Nowy ląd na Bałtyku – strategiczna inwestycja zmieni mapę Polski. W Świnoujściu powstanie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii polskich portów. Przylądek Pomerania – nowy port zewnętrzny z terminalem kontenerowym – ma kosztować ponad 10 miliardów złotych i stworzyć 186 hektarów nowego lądu wysuniętego w morze. Realizacja tego wielkiego, strategicznego projektu dla polskiej gospodarki morskiej ma zakończyć się do 2029 roku.
Terminal kontenerowy – serce nowego portu
Pierwszym etapem inwestycji będzie budowa nowoczesnego terminala kontenerowego, który zajmie 70 hektarów nowego lądu. Obiekt ma obsługiwać największe statki transoceaniczne wpływające na Bałtyk – jednostki o długości do 400 metrów. W ramach projektu powstanie również nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 metrów.
Minister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że budowa terminala to priorytet: – „Chcemy, żeby 2029 rok był momentem zakończenia budowy terminala i zintegrowanego falochronu. To będzie nowy ląd, nowa Polska – 186 hektarów z potencjałem do dalszych działań.” – cytowany przez PAP.
Kto buduje Przylądek Pomerania?
Infrastrukturę terminala zrealizuje konsorcjum firm z Kataru i Belgii, natomiast część morską inwestycji poprowadzi Urząd Morski w Szczecinie. Zamiast klasycznego falochronu wyspowego powstanie zintegrowana konstrukcja, która umożliwi stworzenie stabilnego lądu z możliwością dalszej rozbudowy.
Kompleksowe podejście i wizja przyszłości
Wiceminister Marchewka zaznaczył, że projekt traktowany jest jako strategiczny dla polskiej gospodarki: – „W ostatnich miesiącach uzyskaliśmy decyzję lokalizacyjną i środowiskową, inwestujemy w kolej. Patrzymy na to kompleksowo, ale potrzebujemy odważnych wizji.” – cytowany przez PAP.
Pozostałe 116 hektarów nowego lądu powstanie z urobku pogłębiania torów wodnych i będzie dostępne pod przyszłe inwestycje portowe i logistyczne.
– „Terminal kontenerowy to cel numer jeden. Planujemy jeszcze w tym roku odebrać pozwolenie na budowę tej inwestycji. W ostatnich miesiącach wykonaliśmy szereg prac, które doprowadziły do tego, że mamy decyzję lokalizacyjną, decyzję środowiskową, inwestujemy w kolej. Patrzymy na to kompleksowo, ale potrzebujemy odważnych wizji" – mówił Marchewka.
Pozostały obszar poza planowanym terminalem kontenerowym ma powstać z urobku pozyskanego podczas pogłębiania torów wodnych do Szczecina i Świnoujścia, w tym z budowy nowego toru podejściowego do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m.
Nie ma jeszcze koncepcji na zagospodarowanie tego terenu – opracowana zostanie w przyszłości. Prace nad Głębokowodnym Terminalem Kontenerowym mają zakończyć się do 2029-2030 roku, a urobek zdeponowany w ten sposób będzie się stabilizował, stanowiąc po czasie ląd dostępny dla nowych inwestycji.
Świnoujście na globalnej mapie handlu
Przylądek Pomerania ma szansę stać się jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych na Bałtyku. Dzięki nowej infrastrukturze Polska zyska nie tylko nowoczesny port, ale także przestrzeń do rozwoju handlu morskiego, logistyki i przemysłu portowego.
– „Traktujemy rozbudowę portu w Świnoujściu jako priorytetową dla polskiej gospodarki" – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Realizacja projektu Przylądek Pomerania jest powiązana z innymi inwestycjami w Świnoujściu i Szczecinie
Pośród najważniejszych Arkadiusz Marchewka wymienia m.in. poszerzenie Kanału Polickiego oraz toru podejściowego w Świnoujściu, aby możliwe było bezpieczne mijanie się statków. Realizacja obu działań planowana jest na 2026 rok.

Artykuł powstał w oparciu o materiał PAP.