Budowa północnego odcinka WOW zagrożona? Strabag chce więcej pieniędzy

Budowa północnego odcinka WOW zagrożona? Strabag chce więcej pieniędzy

REKLAMA
Budowa fragmentu wschodniej obwodnicy Wrocławia pomiędzy Łanami a Długołęką miała ruszyć zimą i kosztować, wraz z projektem, nieco ponad 100 milionów złotych. Część funduszy pochodzi ze środków unijnych. Tymczasem nadal się nie rozpoczęła, a wykonawca oczekuje dodatkowych środków z racji zwiększonego zakresu prac. Choć nie zdradza szczegółów, może to mieć związek z trybem, w którym realizuje inwestycję, oraz wzrostem kosztów materiałów i wynagrodzeń. Droga powinna być gotowa za przeszło rok.
Inżynier kontraktu czeka na otrzymanie ze strony wykonawcy dokumentacji wykonawczej, potrzebnej do rozpoczęcia kontraktu. Jednocześnie wykonawca prowadzi już część prac przygotowawczych w terenie: między innymi prace geodezyjne i rozpoznanie inżynieryjno-saperskie placu budowy – informuje nas Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego.
Strabag oczekuje dodatkowego wynagrodzenia za realizację północnego odcinka WOW. Jest to spowodowane powiększonym zakresem robót w stosunku do tego przewidzianego w przetargu, choć firma nie precyzuje, o jakie prace chodzi.
Dotychczas nie osiągnęliśmy porozumienia z inwestorem dotyczącego zwiększonego wynagrodzenia – mówi nam Anna Cembrzyńska, rzecznik prasowy Strabag Sp. z o.o., i dodaje, że z racji prowadzonych negocjacji nie mogą udzielać informacji o szczegółach kontraktu.
Michał Nowakowski na pytanie, czy istnieje w tym momencie zagrożenie zerwania umowy, odpowiada – Prowadzimy z wykonawcą rozmowy dotyczące kosztów kontraktu i analizujemy jego oczekiwania finansowe. O decyzjach będę informował na bieżąco.
Wzrost oczekiwań Strabagu może mieć związek z prowadzonym trybem przetargu, tj. "zaprojektuj i buduj". Wymaga on przejścia przez więcej procedur niż w przypadku samej budowy, co wpływa na wydłużenie czasu realizacji zamówienia. Tymczasem na rynku obserwuje się od pewnego czasu gwałtowny wzrost kosztów materiałów i wynagrodzeń. Należy przy tym zaznaczyć, że inwestycja jest realizowana ze środków unijnych, a dotacje wymagają spełnienia rozmaitych warunków, w tym przestrzegania terminów realizacji.
Materiały inwestora

Budowa miała ruszyć zimą

Rzecznik prasowy marszałka informował we wrześniu ubiegłego roku, że projekt budowlany został już sprawdzony, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dobiega końca. Dodawał, że czekają jeszcze na decyzje urzędowe, m.in. pozwolenia wodno-prawne.
Spodziewamy się, że rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w okresie zimowym. Zgodnie z planem powinny zakończyć się w październiku 2020 roku – zapowiadał wówczas Nowakowski.
Władze województwa wydały ZRID 8 marca. Tydzień później przekazały teren budowy Strabagowi. Ten rozpoczął 18 kwietnia prace polegające na "wytyczeniu części granicy pasa drogowego przylegającej do ROD-Wojnów oraz wyznaczeniu i zastabilizowaniu palikami drewnianymi osi projektowanej obwodnicy od ronda ks. Jerzego Popiełuszki zgodnie z rosnącym kilometrażem".

Droga warta ponad 100 mln zł

O podpisaniu umowy z wykonawcą tego fragmentu WOW informowaliśmy w lutym 2017 roku. Strabag ma na realizację zadania 45 miesięcy od tamtego dnia. Koszt utworzenia 10-kilometrowego odcinka to 104 mln 395 tys. zł.
Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Prace będą trwały 36 miesięcy, włączając w to zaprojektowanie trasy oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń – mówił wówczas Michał Nowakowski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Droga rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińskąwe Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem "Długołęka" Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
UMWD

Dwa odcinki gotowe, kiedy czwarty?

Na razie gotowe są dwa z czterech zaplanowanych odcinków drogi. Od lutego 2013 roku kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka WOW – między Łanami a Siechnicami. Pod koniec 2014 roku oddano do użytku fragment, który połączył Siechnice (rondo na drodze krajowej nr 94) z Żernikami Wrocławskimi (rondo w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, będącej przedłużeniem ulicy Buforowej).
O ogłoszeniu dwóch przetargów w formule "zaprojektuj i buduj" na utworzenie południowego odcinka WOW pisaliśmy w marcu. Do części obejmującej trasę od ronda w Żernikach Wrocławskich do skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego zgłosiło się pięciu chętnych. Oczekują od 30 mln 880 tys. zł brutto (Budimex S.A.) do 41 mln 189 tys. zł (Mota-Engil Central Europe S.A.). Dolnośląska Służba Dróg i Kolei planuje przeznaczyć na ten cel 28 mln 743 tys. zł. W przypadku drugiego fragmentu (biegnącego dalej, m.in. przez Wysoką, do węzła A4 Bielany Wrocławskie w rejonie al. Karkonoskiej) wydłużyła termin składania ofert do 18 czerwca.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Wrocław: Palm wzdłuż Legnickiej nie będzie. Zastąpią je drzewa rodzime?
Od pewnego czasu w mediach krążyły informacje o chęci nasadzenia palm w ciągu ulicy Legnickiej we Wr...
Wrocławskie MPK testuje elektryczny autobus. Można jeździć nim za darmo
Do MPK Wrocław trafił na testy elektryczny autobus marki Autosan. Jest to to model SANCITY 12LFE. Po...
We Wrocławiu przy węźle AOW-Lotnisko powstanie nowy magazyn wysokiego składowania 7R City Flex
Polska firma 7R S.A. z Krakowa wybuduje kolejny nowy magazyn w Aglomeracji Wrocławskiej. Przy ulicy...
Wrzesień miesiącem nowości w Miliczu
To już czwarta duża inwestycja oddana przez Gminę Milicz w tym miesiącu. Po Starej Rzeźni, Hali spor...
Katowice: Ulica Warszawska zyska nowy wygląd
Gruntowną zmianę przejdzie odcinek ul. Warszawskiej od skrzyżowania z ul. Dyrekcyjną do skrzyżowania...
Wrocław: Quorum – Cavatina ruszy z budową pierwszej planowanej wieży nad Odrą. Będzie nowy taras widokowy [WIZUALIZACJE]
Deweloper zrealizuje przy ulicy Sikorskiego wielofunkcyjny kompleks sięgający ponad 30 kondygnacji....
We Wrocławiu pojawią się cztery nowe parki kieszonkowe i dwie enklawy zieleni?
Czy w przyszłym roku w stolicy Dolnego Śląska pojawią się cztery nowe parki kieszonkowe i dwie enkla...
Panattoni wybuduje nowy park magazynowy pod Łodzią
Panattoni, lider rynku nieruchomości magazynowych i przemysłowych w Europie po raz kolejny zdecydowa...
Warszawa: Pracownia Kuryłowicz Architekci zaprezentowała projekt nowego wieżowca
Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie Portu Praskiego. Budynek będzie liczył 100 metrów wysokoś...
Wrocław: Wiemy już jak będzie wyglądał najwyższy, 80-metrowy budynek w Porcie Popowice [WIZUALIZACJE]
Dziś oficjalnie zaprezentowano projekt najwyższego budynku jaki ma powstać na terenie osiedla Port P...