Centrum Katowic wzbogaciło się o nowe miejsce relaksu i rozrywki. Takie funkcje będzie pełnić nowy skwer miejski, który powstał przy biurowcach kompleksu .KTW, inwestycji TDJ Estate. Skwer tworzy charakterystyczny mebel w postaci podium ze schodami, uzupełniony o roślinność i małą architekturę.
To ostatni element realizacji wielkiego projektu .KTW – kompleksu biurowców w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Otwarciem skweru miejskiego wieńczymy realizację projektu .KTW. To było ponad 8 lat, podczas których przyłączyliśmy się do metamorfozy Katowic, realizując w centrum miasta wyjątkowy koncept architektoniczny. Droga była długa, ale niezwykle satysfakcjonująca. Od wizji, przez zakup działki, projekt, rozbiórkę znajdującego się tu wcześniej budynku, budowę, komercjalizację i wreszcie zarządzanie aktywem. Podczas całego tego procesu kierowaliśmy się naszymi wartościami wynikającymi z tworzenia rodzinnej firmy inwestycyjnej i w moim przeświadczeniu to był klucz do sukcesu – mówi Tomasz Domogała, właściciel i przewodniczący Rady Nadzorczej TDJ.
Skwer powstał w porozumieniu z Urzędem Miasta Katowice
Zaoferuje przestrzeń rekreacji – nie tylko dla pracowników kompleksów biurowego, ale też okolicznych mieszkańców i odwiedzających katowicką Strefę Kultury. W planie jest organizacja w tym miejscu różnorodnych, otwartych wydarzeń, takich jak koncerty czy kina plenerowe. To kolejny element metamorfozy tej części Katowic.
– Po 176 latach funkcjonowania kopalnia Katowice zakończyła działalność w 1999 roku. Niebawem od tego momentu minie ćwierć wieku. To okres wielkiej przemiany miasta Katowice od miasta węgla i stali ku nowoczesnej metropolii. Jednym z symboli zmian są zarysowujące się w krajobrazie śródmieścia wieżowce. Obok znajduje się Strefa Kultury, której nie byłoby, gdyby nie mieszkańcy. Mieli oni wpływ na to, jak pięknie zmieniła się znajdująca się w sercu miasta przestrzeń. Za to mieszkańcom dziękuję, bo dziś wspólnie możemy być ze Strefy Kultury dumni – mówi Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic.
Za koncepcję urbanistyczno-architektoniczną skweru odpowiada pracownia Medusa Group – ta sama, która zaprojektowała biurowce .KTW. Punktem centralnym stał się mebel miejski w postaci podium ze schodami, które pełnią rolę siedzisk. 1100 mkw. powierzchni zajęła zieleń – zasadzono tu ponad 6,5 tys. roślin, w tym przekraczające 2 m wysokości drzewa i krzewy. Obok pojawiły się piaskowce, które przed laty w formie monumentalnych rzeźb zdobiły teren zewnętrzny znajdującego się tu budynku DOKP. To uhonorowanie pracy znanego śląskiego architekta, autora projektu DOKP, Jerzego Gottfrieda.
Skwer jest ogólnodostępny od wtorku, 12 września.
– Choć do biurowca .KTW II pierwsi najemcy wprowadzili się pod koniec minionego roku, to właśnie teraz możemy powiedzieć, że ten projekt stał się kompletny – mówi Maciej Wójcik, partner zarządzający w TDJ Estate. – Skwer oraz biurowce wpisują się w naszą ideę tworzenia przestrzeni, w których sami chcielibyśmy przebywać. Wchodzą w synergię z katowicką Strefę Kultury, dostarczając nie tylko przestrzenie do pracy i rozwoju, ale również wypoczynku. Realizacja tego wieloletniego, ambitnego projektu w zakładanym czasie i budżecie była możliwa dzięki współpracy z solidnymi partnerami, Medusa Group, Strabag, Tebodin i Gleeds, zaangażowanej postawie wykonawców, a przede wszystkim stworzeniu zespołu ekspertów o silnych kompetencjach i wspólnej wizji – dodaje Maciej Wójcik.
Biurowce .KTW to pierwsza inwestycja komercyjna w portfolio TDJ Estate. Deweloper odpowiada również za realizację m.in. osiedli mieszkaniowych Pierwsza Dzielnica, Osiedle Franciszkańskie, Dobrynów (wszystkie w Katowicach), osiedla Zielona Dolina w Zabrzu czy Osiedla Wieszowa – inwestycji typu land developing w powiecie tarnogórskim.
Biurowce .KTW tworzą dwa budynki, które dostarczyły 65 tys. mkw. powierzchni najmu. Pierwszy z nich został uruchomiony w 2018 roku i jest wynajęty w 100%. Drugi uzyskał pozwolenie na użytkowanie w 2022 roku, a poziom jego komercjalizacji przekroczył 60 proc.
Najemcami biurowców są m.in. PwC Service Delivery Center, Fujitsu Poland, EY, SD Worx, AMMEGA, LKQ Europe, Vaillant, PubNub i LUX MED. Wartość projektu zamknęła się w kwocie ok. pół miliarda złotych.