[Poznań] Tu powstaje Poznań City Center, nowe centrum miejskie. Rusza budowa dróg.

Kajtman

Nowe skrzyżowanie, prawie 2,5 km nowych dróg, przejście podziemne, ścieżki rowerowe, nowy przystanek tramwajowy – tak już jesienią przyszłego roku mają wyglądać okolice powstającego w Poznaniu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Inwestor, węgierska firma TriGranit Development Corporation, zaprezentował swoją wizję tej części miasta na nowych wizualizacjach.


Prace związane z budową dróg wokół ZCK już się rozpoczęły. W miniony wtorek rozpoczęto je od wygrodzenia terenu na Wolnych Torach, gdzie będą prowadzone roboty drogowe. Przystąpiono także do przekładania kabli i prac związanych z podziemną infrastrukturą i instalacjami. Na razie pierwsze prace prowadzone są poza obszarem, który powodowałby utrudnienia w ruchu aut czy tramwajów. Najwcześniej pierwszych ograniczeń w ruchu należy spodziewać się w połowie grudnia, a już na dobre na początku stycznia 2013 r. Inwestor tej części robót, Zarząd Dróg Miejskich z odpowiednim wyprzedzeniem, po uzgodnieniu z wykonawcą robót drogowych (Konsorcjum firm wynajętych przez TriGranit) będzie informował o wprowadzanych tymczasowo ograniczeniach i zmianach w organizacji ruchu. Okresowo ruch Mostem Dworcowym będzie odbywał się tylko jedną stroną. Przewiduje się także okresowe wprowadzenie ruchu wahadłowego dla tramwajów. Roboty są tak zaplanowane, aby w jak najmniejszym stopniu zdezorganizować ruch, choć pewnych utrudnień, przy takiej skali prac nie da się wyeliminować. Po ich zakończeniu mieszkańcy Poznania i przyjezdni zyskają bardziej drożną niż teraz (dwa pasy na wprost i trzeci skręt w lewo) drogę na odcinku Most Dworcowy ulica Przemysłowa/Towarowa, nowe, szerokie skrzyżowanie, przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów oraz ścieżki rowerowe, nowy przystanek tramwajowy skomunikowany z przejściem podziemnym schodami i windą (z tego powodu trzeba będzie przebudować ulicę Matyi i podnieść teren o 1,5 metra), przedłużoną w głąb Wolnych Torów ulicę Jakuba Wujka umożliwiającą wjazd od strony Wildy i ulicy Hetmańskiej, drogi wewnętrzne umożliwiające dojazd do nowego dworca PKS, do centrum handlowego Poznań City Center i na nowy trzykondygnacyjny parking. W ramach realizowanego z rozmachem projektu planowana jest też budowa specjalnego parkingu dla rowerzystów.

Do końca roku Inwestor zamierza doprowadzić budowę do stanu surowego otwartego. Całe Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, obejmujące zbudowany już i oddany do użytku w maju br. dworzec kolejowy PKP, wznoszony obecnie nowy dworzec autobusowy PKS na 19 stanowisk, centrum handlowe Poznań City Center z 250 sklepami i trzypoziomowy parking samochodowy na 1500 aut ma być oddane do użytku w IV kwartale 2013 roku.