DODAJ

Termin składania ofert na budowę WOW znów przesunięty. Mieszkańcy chcą protestować

Drogi i mosty / Wrocław
Termin składania ofert na
Mariusz Bartodziej
2019-08-22 13:54:52
Pierwszy fragment południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zaprojektuje i zbuduje za ponad 30 milionów złotych Budimex. W sprawie drugiego (do alei Karkonoskiej) wpłynęło 800 zapytań, przez co DSDiK ósmy raz wydłużyła czas oczekiwania na propozycje. Zniecierpliwieni wrocławianie rozważają zablokowanie wjazdu do miasta.

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przełożyła dziewięć dni temu po raz ósmy termin na składanie ofert w przetargu w formule "zaprojektuj i buduj" na utworzenie południowego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia – fragmentu od ronda w Żernikach Wrocławskich przez m.in. Wysoką do węzła A4 Bielany Wrocławskie (al. Karkonoska). Zainteresowani mogą zgłaszać się do 30 zamiast do 23 sierpnia. Przy ogłoszeniu przetargu w marcu podano, że listę ofert mieliśmy poznać najpóźniej 23 kwietnia.

Cały czas sukcesywnie kontynuujemy budowę Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Jest to priorytetowa inwestycja dla samorządu województwa dolnośląskiego – zapewnia nas Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa.

Wyjaśnia, że do nadzorującej inwestycję DSDiK wpłynęło ponad 800 pytań w sprawie zamówienia. – To rezultat dużego zainteresowania potencjalnych wykonawców budową tej części obwodnicy – przekonuje Michał Nowakowski.

Będzie protest?

Osoby żyjące m.in. na południu Wrocławia czekają na tę inwestycję od lat. Zniecierpliwieni przedłużaniem się formalności (o których pisaliśmy m.in. w lipcu ubiegłego roku) rozważają protest. 18 sierpnia opublikowali ankietę w sprawie zablokowania (wstępnie 2 września) na kilka godzin wjazdu do miasta od strony ulic Ołtaszyńskiej, Kurpiów, Nenckiego i Kutrzeby. Głosować można do 28 sierpnia. Dotychczas zrobiło to 437 osób, z czego 80% wyraziło swoje poparcie.

Nie zgadzamy się na politykę prowadzoną względem południa Wrocławia – czytamy w treści ankiety. – Ponad siedem tysięcy podpisów, jakie były zebrane przez wolontariuszy, nie przyniosły efektu. Najprawdopodobniej musimy pokazać swoje niezadowolenie i razem mimo podziałów zablokować wjazd do naszych osiedli.



Przeszło 30 milionów na pierwszy fragment

Urząd marszałkowski podpisał 29 lipca umowę na zaprojektowanie i budowę drugiego fragmentu południowego odcinka WOW, tj. drogi od ronda w Żernikach Wrocławskich do skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego. O wyłonieniu wykonawcy informowaliśmy w ubiegłym miesiącu. Ceny wynosiły od 30 mln 880 tys. zł brutto do 41 mln 189 tys. zł. Najtańszą, jednocześnie najkorzystniejszą, ofertę złożył Budimex S.A. Władze województwa chciały przeznaczyć na ten cel 28 mln 743 tys. zł (inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich).

Jak przebiegnie droga?

Przebieg trasy jest zbliżony do tego obowiązującego w planach miejscowych. Przy al. Karkonoskiej powstanie dwupasowe rondo, a nad linką kolejową nr 285 Wrocław – Świdnica Kraszowice – wiadukt o długości około 70 m. Następnie wykonawca wybuduje kolejne rondo z dwoma pasami (skrzyżowanie z ul. Niebieską), most nad Ślęzą, a za nim – jednopoziomowe, dwupasowe rondo (skrzyżowanie ul. Ołtaszyńskiej i Radosnej). Dalej droga o szerokości jezdni 7 m będzie przebiegać wciąż w wykopie. Nad nim (w Wysokiej) zwycięska firma utworzy kładkę dla pieszych. W Wysokiej powstaną ekrany akustyczne w formie półtunelu nad jezdnią. Na przecięciu z ul. Kutrzeby znajdzie się rondo o dwóch pasach ruchu. Ten odcinek (ok. 2,7 km) powstanie jako układ docelowy, czyli dwujezdniowy.

Fragment od ul. Kutrzeby do Grota-Roweckiego (ok. 0,9 km) wykonawca zrealizuje w wariancie przejściowymjednojezdniowym. Zostanie jednak zachowana rezerwa także pod trasę południową. W ramach inwestycji mieszkańcy zyskają także ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 m o nawierzchni asfaltowej (w Wysokiej może przebiegać drogami osiedlowymi), dwie zatoki autobusowe (przy ul. Radosnej i Ołtaszyńskiej) oraz trzy parkingi po 35 miejsc każdy (w obrębie ronda przy ul. Radosnej/Ołtaszyńskiej).

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei


Odcinek od ul. Grota-Roweckiego do ronda w Żernikach Wrocławskich również powstanie w wariancie przejściowym z rezerwą pod trasę południową. Docelowy wariant (dwie jezdnie) ma być zrealizowany na dojazdach do rond. Oprócz budowy 2,5-kilometrowej trasy z ścieżką pieszo-rowerową wykonawca przebuduje jeszcze odcinek ul. Buforowej do granicy Wrocławia (ok. 200 m). Powstaną chodnik i ścieżka rowerowa.

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei


Większy komfort, oszczędność czasu i szybszy rozwój aglomeracji

Kontynuowanie ciągu drogi wojewódzkiej docelowo umożliwiając objazd aglomeracji Wrocław od jego południowej i wschodniej strony zamykająca wraz z obwodnicą autostradową ring wokół miasta, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń, spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg, zwiększenie wewnątrzregionalnej spójności – wyliczają urzędnicy korzyści z planowanej inwestycji.

Dodają do tego oszczędności paliwa, zmniejszenie ryzyka wypadków, skrócenie czasu podróży, zapewnienie komfortu jazdy, a także przyspieszenie rozwoju przyległych terenów. Ponadto podkreślają przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz gorzenie potrzeb podróżowania i transportu towarów "przy racjonalnym gospodarowaniu zasobami i środowiskiem".

Problem na północy. Rozmowy zamiast budowy

W przypadku północnego fragmentu WOW (Łany-Długołęka) rozstrzygnięcie przetargu nie przyniosło oczekiwanego rezultatu. W czerwcu donosiliśmy, że Strabag Sp. z o.o. wykonał prace projektowe, ale z budową nie ruszył, ponieważ oczekuje dodatkowych pieniędzy. Marszałek województwa, Cezary Przybylski, doprecyzował, że chodzi o 70 mln zł (kwota w przetargu sięgnęła 104 mln 395 tys. zł). Dodał, że planują ogłoszenie nowego postępowania.

Nadal prowadzimy rozmowy z wykonawcą, firmą Strabag, która zaprojektowała ten dziesięciokilometrowy odcinek. O szczegółach naszych dalszych decyzji będę wkrótce informował – mówi nam rzecznik prasowy marszałka.

Materiały inwestora