Pod koniec sierpnia wojewoda małopolski wydał decyzję ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności na rozbudowę ul. Kocmyrzowskiej w Krakowie na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej wraz z torowiskiem, pętlą tramwajową i towarzyszącą infrastrukturą sieci podziemnych. Pozwoliło to na przekazanie placu budowy wykonawcy inwestycji. Już w tym tygodniu firma Gülermak Sp. z o.o. rozpocznie realizację pierwszych prac.
Przypomnijmy, że kontrakt polegający na rozbudowie ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej, modernizacji torowiska, przebudowie i powiększeniu pętli tramwajowej, a także budowie i przebudowie infrastruktury sieci podziemnych realizowany jest na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków na podstawie porozumienia z Gminą Miejską Kraków podpisanego w lipcu 2021 roku. Wartość kontraktu z wykonawcą, firmą Gulermak wynosi 55,72 mln zł.
Ulica Kocmyrzowska zapewnia połączenie pomiędzy już rozbudowaną drogą wojewódzką nr 776 w gminie Kocmyrzów-Luborzyca, a aktualnie budowaną drogą ekspresową S7, która stanowić będzie fragment czwartej obwodnicy drogowej miasta. Tym samym jest ważnym elementem podstawowego układu drogowego w północno-wschodniej części miasta, istotnym również w sieci drogowej województwa. W związku z tym od wielu lat planowana była jej rozbudowa na odcinku od węzła Grębałów na wschodniej obwodnicy do dwupasmowej drogi wojewódzkiej w miejscowości Prusy.
Obecnie miasto we współpracy z GDDKiA realizuje pierwszy z odcinków – od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej. Po zakończeniu inwestycji, ul. Kocmyrzowska posiadać będzie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, obustronne zieleńce z planowanymi nasadzeniami drzew i krzewów oraz drogi dla pieszych i rowerzystów. Co niezmiernie ważne, w ramach zadania przebudowana zostanie linia tramwajowa, a w miejscu pętli tramwajowej „Wzgórza Krzesławickie” powstanie pętla tramwajowo-autobusowa wyposażona w terminal pasażerski. Powstanie w ten sposób wygodny węzeł przesiadkowy, którego brakuje w tej części miasta. Ponadto zostanie przebudowana podziemna infrastruktura techniczna, a sieć kanalizacji opadowej zostanie uzupełniona o zbiornik retencyjny.
Warto też dodać, że z uwagi na charakter ul. Kocmyrzowskiej jako elementu drogi wojewódzkiej oraz wspomnianą wcześniej konieczność zapewnienia płynnego połączenia z drogą ekspresową z jednej strony a drogą dwujezdniową z drugiej strony, zgodnie z przepisami „wylotówka” na Proszowice nie może posiadać klasy technicznej niższej niż G – główna. Wiąże się to z koniecznością jej rozbudowy z zachowaniem wysokich parametrów, zapewniających odpowiednie warunki ruchu i komfort podróży.
W ramach pierwszych prac, planowane są roboty przygotowawcze terenu w tym prace geodezyjne i wycinki drzew kolidujących z inwestycją. Spowoduje to niewielkie utrudnienia w ruchu, polegające głównie na ograniczeniu prędkości na rozbudowywanym odcinku ul. Kocmyrzowskiej do 40 km/h.
Przypomnijmy, że na etapie przygotowania inwestycji, w terenie jej oddziaływania sporządzono inwentaryzację zieleni, której zadaniem było wskazanie składu gatunkowego roślinności występującej w rejonie inwestycji wraz z określeniem podstawowego składu gatunkowego, wykazanie występowania gatunków chronionych oraz oszacowanie zakresu wycinek w taki sposób, aby możliwe było np. wstępne ustalenie ilości i formy nasadzeń zamiennych.
Inwentaryzacja została wykonana zgodnie z zasadami opisanymi w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. W efekcie zinwentaryzowano 557 drzew. Są to głównie takie gatunki, jak klon, topola, lipa, robinia akacjowa, świerk, sosna, modrzew, drzewa owocowe. Analiza kolizji zieleni wysokiej z projektowaną infrastrukturą (a więc sieciami uzbrojenia, chodnikami, ścieżkami rowerowymi, komponentem torowym i drogowym) wykazała, że łącznie możliwe jest pozostawienie 93 drzew (44 drzewa kwalifikują się do pozostawienia bez wykonywania dodatkowych działań, a 43 drzewa zostały wskazane do pozostawienia przy jednoczesnym ich zabezpieczeniu na czas prowadzenia robót budowlanych). Dodatkowo sześć drzew znajdujących się na odcinku ulicy pomiędzy ul. Poległych w Krzesławicach a ul. Jarzębiny po analizach wykonanych przez wykonawcę i Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zostało zakwalifikowanych do przesadzenia. Zostało to wykonane w kwietniu 2022 r. Ponadto na etapie projektowania zdecydowano również o zachowaniu niezwykle okazałego i cennego dębu szypułkowego przy skrzyżowaniu z ul. Poległych w Krzesławicach. W związku z tym konieczne było dostosowanie geometrii i rozwiązania wysokościowego całego skrzyżowania do cennego okazu dębu. Ostatecznie usuniętych będzie nie więcej niż 464 sztuk drzew.
Warto podkreślić, że mimo iż w decyzji środowiskowej dla tej inwestycji nie było zapisów o nasadzeniach kompensacyjnych, będą one wykonywane w ramach realizacji zadania, na końcowym etapie, zgodnie z uchwałą nr XXXIV/886/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 stycznia 2020 r. w sprawie ochrony drzew na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Oznacza to, że suma obwodów drzew nasadzanych będzie nie mniejsza niż suma obwodów drzew usuwanych. W efekcie ze wstępnych obliczeń wynika, że nasadzonych może zostać nawet 2,6 tys. drzew. Założenie jest takie, by największa ich liczba została nasadzona w rejonie realizowanej inwestycji, a także by nasadzenia kompensacyjne zrównoważyły liczbę roślin planowanych do usunięcia.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem realizacja zadania powinna zakończyć się w przeciągu 17 miesięcy od daty rozpoczęcia, nie wliczając w to okresów zimowych.
Źródło: UM Kraków


![W woj. śląskim otwarto wielką, nowoczesną walcownię za ponad 830 mln zł [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/75/75/77387_100x70.jpg)
![We Wrocławiu trwa budowa nowego, wielkiego osiedla z 1500 mieszkań [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/251/123/662779_100x70.jpg)

![Kultowa YMCA w Łodzi przechodzi metamorfozę. Powstaną miejsca do relaksu, galerie i usługi [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/117/117/669557_100x70.jpg)
![Dom Studencki "Jowita" w Poznaniu przejdzie wielką metamorfozę. Będzie podwyższony [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/72/72/77384_100x70.jpg)





![[śląskie] Rusza rozbudowa Śląskiego Centrum Logistycznego](https://investmap.pl/_i/image/69/69/31813_100x70.jpg)
![[Wrocław] Rusza projektowanie Podwala](https://investmap.pl/_i/image/0/0/4864_100x70.jpg)
![[Wrocław] Rusza kolejny etap remontu biblioteki Na Piasku](https://investmap.pl/_i/image/192/64/34752_100x70.jpg)
![[Kraków] Trwa przetarg na przebudowę ulicy Kocmyrzowskiej](https://investmap.pl/_i/image/59/59/39739_100x70.jpg)
![[Gorzów Wielkopolski] W Gorzowie Wlkp. rusza budowa żłobka dla 100 maluchów](https://investmap.pl/_i/image/9/9/21257_100x70.jpg)


![Wrocław: Miasto szuka wykonawcy Alei Stabłowickiej. Miała już być gotowa [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/249/121/49401_100x70.jpeg)
![[śląskie] Gliwice: rusza remont kolejnych uliczek Starówki](https://investmap.pl/_i/image/46/46/6958_100x70.jpg)