Pierwszy krok ku budowie Przylądka Pomerania - nowego Portu w ŚwinoujściuZarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Pierwszy krok ku budowie Przylądka Pomerania - nowego Portu w Świnoujściu

Orzech
Orzech
REKLAMA

Teren pod budowę Przylądka Pomerania zostanie oczyszczony. 25 listopada 2025 r, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, została podpisana umowa na realizację zadania „Oczyszczenie z obiektów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego akwenów objętych inwestycją pn. Budowa falochronu dla nowego Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”. Nowy port będzie znacznie większy niż planowano i zostanie wybudowany tylko przez polskie podmioty

— Ruszają prace nad nowym portem w Świnoujściu. Dziś podpisaliśmy umowę na oczyszczenie dna morskiego w miejscu, w którym powstanie Przylądek Pomerania. Do wydobycia jest prawie 5 tys. obiektów zalegających na obszarze 162 ha. Wartość umowy to 22,8 mln zł. Konsekwentnie, krok po kroku, realizujemy tę kluczową dla polskiej gospodarki morskiej inwestycję — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Zadanie zakłada zbadanie, wydobycie i utylizację przedmiotów mogących stanowić obiekty potencjalnie niebezpieczne, szczególnie pochodzenia wojskowego, na obszarze o łącznej powierzchni ok. 162 ha.

Dla tego obszaru zostały już wykonane badania skanowania magnetometrycznego, mające na celu detekcję i lokalizację obiektów ferromagnetycznych, zalegających na i w dnie, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa przyszłych robót na akwenie, na którym powstanie falochron.

Zgodnie z raportem z wywiadu ferromagnetycznego, do sprawdzenia i zidentyfikowania jest ponad 4800 obiektów, które w badaniu zostały wskazane jako anomalie ziemskiego pola magnetycznego.

Termin wykonania zamówienia to 8 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wartość inwestycji to ok. 22,8 mln zł.

Zadanie pn. „Budowa falochronu dla nowego Portu Zewnętrznego w Świnoujściu” jest jednym z elementów programu wieloletniego pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”. Roboty budowlane związane z konstrukcją nowego falochronu, zgodnie z harmonogramem czasowym mieszczącym się w ramach programu, będą realizowane w latach 2027-2029.

Wykonawcą prac, wyłonionym w ramach postępowania przetargowego, zostało konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska (lider konsorcjum) i firma Henryk Moroz „PIROMOR” z Kościerzyny.

Nowy ląd na Bałtyku – strategiczna inwestycja zmieni mapę Polski

W Świnoujściu powstanie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii polskich portów. Przylądek Pomerania – nowy port zewnętrzny z terminalem kontenerowym – ma kosztować ponad 10 miliardów złotych i stworzyć 186 hektarów nowego lądu wysuniętego w morze. Realizacja tego wielkiego, strategicznego projektu dla polskiej gospodarki morskiej ma zakończyć się do 2029 roku.

Powstanie nowy terminal kontenerowy

W ramach projektu Przylądku Pomerania powstanie terminal kontenerowy, dla którego łączna długość nabrzeży wyniesie ponad 1300 metrów, co w docelowym układzie pozwoli jednocześnie obsługiwać trzy jednostki nawodne. Dotyczy to także największych, mających 400 metrów długości, 50 metrów szerokości i zanurzenie sięgające do 15 metrów. Oprócz tego na obszarze ponad 47 ha powstanie kompletnie nowy układ kolejowy i drogowy. Powstaną dwa tory dojazdowe do terminala o długości ponad 3 km.

Przylądek Pomerania stanie się hubem przeładunkowym

Będzie obsługiwał zarówno międzynarodowe relacje międzykontynentalne, jak i zaplecze Europy Środkowej – Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, a nawet Austrii i Węgier. Terminal będzie też przygotowany do podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, co znacząco zwiększy zdolności logistyczne i obronne kraju.

Nowy terminal powstanie na wschód od falochronu LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej. Będzie przystosowany do obsługi największych oceanicznych kontenerowców wpływających na Bałtyk. Terminal będzie zdolny do jednoczesnej obsługi trzech statków: dwóch o długości 400 metrów i jednego o długości 250 metrów.

REKLAMA

Koszt budowy zakresu, za który odpowiada ZMPSiŚ, to ok 1,5 mld złotych. W budżecie państwa jest też ponad 7 mld złotych na pogłębienie 70 kilometrów toru podejściowego do portu, nowego basenu portowego oraz infrastruktury lądowej zasilającej port, węzłów drogowych oraz kolejowych.

Nowy terminal będzie najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku

Zastosowane zostaną zeroemisyjne technologie przeładunkowe oraz system zasilania statków z lądu, co ograniczy emisję hałasu i spalin. Ponadto na obszarze ponad 47 ha zostanie wybudowany nowy układ kolejowy i drogowy. Powstaną dwa tory dojazdowe o dł. ponad 3 km. Na samym terminalu powstanie bocznica kolejowa. Do terminala będzie prowadził układ drogowy o długości 2 km. Powstanie infrastruktura wodno-kanalizacyjna, informatyczna, sanitarna oraz budynki dla straży granicznej, celnej i służb sanitarnych.

Projekt terminala został wpisany do najważniejszych dokumentów strategicznych państwa – m.in. „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” oraz „Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku”. Celem jest wzmocnienie pozycji Polski jako kluczowego węzła globalnych łańcuchów dostaw i stworzenie alternatywnego „zachodniego korytarza” transportowego, opartego na infrastrukturze portów Szczecin–Świnoujście, drogi ekspresowej S3, linii kolejowej E-59 i Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Realizacja projektu Przylądek Pomerania jest powiązana z innymi inwestycjami w Świnoujściu i Szczecinie

Pośród najważniejszych Arkadiusz Marchewka wymienia m.in. poszerzenie Kanału Polickiego oraz toru podejściowego w Świnoujściu, aby możliwe było bezpieczne mijanie się statków. Realizacja obu działań planowana jest na 2026 rok.

Co warte podkreślenia, infrastruktura powstaje 4 km od układu komunikacyjnego Świnoujścia, dzięki czemu ma nie wpływać na ruch osobowy w mieście oraz regionie. Układ dróg zaprojektowano, aby zoptymalizować całe przedsięwzięcie, w uzgodnieniu ze służbami Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad i zarządcą sieci kolejowej.

Inwestycja budzi kontrowersje

Plan budowy ogromnego portu zewnętrznego w Świnoujściu – Przylądek Pomerania – budzi coraz większe kontrowersje. Prezydent miasta Świnoujścia Joanna Agatowska sprzeciwia się inwestycji w obecnym kształcie, podkreślając, że rozwój infrastruktury portowej musi iść w parze z ochroną interesów mieszkańców, turystyki i środowiska naturalnego. Domaga się od rządu partnerskiego dialogu.

Więcej na ten temat w naszym wcześniejszym artykule.

Ministerstwo Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA