WOW Łany-Długołęka – czy drugi przetarg był niezbędny?źródło: Materiały inwestora

WOW Łany-Długołęka – czy drugi przetarg był niezbędny?

REKLAMA
Północny odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia miał zaprojektować i zbudować za ponad 100 milionów złotych Strabag. Wywiązał się tylko z pierwszej części i oczekiwał dodatkowych 70 milionów zł. Władze województwa zapłaciły tylko za projekt i wybrały nowego wykonawcę. Inwestycja i tak pochłonie około 170 mln zł, ale minął kolejny rok. Jednak jak przekonuje radca prawny, żądania Strabagu nie mogły zostać spełnione.
W Urzędzie Zamówień Publicznych trwa jeszcze postępowanie w sprawie w związku z wyborem wykonawcy północnego odcinka WOW (Łany-Długołęka). Po jego zakończeniu Dolnośląska Służba Dróg i Kolei podpisze umowę z konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. (lider) oraz Mirbud S.A. (partner). Otrzymają 164,7 mln zł brutto. Poprzedni wykonawca, Strabag, miał zrealizować projekt i prace budowlane za 104 mln 395 tys. zł, jednak zażądał dodatkowych ok. 70 mln zł. Władze województwa postanowiły zapłacić mu ok. 10 mln zł za prawa do przygotowanej dokumentacji i rozpisać nowy przetarg. Skoro realizacja inwestycji i tak pochłonie ponad 170 mln zł, to czy nie mogły zaoszczędzić czasu i spełnić żądania Strabagu?
 – Nie było ku temu podstaw prawnych – informuje nas Michał Nowakowski rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego. – Wykonawcę obowiązywał kontrakt, zgodnie z którym za kwotę około 105 milionów złotych miał zaprojektować i wybudować północny odcinek obwodnicy między Łanami a Długołęką.
Strabag przygotował kompletny projekt trasy, ale przed rozpoczęciem budowy zażądał ok. 70 mln zł więcej. Wówczas rozpoczęły się negocjacje zwieńczone podpisaniem aneksu do kontraktu (ok. 10 mln zł za prawa autorskie do dokumentacji).
Spór sądowy zablokowałby inwestycję, a Dolnoślązacy oczekują sprawnego dokończenia jej budowy. Zatem DSDiK podjęła zasadne decyzje, aby sprawnie kontynuować budowę tej ważnej trasy – przekonuje Michał Nowakowski.

Prawo wymogło rozpisanie nowego przetargu

Radca prawny Agnieszka Przybylska (prowadząca działalność Agnieszka Przybylska Kancelaria Radcy Prawnego) wyjaśnia, że umowy zawierane w trybie zamówienia publicznego z reguły nie powinny być zmieniane. Jednak przepis, który o tym mówi, dopuszcza wyjątki, m.in.: zastrzeżenie wprowadzenia zmian w zamówieniu, uznanie zmian za nieistotne lub gdy zmiana nie przekracza 50% wartości zamówienia. W przypadku Strabagu podwyżka wyniosłaby ok. 67%.
Żaden z wymienionych przepisów nie przewiduje możliwości podwyższenia wynagrodzenia wykonawcy o kwotę, której domagała się firma Strabag – stwierdza Agnieszka Przybylska. – W przedstawionej sytuacji zamawiający faktycznie nie mógł w mojej ocenie spełnić żądań spółki.
Możliwym rozwiązaniem byłoby egzekwowanie od Strabagu dotrzymania umowy, jednak to mogło prowadzić do sporu sądowego, którego urząd marszałkowski chciał uniknąć. Przybylska dodaje, że w przypadku zmian kontraktu wykraczających poza opisane przypadki, prawo wymaga rozpisania nowego przetargu.

Wykonawca znany, wybór nadzorcy trwa

DSDiK rozstrzygnęła 13 lutego przetarg na budowę drogi wojewódzkiej od drogi wojewódzkiej nr 455 do krajowej nr 98, czyli północnego odcinka WOW (Łany-Długołęka) o długości ok. 9,85 km. Wpłynęło siedem ofert (od 164 mln 700 tys. do 209 mln 773 tys. zł). Strabag oczekiwał 186 mln 606 tys. zł. Najkorzystniejsza okazała się propozycja złożona przez konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. (lider) oraz Mirbud S.A. (partner). Liczyły na 164,7 mln zł brutto, przy czym zamawiający planował wydać maksymalnie 124 mln zł. Zapewniają dziesięcioletnią gwarancję. Na wykonanie zadania mają 24 miesiące od dnia podpisania umowy. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich.
20 grudnia DSDiK ogłosiła postępowanie na pełnienie nadzoru nad realizacją projektu. 10 marca przedstawiła oferty. Złożyło je pięciu chętnych. Wynoszą od 2 mln 988 tys. zł do 6 mln 425 tys. zł brutto. Władze województwa chcą przeznaczyć na ten cel najwyżej 7 mln 340 tys. zł.
Materiały inwestora
Materiały inwestora
REKLAMA

Droga wyczekiwana od lat

O podpisaniu umowy z wykonawcą tego fragmentu WOW informowaliśmy w lutym 2017 roku. Strabag miał na realizację zadania 45 miesięcy od tamtego momentu. Za projekt i budowę miał otrzymać 104 mln 395 tys. zł.
Rzecznik prasowy marszałka informował we wrześniu 2018 roku, że projekt budowlany został już sprawdzony, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dobiega końca. Dodawał, że czekają jeszcze na decyzje urzędowe, m.in. pozwolenia wodno-prawne.
Spodziewamy się, że rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w okresie zimowym. Zgodnie z planem powinny zakończyć się w październiku 2020 roku – zapowiadał wówczas Nowakowski.
Władze województwa wydały ZRID 8 marca. Tydzień później przekazały teren budowy Strabagowi. Ten rozpoczął 18 kwietnia prace polegające na "wytyczeniu części granicy pasa drogowego przylegającej do ROD-Wojnów oraz wyznaczeniu i zastabilizowaniu palikami drewnianymi osi projektowanej obwodnicy od ronda ks. Jerzego Popiełuszki zgodnie z rosnącym kilometrażem".
W czerwcu ubiegłego roku donosiliśmy, że Strabag, po skończeniu projektu i wstępnych pracach w terenie, wciąż nie rozpoczął budowy, ponieważ oczekiwał dodatkowych pieniędzy.

Wygodnie połączenie z AOW i S8

Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Prace będą trwały 36 miesięcy, włączając w to zaprojektowanie trasy oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń – mówił trzy lata temu Michał Nowakowski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Droga rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińskąwe Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem "Długołęka" Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
UMWD
UMWD

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA