Prywatna polska firma chce wozić pasażerów na trasie kolejowej z Poznania do Wrocławia co godzinę. Spółka SKPL Cargo z woj. wielkopolskiego złożyła 1 października 2024 r. wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) o pozwolenia na prowadzenie 16 par pociągów na trasie Poznań Główny - Wrocław Główny. Znamy więcej szczegółów i proponowany dokładny rozkład jazdy.
Przewoźnik chciałby uruchomić w 2031 roku 16 par przyspieszonych połączeń między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska. W załączonym do złożonego wniosku projektem rozkładu jazdy, czas podróży między Poznaniem Głównym a Wrocławiem Głównym miałby wynieść 1 godzinę i 40 minut.
Co warte podkreślenia, pociągi miałyby kursować na tej trasie co godzinę, od 6:30 do 20:30. Zatrzymywać się będą tylko na kilku wybranych stacjach: Poznań Dębiec, Kościan, Leszno, Rawicz, Żmigród, Oborniki Śląski i Wrocław Mikołajów.
Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi przewozu osób w okresie od 1 stycznia 2031 r. do 31 grudnia 2035 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów 2030/2031, 2031/2032, 2032/2033, 2033/2034, 2034/2035 oraz 2035/2036.
Projekt rozkładu jazdy:
Nowe pociągi mają być szybkie i wygodne
SKPL Cargo deklaruje, że pasażerów miałby wozić nowoczesny tabor złożony z elektrycznych zespołów trakcyjnych Stadler Flirt3, Siemens Mireo lub podobnych, dysponujących co najmniej 200 miejscami siedzącymi.
SKPL Cargo jest polską firma z siedzibą w Zbiersku Cukrowni koło Kalisza (woj. wielkopolskie). Jest licencjonowanym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i posiada takie same uprawnienia jak PKP Intercity, Koleje Dolnośląskie, Koleje Wielkopolskie czy Przewozy Regionalne (Polregio).
Flirt3
Siemens Mireo
SKPL Cargo
Spółka wywodzi się ze Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych założonego w 2001 r. w Kaliszu. W przeszłości prowadziło kursy na Śmigielskiej Kolei Dojazdowej, a po ich zakończeniu przewozi pasażerów Pleszewskiej Kolei Lokalnej na trasie Pleszew Miasto - stacja Pleszew (linia łącząca Poznań z Ostrowem Wielkopolskim). Firma prowadzi także przewozy towarowe.
W ostatnich latach nastąpił gwałtowny rozwój spółki. Firma zakupiła około 20 szynobusów i spalinowych zespołów trakcyjnych produkcji czeskiej i niemieckiej. W 2020 roku tabor SKPL powiększył się o 40 nowszych spalinowych jednostek holenderskich. Wielkopolski przewoźnik zakupił też używane lokomotywy spalinowe z Danii i 20 wagonów dalekobieżnych od niemieckiego Deutsche Bahn.
Część tego taboru SKPL wynajmuje innym polskim przewoźnikom (m.in. Polregio i PKP Intercity). Spółka samodzielnie prowadzi obecnie przewozy pasażerskie na trasie kolejowej: Warszawa - Lublin - Rawa Ruska (Ukraina).