Remont Mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu będzie opóźnionyźródło: pl.wikipedia.org

Remont Mostu Zwierzynieckiego we Wrocławiu będzie opóźniony

Orzech
Orzech
REKLAMA
Niestety złe wiadomości odnośnie rozpoczęcia remontu tego jakże ważnego, zabytkowego mostu w stolicy Dolnego Śląska. Miasto nadal nie może podpisać umowy z wybranym w przetargu wykonawcą, bo jedna z firm startujących w postępowaniu przetargowym już po raz drugi złożyła odwołanie na jego wynik do Krajowej Izby Odwoławczej. 
Jak tłumaczyła na antenie Radia Wrocław, Ewa Mazur, rzeczniczka Zarządu Dróg i Utrzymania Mostów we Wrocławiu (ZDiUM):
- Niestety Prawo Zamówień Publicznych jest skonstruowane w taki sposób, że działa na korzyść firm wykonawczych i niestety bardzo na niekorzyść zamawiającego, ponieważ w sposób znaczny opóźnia nam rozpoczęcie robót. Przypomnę, że z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia w przetargu na remont wiaduktu w ulicy Kowalskiej, który rozpoczął się z prawie półrocznym opóźnieniem .
W chwili obecnej nie można podać nawet daty przybliżonego startu prac remontowych Mostu Zwierzynieckiego. Pierwotnie cała inwestycja miała zostać zrealizowana do końca października, ale istnieje coraz bardziej realne zagrożenie, że renowacji mostu nie uda się zakończyć w bieżącym roku.
REKLAMA
Przypomnijmy, w połowie grudnia 2020 roku Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta wybrał w postępowaniu przetargowym ofertę spółki PRIMOST Południe z Będzina z ceną 8 863 287,74 złotych. Jednak do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie od rozstrzygnięcia tego przetargu. ZDiUM przeprowadził powtórną ocenę złożonych ofert i na początku marca 2021 roku ponownie jako najkorzystniejszą wybrał ofertę tej samej firmy.
To jednak nie zakończyło całej procedury, bo tym razem od wyniku przetargu odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej  konsorcjum wrocławskich spółek Probudowa i ROTOMAT.
Zbudowany w 1897 roku most, na kompleksową odnowę czeka już od wielu lat. W 2014 roku naprawę przeszło tylko torowisko i jezdnia na przeprawie, ale był to tylko doraźny remont. Teraz, jak zapowiedział w połowie lipca br. prezydent Wrocławia, miasto szykuje się do pełnej renowacji mostu.


– W pierwszym etapie wykonamy remont chodników oraz ukrytych w nim sieci (ciepło, woda, prąd). Potem zajmiemy się kompleksową antykorozją konstrukcji. Wykonamy te prace nie zamykając jej dla uczestników ruchu. Most zyska też nowy kolor – w tym celu wykonamy badania, by ustalić ten pierwszy, z 1897 roku –zapowiadał wówczas prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

zakres prac remontowych wejdzie zabezpieczenie antykorozyjne przeprawy oraz wymiana płyt chodnikowych. Wyłoniony w postępowaniu wykonawca na realizację wszystkich prac na moście Zwierzynieckim, będzie miał czas do 31 października 2021 roku.


W przygotowanej dokumentacji remontu zaznaczono, że przed nowym malowaniem całej konstrukcji mostu, należy przeprowadzić na budowie badania stratygraficzne stalowych balustrad i części stalowej konstrukcji objętych obecnie kolorem RAL 1021 w celu uzgodnienia oryginalnej, pierwotnej kolorystyki obiektu w uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków.

Przetarg obejmuje wykonanie robót przygotowawczych, w tym opracowanie projektu oraz wykonanie rusztowań na moście i rusztowań podwieszanych pod mostem, roboty konstrukcyjne (naprawa uszkodzonych elementów konstrukcji mostu oraz wykonanie nowej płyty chodnikowej), zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej i betonu, roboty renowacyjno- odtworzeniowe (wszystkie stalowe i kamienne elementy zabytkowe mostu), roboty branżowe (montaż nowych kanałów technologicznych MKT, przebudowa sieci wodociągowej oraz remont istniejącej sieci ciepłowniczej. Wykonawca inwestycji będzie musiał także dokonać demontażu nieczynnej sieci trakcji tramwajowej na moście oraz przeprowadzić wyniesienie, utrzymanie i likwidacją organizacji ruchu zastępczego.

Dokumentację projektową remontu Mostu Zwierzynieckiego opracowała firma PBW Inżynieria z Wrocławia.


Most Zwierzyniecki we Wrocławiu znajduje się we wschodniejczęści miasta, nad Starą Odrą, łączy centrum z osiedlami DąbieBiskupinSępolno i Bartoszowice. Ma 62 m długości, 21,8 mszerokość (10 m szerokości jezdni, 2 × 5,9 m chodników). To oparta na granitowych przyczółkach stalowa jednoprzęsłowa konstrukcja kratownicowa.


We Wrocławiu realizowanych jest kilka dużych inwestycji mostowych. W tym momencie przebudowywane są mosty Pomorskie. Inwestycja kosztuje około 70 milionów złotych. 

Spółka Wrocławskie Inwestycje podpisała również umowę na projekt i budowę nowych mostów Chrobrego

Komentarze (2)

Napisz komentarz
Grzeorz May
Pani Ewa Mazur i WIM powinni wyjaśnić prezydentowi dlaczego dopuścili do zwiększenia obciążenia mostu i jego przyspieszonej degradacji technicznej . Dopuszczenie do obciążenia pojazdami do 30t  120 letniej konstrukcji jest proszeniem się o problemy. Zwłaszcza, że jeszcze nie dawno (co widać na zdjęciu ilustrującym artykuł) dopuszczalne obciążenie wynosiło 20t. Aktualne ograniczenia można sprawdzić np na https://gis.um.wroc.pl/portal/apps/webappviewer/index.html?id=4bbeab34499a4c6aad3832cb090d5e9f
Grzeorz May
Pani Ewa Mazur i WIM powinni wyjaśnić prezydentowi dlaczego dopuścili do zwiększenia obciążenia mostu i jego przyspieszonej degradacji technicznej . Dopuszczenie do obciążenia pojazdami do 30t  120 letniej konstrukcji jest proszeniem się o problemy. Zwłaszcza, że jeszcze nie dawno (co widać na zdjęciu ilustrującym artykuł) dopuszczalne obciążenie wynosiło 20t. Aktualne ograniczenia można sprawdzić np na https://gis.um.wroc.pl/portal/apps/webappviewer/index.html?id=4bbeab34499a4c6aad3832cb090d5e9f
REKLAMA