Komfortowy, bezpieczny, spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych, a do tego z elewacją łączącą w sobie XIX-wieczny charakter z nowoczesnością i motywem z wycinanki łowickiej – taki już za parę miesięcy będzie dworzec Łowicz Główny. Prace przy przebudowie budynku są na finiszu.
Modernizacja łowickiego dworca rozpoczęła się późną jesienią 2021 roku. Od tego czasu wykonano już szereg prac, które sprawią, że stanie się on przyjazną przestrzenią obsługi pasażerów. Zakończono renowację „starej”, bo pochodzącej z XIX wieku części elewacji, na której odtworzono detale architektoniczne, czyli m.in. boniowania, gzymsy i pilastry. Bliskie finalizacji są prace na fasadzie nowej części dworca, gdzie elewację wykonano z płyt włókno-cementowych z ciekawym deseniem inspirowanym wycinanką łowicką. Na szczycie budynku od strony miasta umieszczono podświetlany napis „Łowicz Główny”, a na dachu zamontowano już 68 paneli fotowoltaicznych. Zasilą one budynek „zieloną energią”.
– Łowicz Główny to kolejna inwestycja, która dowodzi, jak bardzo przez ostatnie lata zmieniła się polska kolej. Niebawem łowiczanie i wszyscy pasażerowie będą mogli skorzystać z nowoczesnego, dostępnego i przyjaznego dworca. Cieszy również to, że w obiekcie zastosowano wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. To wszystko w połączeniu z ciekawym wyglądem budynku sprawi, że mieszkańcy Łowicza będą dumni z dworca w nowej odsłonie – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Przebudowa Łowicza Głównego to unikatowy projekt. Jego oryginalność polega na połączeniu dwóch brył – fragmentu pochodzącego z XIX wieku historycznego dworca oraz dobudowanej później części. To niecodzienny mariaż, ale już na tym etapie przebudowy obiekt prezentuje się imponująco. Jestem przekonany, że po zakończeniu inwestycji spełni on wszystkie oczekiwania mieszkańców miasta i klientów kolei, bo wprowadzono w nim wiele przyjaznych pasażerom rozwiązań – mówi Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.
Wewnątrz większość prac został już zakończona. W historycznej części dworca sfinalizowano aranżację pomieszczeń, które już niebawem zajmie Straż Ochrony Kolei, a także spółki kolejowe. Do stanu deweloperskiego doprowadzono również przyszłe lokale handlowo-usługowe. Obecnie najbardziej intensywne prace wykończeniowe trwają w przestrzeni obsługi pasażerów. W holu ułożono już posadzkę, kończone są okładziny ścian, a także montowany sufit podwieszany wykonany z lameli (listew), pomiędzy którymi zostaną umieszczone liniowe oprawy oświetleniowe. Prawie gotowe są również pomieszczenia kas biletowych, a także toalet, gdzie pozostały do wykonania drobne prace kosmetyczne i porządkowe. Z robót instalacyjnych do dokończenia są prace przy teletechnice. Natomiast na zewnątrz budynku wykonawca jest w trakcie układania nawierzchni. W najbliższym czasie skupi się on również na wykonaniu zadaszenia przejście prowadzącego z budynku do tunelu na perony.
Prace budowlane na dworcu zakończą się jeszcze w tym roku. Po ich finalizacji rozpoczną się procedury administracyjne polegające na uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, a także odbiorach prac z wykonawcą. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to I kwartał 2024 roku.
Koszt inwestycji to przeszło 14 mln zł brutto. Przedsięwzięcie jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Natomiast dokumentację projektową przebudowy dworca opracowała pracownia Domagało Wnuk Architekci, a prace budowlane wykonuje Przedsiębiorstwo Budowlane „Częstobud” Damian Świącik z Częstochowy.
Źródło: PKP S.A.