Budowa północnego odcinka WOW zagrożona? Strabag chce więcej pieniędzyźródło: Materiały inwestora

Budowa północnego odcinka WOW zagrożona? Strabag chce więcej pieniędzy

REKLAMA
Budowa fragmentu wschodniej obwodnicy Wrocławia pomiędzy Łanami a Długołęką miała ruszyć zimą i kosztować, wraz z projektem, nieco ponad 100 milionów złotych. Część funduszy pochodzi ze środków unijnych. Tymczasem nadal się nie rozpoczęła, a wykonawca oczekuje dodatkowych środków z racji zwiększonego zakresu prac. Choć nie zdradza szczegółów, może to mieć związek z trybem, w którym realizuje inwestycję, oraz wzrostem kosztów materiałów i wynagrodzeń. Droga powinna być gotowa za przeszło rok.
Inżynier kontraktu czeka na otrzymanie ze strony wykonawcy dokumentacji wykonawczej, potrzebnej do rozpoczęcia kontraktu. Jednocześnie wykonawca prowadzi już część prac przygotowawczych w terenie: między innymi prace geodezyjne i rozpoznanie inżynieryjno-saperskie placu budowy – informuje nas Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego.
Strabag oczekuje dodatkowego wynagrodzenia za realizację północnego odcinka WOW. Jest to spowodowane powiększonym zakresem robót w stosunku do tego przewidzianego w przetargu, choć firma nie precyzuje, o jakie prace chodzi.
Dotychczas nie osiągnęliśmy porozumienia z inwestorem dotyczącego zwiększonego wynagrodzenia – mówi nam Anna Cembrzyńska, rzecznik prasowy Strabag Sp. z o.o., i dodaje, że z racji prowadzonych negocjacji nie mogą udzielać informacji o szczegółach kontraktu.
Michał Nowakowski na pytanie, czy istnieje w tym momencie zagrożenie zerwania umowy, odpowiada – Prowadzimy z wykonawcą rozmowy dotyczące kosztów kontraktu i analizujemy jego oczekiwania finansowe. O decyzjach będę informował na bieżąco.
Wzrost oczekiwań Strabagu może mieć związek z prowadzonym trybem przetargu, tj. "zaprojektuj i buduj". Wymaga on przejścia przez więcej procedur niż w przypadku samej budowy, co wpływa na wydłużenie czasu realizacji zamówienia. Tymczasem na rynku obserwuje się od pewnego czasu gwałtowny wzrost kosztów materiałów i wynagrodzeń. Należy przy tym zaznaczyć, że inwestycja jest realizowana ze środków unijnych, a dotacje wymagają spełnienia rozmaitych warunków, w tym przestrzegania terminów realizacji.
Materiały inwestora

Budowa miała ruszyć zimą

Rzecznik prasowy marszałka informował we wrześniu ubiegłego roku, że projekt budowlany został już sprawdzony, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dobiega końca. Dodawał, że czekają jeszcze na decyzje urzędowe, m.in. pozwolenia wodno-prawne.
Spodziewamy się, że rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w okresie zimowym. Zgodnie z planem powinny zakończyć się w październiku 2020 roku – zapowiadał wówczas Nowakowski.
Władze województwa wydały ZRID 8 marca. Tydzień później przekazały teren budowy Strabagowi. Ten rozpoczął 18 kwietnia prace polegające na "wytyczeniu części granicy pasa drogowego przylegającej do ROD-Wojnów oraz wyznaczeniu i zastabilizowaniu palikami drewnianymi osi projektowanej obwodnicy od ronda ks. Jerzego Popiełuszki zgodnie z rosnącym kilometrażem".

Droga warta ponad 100 mln zł

O podpisaniu umowy z wykonawcą tego fragmentu WOW informowaliśmy w lutym 2017 roku. Strabag ma na realizację zadania 45 miesięcy od tamtego dnia. Koszt utworzenia 10-kilometrowego odcinka to 104 mln 395 tys. zł.
Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Prace będą trwały 36 miesięcy, włączając w to zaprojektowanie trasy oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń – mówił wówczas Michał Nowakowski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Droga rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińskąwe Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem "Długołęka" Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
UMWD

Dwa odcinki gotowe, kiedy czwarty?

Na razie gotowe są dwa z czterech zaplanowanych odcinków drogi. Od lutego 2013 roku kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka WOW – między Łanami a Siechnicami. Pod koniec 2014 roku oddano do użytku fragment, który połączył Siechnice (rondo na drodze krajowej nr 94) z Żernikami Wrocławskimi (rondo w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, będącej przedłużeniem ulicy Buforowej).
O ogłoszeniu dwóch przetargów w formule "zaprojektuj i buduj" na utworzenie południowego odcinka WOW pisaliśmy w marcu. Do części obejmującej trasę od ronda w Żernikach Wrocławskich do skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego zgłosiło się pięciu chętnych. Oczekują od 30 mln 880 tys. zł brutto (Budimex S.A.) do 41 mln 189 tys. zł (Mota-Engil Central Europe S.A.). Dolnośląska Służba Dróg i Kolei planuje przeznaczyć na ten cel 28 mln 743 tys. zł. W przypadku drugiego fragmentu (biegnącego dalej, m.in. przez Wysoką, do węzła A4 Bielany Wrocławskie w rejonie al. Karkonoskiej) wydłużyła termin składania ofert do 18 czerwca.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Pod Wrocławiem powstanie Frontier Park Wrocław
Frontier Estates, europejski deweloper, planuje znacząco poprawić efektywność magazynowania, sprzeda...
Warszawa: Panattoni wybuduje City Logistics Warsaw IV
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, zakupił działkę o powierzchni 8,2 ha n...
Przy ulicy Zielnej 37 w Warszawie powstaje biurowiec Central Point [FILM]
W samym centrum Warszawy, tuż przy stacji metra Świętokrzyska powstaje nowy biurowiec Central Point....
Wrocław: Trwa budowa 14-kondygnacyjnego biurowca MidPoint 71 [ZDJĘCIA]
Przy jednej z najważniejszych ulic stolicy Dolnego Śląska powstaje nowy biurowiec MidPoint 71. Zapra...
Środa Śląska: na terenie byłego zakładu produkcyjnego powstanie zespół handlowo-usługowy
W Środzie Śląskiej na terenie byłego zakładu przy ul. Wrocławskiej trwa przygotowanie terenu po wybu...
Nowy Rynek w Poznaniu wynajęty przez Allegro
Ponad 26 tys. mkw. – właśnie taką powierzchnię w budynku D poznańskiego kompleksu biurowego Nowy Ryn...
Primark otworzy sklep w Katowicach
Sieć sklepów Primark poinformowała o zamiarze otwarcia swojego kolejnego sklepu w Polsce. Tym razem...
Hotel Wieniawa przy ulicy Gajowickiej przestaje być izolatorium dla chorych na CoVid-19
Należący do Polskiego Holdingu Hotelowego (PHH) Hotel Wieniawa we Wrocławiu od wtorku, 19 stycznia 2...
Postępują prace przy budowie S3 zadanie III, odcinek Bolków – Kamienna Góra [FILM]
W 2021 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie kontynuowała realizację prac na trz...
Poznaliśmy oferty na opracowanie dokumentacji dla małej obwodnicy Trzebnicy
Trzy firmy złożyły oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji małej obwodnicy Trzebnicy w ciągu...