Poznaliśmy oferty na budowę drogi ekspresowej S11 pomiędzy Kępnem i Olesnem

Orzech

25 ofert wpłynęło w przetargu na realizację pozostałej części drogi ekspresowej S11 w woj. opolskim. To trzy odcinki trasy o łącznej długości ok. 46 km od obwodnicy Kępna do obwodnicy Olesna.

Przetarg na wyłonienie wykonawcy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła 31 sierpnia br. W trakcie postępowania wpłynęło 2475 pytań od wykonawców, na które GDDKiA udzieliła odpowiedzi. Potencjalni wykonawcy pozyskane informacje mogli wykorzystać do skalkulowania swoich ofert.

W przetargu na odcinek od końca obwodnicy Kępna do Siemianic wpłynęło dziewięć ofert.

Najniższa opiewała na kwotę 375 650 011 zł, a najwyższa na 572 866 740,62 zł. Budżet GDDKiA na realizację tego odcinka wynosi 500 837 272,99 zł.

Zaprojektowaniem i budową odcinka Siemianice – Gotartów zainteresowanych jest ośmiu wykonawców. Wartość najniższej oferty to 523 152 279 zł, a najwyższej 976 661 651,91 zł, przy budżecie wynoszącym 795 413 054,10 zł.

Na trzeci odcinek, Gotartów – początek obwodnicy Olesna również wpłynęło osiem ofert, o wartości od 389 604 063 zł do 664 922 467,38 zł. Kosztorys dla tego odcinka opiewał na 567 599 363,89 zł.

GDDKiA analizuje oferty

Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawcy. Głównym kryterium oceny będzie cena (60 proc.), a pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria dotyczące przedłużenia gwarancji jakości m.in. na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, a także na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (łącznie 40 proc.).  

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy). Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Zakończenie postępowania przetargowego planowane jest w I kwartale 2024 r. 

Dwujezdniowa droga ekspresowa

Zaplanowana inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 45,8 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Inwestycję podzielono na trzy krótsze odcinki realizacyjne:

- koniec obwodnicy Kępna - Siemianice (12,5 km),

- Siemianice - Gotartów (22,7 km),

- Gotartów - początek obwodnicy Olesna (10,5 km).

Jej początkowy fragment zlokalizowany będzie na terenie woj. wielkopolskiego (na długości ok. 12 km), łącząc się z oddaną do ruchu 16 sierpnia 2021 r. obwodnicą Kępna (II etap). Kolejna, niemal 3-kilometrowa część trasy, zlokalizowana będzie na terenie woj. łódzkiego. 31 km drogi przebiegać będzie na terenie woj. opolskiego, przez gminy Byczyna, Kluczbork i Lasowice Wielkie. Koniec tego odcinka połączy się z oddaną niedawno do użytku obwodnicą Olesna.

Obiekty inżynierskie i nie tylko

Dwujezdniowa trasa na znacznej długości zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano na niej budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. Na całym prawie 46 km odcinku zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych: Siemianice, Byczyna, Kluczbork Północ oraz Kluczbork Południe. Za węzłem Kluczbork Północ planowana jest lokalizacja Miejsc Obsługi Podróżnych po obu stronach drogi. W rejonie tego węzła planowana jest również budowa Obwodu Utrzymania Drogi.

Inwestycja przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.

Trochę historii

W sierpniu 2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Opolu wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla prawie 46 km odcinka. Zatwierdziła ona rekomendowany wariant przebiegu drogi (W2B, tj. wariant żółto-zielony). 28 listopada br. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, po rozpatrzeniu odwołań, utrzymał w mocy DŚU. Decyzja stała się ostateczna 13 marca br.

Komfort i bezpieczeństwo podróży

Realizacja inwestycji, poza zapewnieniem komfortu podróżowania na tym odcinku, przyczyni się do poprawy jakości szlaków komunikacyjnych nie tylko na terenie województwa wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego. Wpłynie bowiem na wyprowadzenie z miast ruchu tranzytowego na całej osi północ-południe poprzez drogę ekspresową S11.

Źródło: GDDKiA