Budowa fragmentu wschodniej obwodnicy Wrocławia pomiędzy Łanami a Długołęką miała ruszyć zimą i kosztować, wraz z projektem, nieco ponad 100 milionów złotych. Część funduszy pochodzi ze środków unijnych. Tymczasem nadal się nie rozpoczęła, a wykonawca oczekuje dodatkowych środków z racji zwiększonego zakresu prac. Choć nie zdradza szczegółów, może to mieć związek z trybem, w którym realizuje inwestycję, oraz wzrostem kosztów materiałów i wynagrodzeń. Droga powinna być gotowa za przeszło rok.
– Inżynier kontraktu czeka na otrzymanie ze strony wykonawcy dokumentacji wykonawczej, potrzebnej do rozpoczęcia kontraktu. Jednocześnie wykonawca prowadzi już część prac przygotowawczych w terenie: między innymi prace geodezyjne i rozpoznanie inżynieryjno-saperskie placu budowy – informuje nas Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego.
Strabag oczekuje dodatkowego wynagrodzenia za realizację północnego odcinka WOW. Jest to spowodowane powiększonym zakresem robót w stosunku do tego przewidzianego w przetargu, choć firma nie precyzuje, o jakie prace chodzi.
– Dotychczas nie osiągnęliśmy porozumienia z inwestorem dotyczącego zwiększonego wynagrodzenia – mówi nam Anna Cembrzyńska, rzecznik prasowy Strabag Sp. z o.o., i dodaje, że z racji prowadzonych negocjacji nie mogą udzielać informacji o szczegółach kontraktu.
Michał Nowakowski na pytanie, czy istnieje w tym momencie zagrożenie zerwania umowy, odpowiada – Prowadzimy z wykonawcą rozmowy dotyczące kosztów kontraktu i analizujemy jego oczekiwania finansowe. O decyzjach będę informował na bieżąco.
Wzrost oczekiwań Strabagu może mieć związek z prowadzonym trybem przetargu, tj. "zaprojektuj i buduj". Wymaga on przejścia przez więcej procedur niż w przypadku samej budowy, co wpływa na wydłużenie czasu realizacji zamówienia. Tymczasem na rynku obserwuje się od pewnego czasu gwałtowny wzrost kosztów materiałów i wynagrodzeń. Należy przy tym zaznaczyć, że inwestycja jest realizowana ze środków unijnych, a dotacje wymagają spełnienia rozmaitych warunków, w tym przestrzegania terminów realizacji.
Materiały inwestora
Budowa miała ruszyć zimą
Rzecznik prasowy marszałka informował we wrześniu ubiegłego roku, że projekt budowlany został już sprawdzony, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dobiega końca. Dodawał, że czekają jeszcze na decyzje urzędowe, m.in. pozwolenia wodno-prawne.
– Spodziewamy się, że rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w okresie zimowym. Zgodnie z planem powinny zakończyć się w październiku 2020 roku – zapowiadał wówczas Nowakowski.
Władze województwa wydały ZRID 8 marca. Tydzień później przekazały teren budowy Strabagowi. Ten rozpoczął 18 kwietnia prace polegające na "wytyczeniu części granicy pasa drogowego przylegającej do ROD-Wojnów oraz wyznaczeniu i zastabilizowaniu palikami drewnianymi osi projektowanej obwodnicy od ronda ks. Jerzego Popiełuszki zgodnie z rosnącym kilometrażem".
REKLAMA
Droga warta ponad 100 mln zł
O podpisaniu umowy z wykonawcą tego fragmentu WOW informowaliśmy w lutym 2017 roku. Strabag ma na realizację zadania 45 miesięcy od tamtego dnia. Koszt utworzenia 10-kilometrowego odcinka to 104 mln 395 tys. zł.
– Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Prace będą trwały 36 miesięcy, włączając w to zaprojektowanie trasy oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń – mówił wówczas Michał Nowakowski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Droga rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińskąwe Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem "Długołęka" Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
UMWD
Dwa odcinki gotowe, kiedy czwarty?
Na razie gotowe są dwa z czterech zaplanowanych odcinków drogi. Od lutego 2013 roku kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka WOW – między Łanami a Siechnicami. Pod koniec 2014 roku oddano do użytku fragment, który połączył Siechnice (rondo na drodze krajowej nr 94) z Żernikami Wrocławskimi (rondo w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, będącej przedłużeniem ulicy Buforowej).
O ogłoszeniu dwóch przetargów w formule "zaprojektuj i buduj" na utworzenie południowego odcinka WOW pisaliśmy w marcu. Do części obejmującej trasę od ronda w Żernikach Wrocławskich do skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego zgłosiło się pięciu chętnych. Oczekują od 30 mln 880 tys. zł brutto (Budimex S.A.) do 41 mln 189 tys. zł (Mota-Engil Central Europe S.A.). Dolnośląska Służba Dróg i Kolei planuje przeznaczyć na ten cel 28 mln 743 tys. zł. W przypadku drugiego fragmentu (biegnącego dalej, m.in. przez Wysoką, do węzła A4 Bielany Wrocławskie w rejonie al. Karkonoskiej) wydłużyła termin składania ofert do 18 czerwca.