Do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE GDDKiA wysłała dokumenty przetargowe na zaprojektowanie i budowę ponad 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. To kolejny fragment S11 jaki trafił do przetargu. Inwestycja realizowana będzie w latach 2024-2028 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.
– Zakończyły się przygotowania do realizacji drogi ekspresowej S11 między Poznaniem a Obornikami. Uzyskaliśmy decyzję środowiskową, dlatego możemy przystąpić do realizacji tego projektu. Mieszkańcy Obornik od kilkudziesięciu lat czekają na obwodnicę miasta. Spełniamy te oczekiwania i przystępujemy do fazy realizacji – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Rozpoczęty przetarg, którego szczegóły za kilka dni pojawią się na naszej platformie zakupowej, dotyczy zaprojektowania i wybudowania drogi ekspresowej S11 omijającej Oborniki i ułatwiającej wjazd od północy do Poznania i autostrady A2. Nowa trasa połączy się z tzw. zachodnią obwodnicą Poznania. W ramach inwestycji wykonane zostaną dwa węzły drogowe: Oborniki i Chludowo, 37 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty w ciągu trasy głównej, mosty, przejścia dla zwierząt oraz przejście pod drogą ekspresową. Zbudowane zostaną również dodatkowe jezdnie do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego drogi S11, dwa miejsca obsługi podróżnych w okolicy Obornik, obwód utrzymania dróg i inne elementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania drogi ekspresowej.
Pozostałe odcinki S11 w woj. wielkopolskim
Trwają prace projektowe dla budowy trasy S11 od granicy z woj. zachodniopomorskim do granicy z woj. opolskim. Długość projektowanej S11 w woj. wielkopolskim to około 240 km, podzielonych na następujące odcinki:
1. Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
2. Piła – Ujście o długości około 20 km,
3. Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
4. Kórnik – Jarocin o długości 37 km,
5. Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości 49 km,
6. Ostrów Wielkopolski – Kępno o długości około 30 km.
Dla odcinka Ostrów Wielkopolski – Kępno rozpatrywane są przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska odwołania od DŚU. Dla odcinka Szczecinek – Piła uzyskaliśmy DŚU a dla odcinków Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin, Jarocin – Ostrów Wielkopolski toczą się postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwa przetarg dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Kępna.
Ponadto, w przyszłym roku planujemy ogłosić postępowanie przetargowe dla kolejnego odcinka S11 tj. Ostrów Wielkopolski – Kępno.
Droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa
Do 2030 roku cała trasa S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ok. 200 km wliczając wspólny przebieg S6 i S11). Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.
- woj. zachodniopomorskie
Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać z 35,5 km wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. W tym samym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka o długości 12 km. 26 września br. oddaliśmy do ruchu S11 od Koszalina do Bobolic. To 48 km nowej drogi ekspresowej, która wyprowadziła ruch tranzytowy z Bobolic i wszystkich miejscowości położonych przy obecnej DK11 pomiędzy Koszalinem i Bobolicami. Budowa S11 Koszalin – Bobolice jest dofinansowana ze środków UE.
Do domknięcia realizacji S11 na Pomorzu Zachodnim brakuje odcinka między Bobolicami, a Szczecinkiem. Na ten fragment, o długości 24,4 km, podpisaliśmy 30 sierpnia tego roku umowę z wykonawcą, a planowane zakończenie budowy w 2026 roku.
- woj. opolskie
Oddana do ruchu dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej S11. Ogłosiliśmy przetarg na wyłonienie wykonawcy 46 km trasy od obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna.
- woj. śląskie
W czerwcu br. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o DŚU dla prawie 30 km S11, od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego. 25 września br. złożyliśmy wniosek o DŚU dla kolejnego, ponad 35-kilometrowego odcinka, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosków o wydanie DŚU zakończyło początkowy etap przygotowania inwestycji. Na etapie procedowania decyzji DŚU dla odcinka drugiego nie będą następowały ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg.
W ramach procedowania DŚU zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji.
Równolegle do procedowanej decyzji DŚU opracowywana będzie Koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwa pododcinki:
- od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911,
oraz
- od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Należy przy tym pamiętać, że ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza się konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU. To z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.
Źródło: GDDKiA