Drogą łączącą Łany z Długołęką kierowcy mają pojechać za dwa lata. Budowa ma się rozpocząć za kilka miesięcy. Koszt inwestycji to niespełna 105 mln zł.
– Obecnie trwa końcowy etap projektowania trasy i uzyskania decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej. Oczekujemy na wydanie pozwolenia na budowę. Projekt budowlany został już opracowany i sprawdzony – informuje nas Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Dodaje, że czekają także na decyzje urzędowe, m.in. pozwolenia wodno-prawne. Podkreśla przy tym, że wykonawca, konsorcjum Strabag, szybko uzyskał decyzję środowiskową pozwalającą dokończyć projekt – 20 marca była już ostateczna.
– Decyzje administracyjne nie są zależne od inwestora. Spodziewamy się, że rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w okresie zimowym. Zgodnie z planem powinny zakończyć się w październiku 2020 roku – zapowiada Michał Nowakowski. – Wykonawca wprowadzi tymczasową organizację ruchu i będzie prowadził prace w sposób możliwie najmniej uciążliwy dla mieszkańców i kierowców poruszających się drogami przecinającymi budowaną obwodnicę.
Droga warta ponad 100 mln zł
O wyłonieniu wykonawcy informowaliśmy w lutym ubiegłego roku. Koszt budowy 10-kilometrowego odcinka trasy to 104 mln 395 tys. zł.
– Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Prace będą trwały 36 miesięcy, włączając w to zaprojektowanie trasy oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń – mówił wówczas Michał Nowakowski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
REKLAMA
Nowy odcinek, czyli trasa od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98, zapewni wygodne połączenie WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oraz z drogą ekspresową S8.
Droga rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu, na którym jest już wybudowane rondo. Trasa poprzez dwujezdniowy wiadukt drogowy będzie przekraczać linię kolejową nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz planowaną Trasę Swojczycką.
Nad terenami Natury 2000 i rzeką Widawą planowane jest poprowadzenie mostu o długości około 180 metrów. Koniec nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie włączony do drogi krajowej nr 98 w miejscu skrzyżowania z łącznikiem "Długołęka" Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
UMWD
Dwa odcinki gotowe, kiedy czwarty?
Na razie gotowe są dwa z czterech zaplanowanych odcinków drogi. Od lutego 2013 roku kierowcy mogą korzystać z pierwszego odcinka WOW – między Łanami a Siechnicami. Pod koniec 2014 roku oddano do użytku fragment, który połączył Siechnice (rondo na drodze krajowej nr 94) z Żernikami Wrocławskimi (rondo w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395, będącej przedłużeniem ulicy Buforowej).
Wciąż nieznany jest natomiast termin budowy ostatniego, południowego odcinka WOW, ponieważ brakuje niezbędnej decyzji środowiskowej. O sporze pomiędzy regionalnym dyrektorem ochrony środowiska a urzędem marszałkowskim informowaliśmy w czerwcu.