Po długich bataliach rozpoczęto prace związane z budową POK, która będzie przebiegać w ciągu drogi ekspresowej S52. Kierowcy będą mogli pojechać nowym, 12,5-kilometrowym odcinkiem już w 2023 roku.
Historia utworzenia obwodnicy, która znacząco wpłynęłaby na ruch w północnej części miasta, zaczyna się w 2010 roku. Po wieloletnich bataliach, w 2016 roku, inwestycja została wpisana na listę rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. W lipcu bieżącego roku, rozpoczęto budowę Północnej Obwodnicy Krakowa. Prace podzielone są na III etapy, wykonawca zaczął od najdłuższego, 7-kilometrowego odcinka przy ulicy Dożynkowej. Nowa droga będzie miała trzy pasy ruchu w obie strony.
Inwestorem Północnej Obwodnicy Krakowa jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa nowego odcinka trasy S52 pozwoli domknąć istniejące już trasy szybkiego ruchu wokół stolicy Małopolski, dzięki czemu miasto będzie posiadać pełną bezkolizyjną obwodnicę, tzw. ring. Początek trasy będzie miał swoje miejsce przy istniejącym węźle Modlnica, natomiast kończyć się będzie na nowo utworzonym węźle Mistrzejowice. Za wykonanie obwodnicy odpowiedzialne jest konsorcjum firm Gulermak z Turcji oraz Mosty Łódź S.A. Prace wyceniono na kwotę niemal 1,43 mld zł. Według podpisanej umowy, przedsiębiorstwa mają dokładnie 47 miesięcy (nie licząc miesięcy zimowych 15 grudzień-15 marzec) na wykonanie wszystkich prac.
REKLAMA
GDDKiA
Głównym celem budowy inwestycji jest odciążenie ruchu miejskiego oraz tranzytowego w obrębie Krakowa i okolicznych miejscowości. Zakres robót będzie obejmował m.in. rozbudowę istniejącego węzła Modlnica, budowę węzłów Zielonki, Węgrzce i Batowice, budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, budowę obwodu utrzymania drogowego wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi, przebudowę istniejących dróg na bezkolizyjne oraz inne, dodatkowe prace.