej strony zamykająca wraz z obwodnicą autostradową ring wokół miasta, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń, spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg, zwiększenie wewnątrzregionalnej spójności – wyliczają urzędnicy korzyści z planowanej inwestycji.
Dodają do tego oszczędności paliwa, zmniejszenie ryzyka wypadków, skrócenie czasu podróży, zapewnienie komfortu jazdy, a także przyspieszenie rozwoju przyległych terenów. Ponadto podkreślają przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz gorzenie potrzeb podróżowania i transportu towarów "przy racjonalnym gospodarowaniu zasobami i środowiskiem".

Lata protestów

Protesty związane z przebiegiem WOW przez Wysoką trwają od lat. Z ich powodu zarząd województwa podzielił w styczniu ubiegłego roku realizację południowego odcinka drogi na dwie części. W kwietniu mieszkańcy ponownie mogli zgłaszać uwagi co do lokalizacji trasy, co opóźniło wydanie decyzji środowiskowej. W czerwcu doszło do sporu na linii RDOŚ-urząd marszałkowski, przez co w lipcu głos zabrał wójt gminy Kobierzyce. Decyzja środowiskowa dla przebiegu WOW przez Wysoką pojawiła się w grudniu.

Dokończenie WOW coraz bliżej

Zimą ma ruszyć budowa północnego odcinka obwodnicy. Koszt budowy 10-kilometrowej drogi łączącej Łany z Długołęką wynosi ponad 100 mln zł. Szczegóły przedstawialiśmy we wrześniu.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Powstająca pod Wrocławiem największa na świecie fabryka akumulatorów do aut elektrycznych będzie jeszcze większa
W Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem, w gminie Kobierzyce rozbudowywana jest największa fabryka b...
Co się dzieje na budowie trasy S3 pomiędzy Kamienną Górą i Lubawką? [FILM]
Mimo przerwy zimowej realizowana jest budowa drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Na odcinku od Ka...
Wieżowiec Skyliner uzyskał pozwolenie na użytkowanie
Jeden z najwyższych biurowców w Warszawie – Skyliner – należący do Grupy Karimpo...
Uniq Logistic stawia na Łódź
Polska firma logistyczna Uniq Logistic dołącza do kolejnego parku MLP Group. Tym razem wybór padł na...
W Krakowie powstaje nowy, duży kompleks biurowy Brain Park [ZDJĘCIA + WIZUALIZACJE]
Echo Investment S.A. wybuduje w stolicy Małopolski nowy, duży kompleks biurowy. Brain Park powstaje...
Panattoni wybuduje nowy park magazynowy pod Poznaniem
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, informuje o kolejnej inwestycji w Wiel...
Kamienica Wilcza 19 w Warszawie gotowa
Deweloper RealCo, działający od 2010 roku na polskim rynku nieruchomości, zakończył rewitalizację XI...
Pod Wrocławiem powstanie Frontier Park Wrocław
Frontier Estates, europejski deweloper, planuje znacząco poprawić efektywność magazynowania, sprzeda...
Warszawa: Panattoni wybuduje City Logistics Warsaw IV
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, zakupił działkę o powierzchni 8,2 ha n...
Przy ulicy Zielnej 37 w Warszawie powstaje biurowiec Central Point [FILM]
W samym centrum Warszawy, tuż przy stacji metra Świętokrzyska powstaje nowy biurowiec Central Point....