GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S74 od Łagowa do Opatowa. Obecnie na terenie województwa świętokrzyskiego realizujemy pięć odcinków tej trasy o łącznej długości ok. 74 km.
W przetargu na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim wybrana została oferta firmy Aldesa Construcciones o wartości ok.630 mln zł. Zgodnie z podpisaną dzisiaj umową wykonawca zrealizuje inwestycję w ciągu 39 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych czyli do 2027 roku.
– Droga ekspresowa S74 to droga życia dla Ziemi Świetokrzyskiej. Połączy wschodnie i zachodnie powiaty regionu. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort podróży. Ta droga docelowo połączy centralną Polskę z Podkarpaciem. Obecny rząd jest zdeterminowany, aby doprowadzić tę inwestycję do końca – powiedział wiceminister Grzegorz Witkowski.
Zakres inwestycji
Odcinek Łagów – Jałowęsy – Tomaszów długości ok. 18,3 km na terenie powiatu kieleckiego i opatowskiego skomunikowany będzie z planowaną obwodnicą Łagowa i realizowaną aktualnie obwodnicą Opatowa. Nowa trasa biec będzie głównie nowym śladem na południe od istniejącej DK74. W ramach inwestycji poza węzłem w Baćkowicach zaplanowana została budowa dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów, przejścia dla zwierząt oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Oziębłowie.
W ramach zadania przewidziano także m.in. budowę dróg dojazdowych i pełne skomunikowanie terenów przyległych. Zaplanowano budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę i przebudowę infrastruktury związanej z drogą.
S74 w woj. świętokrzyskim
Aktualnie trwa realizacja pięciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 74 km. W styczniu br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (ok. 16,4 km). Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych, które powinny się zakończyć w II połowie 2025 r.
Również w styczniu br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód – Kielce. Trwa opracowanie dokumentacji projektowej, a pod koniec roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Inwestycja powinna zakończyć się w II połowie 2026 r.
W marcu rozpoczęły się roboty budowalne na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 6,5 km). Zakończenie inwestycji, realizowanej w systemie Projektuj i buduj od czerwca 2021 r., planowane pod koniec 2024 r.
We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 od granicy województw łódzkiego/świętokrzyskiego do Mniowa. To najdłuższy obecnie realizowany odcinek S74 (ok. 27,5 km) i do tej pory najdroższa już realizowana inwestycja drogowa w woj. świętokrzyskim (ok. 1 mld zł). Nową drogą pojedziemy w 2027 roku.
Także dzisiaj wyłoniliśmy ofertę w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 Cedzyna – Łagów (ok. 30 km). Złożyła ją firma Stecol Corporation, a wartość oferty to ok. 1,2 mld zł. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia komisji przetargowej i po zakończeniu standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, planujemy podpisać umowę z wykonawcą jeszcze w br. Kolejny świętokrzyski odcinek drogi ekspresowej S74 Cedzyna – Łagów o długości ok. 30 km biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, na terenie powiatu kieleckiego, tworząc obwodnicę Łagowa. W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie 16 wiaduktów i 13 mostów Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i ponad trzydzieści przepustów pełniących funkcje ekologiczne.
S74 w sąsiednich województwach
Przed rozpoczęciem dalszych działań prowadzących do realizacji tej drogi w woj. łódzkim muszą zakończyć się procedury środowiskowe. Opracowywana jest inwentaryzacja przyrodnicza dla drogi ekspresowej S12 i S74 pomiędzy A1 i granicą województwa. Zakładamy, że w maju 2024 r. raport z wynikami inwentaryzacji przyrodniczej trafi do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ). Oznacza to, że na początku 2025 roku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna się stać prawomocna i rozpoczniemy kolejny etap realizacji S74 od węzła Kozenin na S12 do granicy z woj. Świętokrzyskim.
Z kolei dla odcinka od Opatowa do Niska w woj. podkarpackim i połączenia z S19 jesteśmy w trakcie uzyskiwania DŚU. Wniosek w tej sprawie złożyliśmy w październiku ub. roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Droga ekspresowa S74 usprawni komunikację drogową między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego docelowo zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2 w woj. łódzkim i S19 na Podkarpaciu. Dzięki tej inwestycji realizowanej w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Źródło: GDDKiA